logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Airco of plafondventilator

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Airco of plafondventilator

Berichtdoor Tessa, 09 April 2020

Ik wil graag dat mijn moeder zich comfortabel voelt in haar woning wanneer de temperatuur buiten gaat stijgen. (Vooral tijdens de extreem warme dagen boven de 30 graden). Ik lees ook dat mensen met dementie meer verward kunnen worden tijdens de hitte.

Graag hoor ik jullie ervaring als je zelf ervaring hebt met een (split)Airco of plafondventilator. Ik vraag me vooral af of zo'n ventilator wel voldoende verkoeling geeft.

De thuiszorg kan in de ochtend het apparaat juist instellen en s avonds idem.
Tessa

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 12 April 2020

Hoi Tessa,

Een airconditioning is in principe fijner denk ik, als dat een mogelijkheid is en binnen budget. Ik heb wel eens gelezen dat in bepaalde fase van dementie mensen juist onrustig kunnen worden van het bewegen van een plafondventilator en daardoor de gordijnen. Geen idee of dat nu of later voor je moeder zou gelden, hoor.
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Lisette1972, 29 April 2020

Hallo Tessa. Wij hadden dit probleem vorig jaar ook met mijn moeder. We hebben toen lang nagedacht over een split unit airco, mobiele airco of een ventilator. De kosten lopen nogal uiteen.

Een vriendin van mij heeft MS (Multiple Sclerose) en raadde me een koelvest aan, zo eentje: https://koelkleding.nl/
Qua prijs duurder dan een ventilator maar véél goedkoper dan een airco. Dat vonden we het proberen waard en we hebben toen voor een koelvest gekozen, desnoods als tussenoplossing voordat we een airco voor haar zouden laten aanleggen. Het nadeel van een airco is dat deze A. heel veel stroom verbruikt en B. alleen binnenshuis voor verkoeling zorgt. Met het koelvest kan mijn moeder op warme dagen ook prima naar buiten en heeft dan ook buitenshuis verkoeling. Ze voelt zich er heel prettig door, zowel binnenshuis als buitenshuis.
Lisette1972

Geboortejaar:
1972
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie