logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Alzheimer met persoonlijkheidsstoornissen.

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Alzheimer met persoonlijkheidsstoornissen.

Berichtdoor Marcella, 27 Februari 2020

Hallo allemaal,

Mijn vader is net 84 geworden, heeft ongeveer anderhalf jaar geleden de diagnose dementie gehad.
Hij heeft vroeger als kind zijnde in een jappenkamp gezeten, daarnaast heeft hij in een soort jeugdgevangenis gezeten waar hij ook vreselijke dingen heeft meegemaakt en ongeveer 12 jaar geleden is hij volledig door een psychiater onderzocht en heeft hij de diagnose schizoïde en autisme gekregen. Daarnaast hebben ik en mijn zus het vermoeden dat hij al heel lang in een soort van psychose zit (zit ook in de familie), hij vertrouwt nagenoeg niemand, zelfs mij vertrouwt hij niet altijd. Problemen die hij heeft met van alles en nog wat, liggen altijd bij een ander, of aan iets anders, maar nooit aan hem, want hij maakt geen fouten.

Hij is altijd een bijzonder moeilijke man geweest waar we in het gezin allemaal wel een klap van hebben gehad. Op 1 zus na heeft geen van mijn in totaal 6 broers en zussen nog contact met hem. Ik ben samen met mijn zus de enige die verder kijken dan onze neus lang is, want mijn vader is dan moeilijk geweest vroeger, maar dat heeft ook zijn redenen zoals jullie al hebben gelezen en bij alles wat hij heeft meegemaakt valt al onze ellende in het niets, vind ik.
Na de dood van mijn moeder is hij wel wat bijgedraaid, toen is hij meer een vader voor mij geworden. Ik trok altijd heel erg naar mijn moeder toe, nadat zij overleed kreeg ik een beetje het idee dat hij nu eindelijk vader kon zijn voor mij.
Mijn zus die wel contact heeft woont in België, dus ik draai eigenlijk in mijn eentje voor mijn vader op. Wat voor mij best wel moeilijk is, omdat ik zelf ook zo mijn problemen heb, en zelf ook autistisch ben.

Ik ben wel nieuwsgierig of er nog mensen zijn met familieleden met alzheimer/dementie die ook een persoonlijkheidsstoornis hebben. Ik word er af en toe best moedeloos, verdrietig en soms best wel boos om, omdat ik af en toe die ouwe vader van vroeger weer tevoorschijn zie komen. Ik ben benieuwd of er mensen die hier ook ervaring mee hebben en hoe jullie er dan mee omgaan.

Groetjes Marcella
Marcella

Geboortejaar:
1972
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 03 Maart 2020

Beste Marcella,

Bedankt voor het voorstellen op het forum en het delen van je verhaal. Ik kan me voorstellen dat dementie in combinatie met een persoonlijkheidsstoornis een extra moeilijke dimensie met zich meebrengt.

Ik kreeg een dejavu bij het lezen van je bericht. Een soortgelijk bericht werd toevallig anderhalf maand geleden ook gepost. Dat is deze: viewtopic.php?f=2434&t=3677&p=19417&hilit=ptss#p19417

Je kunt 'Paph' sturen door op z'n naam te klikken en dan op 'Privébericht sturen' in de linkerkolom.
Margaret

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Marcella, 12 Maart 2020

Hoi Margaret,
Ik had het al gelezen, maar het sprak mij niet echt aan. Ik denk dat mijn vader heel anders is. En hij laat verder niks merken van zijn verleden. Dit komt ook nog niet boven bij hem. Misschien komt dat nog. Ik hou het in ieder geval wel in mijn achterhoofd.
Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Marcella

Geboortejaar:
1972
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie