logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Citalopram en tips sundowning

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Citalopram en tips sundowning

Berichtdoor Tessa, 13 Januari 2021

Mijn moeder wordt erg onrustig wanneer de visite gaat. Zij is niet graag alleen en blijft dan maar vragen wat ze moet doen. Hoewel zij dit overdag ook kan hebben is het in de namiddag of avond het ergste. Wanneer het laatste zorgmoment is/ is geweest (zo rond 19.30 uur) is het vertrekken erg lastig omdat ze zich zo onrustig/ angstig/ verdrietig voelt.

Ik denk dat zij een deel verlatingsangst heeft, maar nu met de alzheimer lijkt ook sundowning een rol te spelen omdat ze ook, naast dat ze alleen wordt gelaten, ze ook niet goed weet wat ze met haarzelf aan moet en s avonds in de war raakt.

Heeft iemand van jullie ervaring met medicatie tegen spanning/ angst zoals bijvoorbeeld citalopram (of iets anders?). Het zou fijn zijn als haar angst afneemt wanneer iemand vertrekt, maar ik wil niet dat medicatie haar apatisch maakt of fysiek onstabiel maakt want zij moet nog de trap op als zij gaat slapen.

Ook andere tips die voor jullie hiepen rondom sundowning hoor ik graag.
Tessa

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 14 Januari 2021

Goedemorgen Tessa,

Het onrustige in de namiddag/avond is wel heel herkenbaar.
Met medicijnen heb ik geen ervaring, daar weten anderen meer van.
Mijn man ging ook in de namiddag en 's avonds 'dwalen', maar hij zat toen al in een verpleeghuis, iedere dag werd er melding van gemaakt.
Afleiding is dan goed, maar jouw moeder woont alleen begrijp ik.
Kun jij (of iemand anders) haar 's avonds opbellen en een praatje maken voordat ze naar bed gaat?
Misschien kan het laatste zorgmoment later gebeuren zodat ze haar al op bed kunnen leggen?
Zijn zomaar wat gedachten die opkomen, en is de vraag al aan de orde of het nog wel verstandig is om alleen te wonen?
Hopelijk krijg je hier wat meer tips, groetjes,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 15 Januari 2021

Hoi Tessa,
Wat ontzettend verdrietig om te lezen!

Ik herken je verhaal wel. Mijn oma heeft eigenlijk hetzelfde.
Wij hebben het opgelost door als we weg gaan oma een taak te geven. Als in een boekje lezen of we begeleiden haar naar de gezamenlijke ruimte zodat ze even koffie kan drinken. Dan gaat ze meestal even terug naar haar kamer en wanneer het etenstijd is wordt ze weer opgehaald door de verzorging. (Mijn oma is ook wat slechter ter been). Even na etenstijd belt meestal haar zoon / mijn oom. Haar laatste zorgmoment is in overleg naar rond 21uur verplaatst. Dan wordt ze direct op bed gelegd.

Volgens mij slikt mijn oma hier geen medicijnen voor, dus daar kan ik je niet over adviseren.

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Hetty Jorritsma, 15 Januari 2021

Hoi Tessa, hoewel ik momenteel alleen de forumberichten lees wil ik in dit geval toch even reageren. Mijn moeder geef ik (uiteraard iom de huisarts/geriater) bij onrust, ook als inslapertje te gebruiken Oxazepam teva 10 mg tablet. Werkt perfect bij onrust binnen het uur na het innemen. Vr groet Hetty (Hoop dat je hier iets aan hebt)
Hetty Jorritsma

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Tessa, 16 Januari 2021

Bedankt voor alle reacties.
Het eerder naar bed brengen is wel een optie inderdaad. Ik heb alleen nog niet goed zicht op hoeveel slaap ze nodig heeft. Niet dat ze nog lang niet moe is of vervolgens om 5 uur wakker s morgens uitgeslapen is ;)

Met oxazepam heb ik wel eens iemand gekend die er helemaal versuft van raakte. En dat is niet wat zoektz maar dat ze zich gewoon beter/ vrolijker voelt en geen angst heeft als ze in de war is. Maar wel fijn te lezen dat medicatie dus wel iets kan doen!
Tessa

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Ellis, 18 Januari 2021

Beide dingen zijn wellicht iets om te bespreken met de verpleging / verzorging.

Wat nog bij me op komt: ze hoeft natuurlijk niet direct te gaan slapen als ze op bed gelegd wordt. Maar ik weet ook niet in hoeverre een boek lezen of tv kijken bij haar nog gaat?
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Tessa, 18 Januari 2021

Ja tv kijken is ook een ding. Ik zou graag het aanbod afstemmen op wat haar aanspreekt. Ik kan wel een chromecast nemen om te streamen bijvoorbeeld maar zij kan dit niet zelf instellen. Iemand daar ervaring mee? (Tv aanbod "instellen/voorprogrammeren" zegmaar)

En ik zit te denken om de zzp5 om te zetten naar zzp7. Heeft iemand ervaring dit aan te vragen als er geen sprake is van agressie?
Tessa

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: