logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Agressie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Agressie

Berichtdoor Tonja, 25 September 2020

Hallo allemaal,ik weet soms niet wat ik moet doen, alles is nog zo in de beginfase ,we weten nog niet zolang dat mijn man Alzheimer heeft.Hij heeft daarbij ook last gekregen van agressie.Met name naar mij toe,en soms naar de hond.Dat hou ik natuurlijk goed in de gaten.Dat het niet mis gaat.Maar nu mijn vraag, Van de week kreeg mijn man een email van postnl.dat hij inklaringskosten moet betalen voor een pakket.Hij gelooft dat gelijk, terwijl ik zei joh kijk uit .Het klopt niet.toch ging hij kaartnummers invullen van zijn bank.tot 3x toe.hij deed dit op zijn telefoon.en dacht op de pc gaat het vast lukken.ik bleef maar waarschuwen.Maar ik moest me er niet mee bemoeien.op de pc gafhetvscherm gelukkig een rood alleen over phissing.mail.Nu zei hij eindelijk.je had gelijk.maar voorlopig heeft hij zijn kaart nummer vrijgegeven .ook blijft hij onzin dingen bestellen via Chinese sites.Ik durf er haast niks meer van te zeggen,want dan gaat hij enorm tekeer.Zou dit nou echt allemaal met Alzheimer te maken hebben eind volgende week komt gelukkig de casemanager weer.ik zal het daar toch over hebben.maar ik wilde dit nu even kwijt.En ben benieuwd of er meer mensen met deze form te maken hebben,en hoe ze hiermee omgaan.
Tonja

Geboortejaar:
1954
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 25 September 2020

Goedenavond Tonja,
Welkom op het forum! Wat ontzettend verdrietig om te lezen dat jouw man de diagnose Alzheimer heeft gekregen.
Ik kan me voorstellen dat er nu veel op jullie af komt. Wat heftig dat jouw man zoveel last heeft van agressie-aanvallen. Dit kan helaas wel bij dementie horen. Dit kan komen doordat hij situaties niet meer goed kan begrijpen.

Je kunt er meer over lezen op dementie.nl:
https://www.dementie.nl/agressie/omgaan ... t-dementie
https://www.dementie.nl/agressie/tips-o ... ief-gedrag

Goed dat je een gesprek hebt met de casemanager. Het is verstandig om dat ook te bespreken. Evenals alle vragen die je hebt. Schrijf ze op om ze te stellen. Je kunt hier ook altijd terecht.

Veel sterkte!

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Tonja, 25 September 2020

Dank je Ellis voor je reactie.Eigenlijk weet ik zelf wel dat het erbij hoort.maar in je achterhoofd hoop je dat het niet waar is.ik wil natuurlijk net als wij allemaal ons leven terug voor de ziekte.de geriater zei dat ik eigenlijk nu al in een soort rouw fase zit.je neemt steeds na elke moeilijke dag een stukje afscheid.
Tonja

Geboortejaar:
1954
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 25 September 2020

Hallo Tonja,

Moeilijk hè Tonja, al die gevoelens die je hebt, ja, we willen allemaal graag dat het blijft zoals het was!
Ik ben er nu al langer aan gewend, maar net zoals je zegt, je neemt afscheid, beetje bij beetje, van het leven dat jullie hadden en van de persoon die hij was.
Mijn man is al verder in dat stadium en ik zeg weleens: "Ik ben een weduwe met man"... en ja, dat is rouwen.
Probeer ook de humor erin te houden, dat klinkt misschien gek, maar wij lachen ook heel wat af, ik maak er vaak een grapje van als hij weer een gek verhaal heeft. Maar alle emoties komen voorbij, vanmiddag was ik bij hem op bezoek, (hij zit inmiddels in een verpleeghuis) en toen werd ik weer geïrriteerd door zijn gedrag. Ben ook best wel vaak boos geweest, het hoort er allemaal bij!
Voel jezelf niet schuldig, jullie beiden moeten een moeilijke, verdrietige weg gaan, iedere dag is er wel wat nieuws in gedrag of emotie.
Blijf ook aan jezelf denken en neem de tijd voor ontspanning om je geest weer vrij te maken en energie op te bouwen.
Heel veel sterkte
liefs,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 26 September 2020

Hoi Tonja,
Ja, natuurlijk weet je het ergens wel. Maar het is ontzettend moeilijk om te accepteren. Je weet dat het er is, maar eigenlijk wil je niet dat het er is. Eigenlijk wil je dat alles gewoon bij het oude blijft. En dat gebeurt niet.

Iedere dag, bij ieder klein stukje achteruitgang, neem je steeds meer afscheid. Je verliest je man steeds meer aan de ziekte, tot de ziekte hem helemaal over heeft genomen. Dat doet pijn, heel veel pijn. Het is logisch dat je je wanhopig en verdrietig voelt. Het allemaal niet wilt weten.

Juist daarom hebben we dit forum. Zodat je kunt praten met hen die hetzelfde doormaken, zij die weten wat je voelt. Weet daarin dat je niet alleen bent en we altijd voor je klaar staan.
https://www.dementie.nl/omgaan-met-het- ... -het-leven

Ik wens je alle kracht van de wereld.

Hartelijke groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Tonja, 26 September 2020

Wat een fijne reacties krijg ik van jullie.Het is fijn om te weten dat ik niet alleen sta.Soms is het fijn om het gewoon even van je af te schrijven.ik hoop voor jullie op een rustig weekend🤞:rose:
Tonja

Geboortejaar:
1954
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 27 September 2020

Dank je wel, Tonja. Het is goed om te weten dat je niet alleen staat. Hopelijk verloopt jouw weekend ook rustig! :yellow_heart:
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: