logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Bespreekbaar maken?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Bespreekbaar maken?

Berichtdoor Enig kind, 19 Januari 2020

Mijn moeder heeft (niet gediagnosticeerde) dementie. Het proces gaat steeds verder, maar mijn moeder weigert een vervolgonderzoek bij de geriater. Mijn moeder heeft altijd geroepen dat ze nooit naar een verpleeghus wil, heeft een euthanasieverklaring als ze dement zou worden. Maar haar dementie is niet bespreekbaar. Het lastige is dat als ik, of ook anderen bijv de huisarts, thuiszorg ook maar iets zeggen over warrigheid, ze direct boos wordt.

Het lastige is dat ze door de ontkenning geen euthanasie kan plegen want dan is de dementie straks te ver gevorderd. Maar ik weet het gewoon niet meer hoe ik haar kan duidelijk maken wat haar situatie is. Ik ben enig kind dus kan ook niet terug vallen op broers en zussen.
Iemand een goede tip?
Enig kind

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 21 Januari 2020

Wat lastig zeg! Wat zegt haar huisarts hierover tegen jou? Kan hij/zij hierin voldoende ondersteuning bieden?

Wellicht heb je iets aan de artikelen op dementie.nl over ontkenning van dementie en verbloemdend gedrag: https://dementie.nl/verbloemend-gedrag/ ... g-diagnose
https://dementie.nl/verbloemend-gedrag/ ... g-diagnose
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Lex M, 24 Januari 2020

Dit komt mij heel bekend voor. Mijn partner reageerde ook zo. Ik heb het geaccepteerd en daarna geprobeerd nog zo veel mogelijk uit het leven te halen. Dat is best goed gelukt, vind ik (anderen ook). Maar uiteindelijk volgde toch het verpleeghuis. Schrale troost, ze zal het niet meer beseffen waarschijnlijk.
Is je moeder alleen?
Sterkte.
Lex
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Marjolijn, 26 Januari 2020

Ik herken dit. Mijn man heeft Altzheimer en hij wil niet naar dagbesteding en ook niet naar een verzorgingshuis. Als ik hem probeer uit te leggen dat het maken van een andere keuze zoals euthanasie ook een optie is en dat we daar over kunnen praten en advies over vragen, raakt hij helemaal overstuur en wil ik hem ‘dood; hebben. Het wordt dan niet meer besproken. Hoe erg ik het ook vind, ik heb me er bij neergelegd dat het waarschijnlijk uiteindelijk toch een verzorgingshuis wordt. Het lijkt me verschrikkelijk vooral omdat hij helemaal gestresst raakt wegens een eerdere ervaring bij de dagbesteding wat helemaal fout ging. Hij is volledig overstuur als hij al in de buurt komt, laat staan dat hij misschien zelf daar als bewoner komt. Het is heel dubbel maar hij kan het niet meer plaatsen en voor mij is het niet meer bespreekbaar.
Marjolijn

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Enig kind, 26 Januari 2020

Janneke85 schreef:
> Wat lastig zeg! Wat zegt haar huisarts hierover tegen jou? Kan hij/zij
> hierin voldoende ondersteuning bieden?

De huisarts luistert naar mij maar geeft aan dat hij niets kan doen. Wel komt de praktijkondersteuner regelamtig langs bij mijn moeder.
Enig kind

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Enig kind, 26 Januari 2020

Marjolijn schreef:
> Ik herken dit. Mijn man heeft Altzheimer en hij wil niet naar dagbesteding
> en ook niet naar een verzorgingshuis. Als ik hem probeer uit te leggen dat
> het maken van een andere keuze zoals euthanasie ook een optie is en dat we