logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Wlz en zorgval

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Wlz en zorgval

Berichtdoor Doggie, 26 April 2020

Huisarts en buurtzorg zeggen wlz aanvragen. D3 case manager zegt wachten omdat ze als d3 indicatie er is mijn moeder te weinig zorguren heeft.
Ik heb ook iets gehoord over dossier overdracht. Wie kan me helpen..wat moet ik doen ?
Doggie

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 26 April 2020

Beste Doggie,
wat een lastige situatie!

Zolang mensen met dementie thuis wonen, worden hun huishoudelijk hulp, dagbesteding en casemanager door gemeenten en zorgverzekeraars betaald. Deze hulp valt onder de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en de Zvw (Zorgverzekeringswet). Wanneer er meer zorg nodig is en het thuis wonen niet meer gaat, verhuizen mensen met dementie meestal naar een verpleeghuis met 24-uurs zorg. Deze zorg valt onder de Wlz (Wet langdurige zorg).

Als je eenmaal een indicatie voor de Wlz hebt, dus voor verpleeghuiszorg, val je onder deze wet. Ook als je op de wachtlijst staat. De Wlz gaat uit van een vast budget per persoon en niet vanuit de gewenste behoefte aan zorg. Daardoor krijgen mensen die op de wachtlijst staan minder zorg dan ze nodig hebben.

Meer hierover kun je lezen op de website: https://www.alzheimer-nederland.nl/nieuws/zorgval

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Doggie, 01 Mei 2020

Dank je wel. Het is allemaal anders gelopen als gedacht. Ging echt niet meer. Maar vp huis doet alleen opname na test.
Dus test gedaan. Toen wilde huisarts nog 2 dagen wachten op uitslag. Ik gezegd dat dat niet ging gebeuren dus uiteindelijk naar ziekenhuis. Ct scan en ja hoor ...longen vol.met corona. Ze ligt nu op covid afdeling.
Krijgt wel zuurstof en haldol. Maar geen ic of beademing. Dat willen we niet meer. Afwachten nu...maar ze gaat daarna sowieso niet terug naar haar huisje
Doggie

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie