logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

stress en agressie

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

stress en agressie

Berichtdoor jeff01, 24 September 2020

dag, door een val is mijn moeder niet meer mobiel. Ze moet uit bed gelift worden en dat vindt ze doodeng. Ze schreeuwt scheldt en slaat, elke keer weer. Door die terugkerende ervaring is ze gedurende dag ook gespannen ook al weet ze er niks meer van. Ze is minder aanspreekbaar en heeft ook nukkige buien naar familie en personeel toe.

Is er een alternatief in de zorg voor de bed lift? Hoe kun je nog meer iemand uit bed in de rolstoel krijgen zonder de traumatisch tilervaring met de lift?

De fysio vertrouwt ze niet en meewerken aan sta-oefeningen is er niet bij. Dat komt mede door de stress van het liften. Met een vertouwenwekkend iemand kan ze volgens mij best weer tot staan en begeleid stapjes maken kunnen komen.

Kortom: iemand tips hoe hiermee om te gaan?
jeff01

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 25 September 2020

Goedemorgen Jeff01,

Een vervelende situatie!
Is jouw moeder (al) in een verpleeghuis of nog thuis met Thuiszorg?
Je geeft weinig informatie, als ze in een verpleeghuis zit moeten die toch weten dit aan te pakken?
Is ze nog thuis, met tillift in huis?
Ik heb de ervaring met mijn man die ook niet op zijn benen kon staan, dat met ondersteuning aan beide kanten en de rolstoel zo geplaatst voor het bed dat we hem erin konden 'draaien.
Ook is er een ergotherapeut bij geweest om die beweging te oefenen.
Toen het steeds moeilijker werd, is er een 'pakpaal' geplaatst naast het bed.
Deze paal wordt tussen vloer en plafond geklemd, er zit een beugel aan die gedraaid kan worden en de ergotherapeut heeft hem en mij geleerd hem te gebruiken.
Ergotherapie lijkt me verstandig erbij te halen omdat zij weten welke hulpmiddelen er zijn en wat het beste gebruikt kan worden on zo'n situatie.
Iets anders zou ik niet weten...
Heel veel sterkte en succes!!
Vr gr. Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 25 September 2020

Hi Jeff,
Welkom op het forum. Wat een vervelende situatie, zeg. Ik kan me voorstellen dat je het even niet meer weet...
Ik ga mee met het bericht van Foke. Met meer informatie kunnen we meer.

Het is wellicht een rare gedachte. Maar heb je al eens gedacht aan een aupair? Zo heeft jouw moeder een vast persoon, waarmee ze een band op kan bouwen en daarmee wellicht iets meer vertrouwen krijgt.

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor jeff01, 25 September 2020

Dank voor jullie reacties.

Ze is sinds een jaar woonachtig in een verpleeghuis. Prima zorg!

In het tehuis was het een jaar lang relatieve rust en vree, thuis was er meer onrust.

Er is een ergotherapeut geweest om een rolstoel af te meten. De fysio is degene die meekeek mee met de transfer.

Conclusie van personeel en fysio dat de lift waarin ze moet hangen de enige optie is.

Ik vind dat een ongelofelijk slecht idee, want de stress die dat oplevert is voor haar en plaatsvervangend voor mijn vader (die dagelijks langsgaat) niet goed vol te houden. Het idee was dat ze er "wel aan zou wennen", maar dat is niet het geval.

De ergotherapeut mee laten denken vind ik een goed voorstel. Ze heeft een paar mensen die ze goed vertrouwt, maar dat mag bij het verplaatsen niet baten helaas.

Benieuwd of er nog meer alternatieven zijn voor het uit bed halen.
jeff01

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 26 September 2020

Pfoe, ik begrijp het! Lastig hoor!
Misschien dat een ander soort lichaamsondersteuning nog kan baten: https://www.tillift.nl/lichaamsondersteuning

Wat voor bed heeft ze nu? Mijn ervaring is dat het met een hoger bed makkelijker opstaan is, misschien is het dan enkel met een beugel waar aan ze zich kan optrekken opgelost, dat de zorg haar vervolgens kan draaien. Is ze volledig rolstolafhankelijk?

Verder zou ik inderdaad met een ergotherapeut gaan kijken naar alternatieven. Vaak zijn zij wel creatief met oplossingen.
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger