logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Dwangmatig gedrag

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Dwangmatig gedrag

Berichtdoor Sandrina , 10 December 2019

Goedendag.
Mijn naam is Sandrina en sinds mei dit jaar weten we dat mijn moeder Alzheimer heeft. En sinds de diagnose gaat ze heel snel achteruit.
En dat uit zich in boosheid, verdriet en (tot nu toe) verbale agressie.

Helaas komt er sinds kort bij dat ze dingen dwangmatig moet kopen. Het begon eerst met kleding. En sinds zij van haar partner een bedelarmband van Pandora met een paar bedeltjes, is zij totaal de weg kwijt en gaat zij bijna elke week een bedeltje kopen.

Samen met mijn zusje, heb ik haar kenbaar gemaakt dat dit niet de bedoeling is en dat wijnoogst deze manier haar niks voor de feestdagen of verjaardag kan geven. Het ene moment zegt mijn moeder dat ze niks meer zal kopen of krijg ik het verwijt naar mijn hoofd dat het haar geld is.
Haar partner zegt ook dat ze niks meer mag kopen, omdat hij het met ons eens is. Maar zwicht toch, omdat hij geen ruzie wilt en op deze manier de vrede wilt bewaren.

Wie kan ons een tip geven hoe we dit kunnen aanpakken? Want ik wil uiteindelijk niet haar pinpas afpakken en haar ‘zakgeld ‘ gaan geven.
Sandrina

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 10 December 2019

hoi Sandrina,
Wat een moeilijke situatie, want ik kan me voorstellen dat je je moeder wilt beschermen om te voorkomen dat ze (onnodig) veel geld uitgeeft. Maar het lijkt me dat het ook kan voelen als betuttelen als je in moet grijpen.

Als ik het zo lees dan denk ik dat je moeder niet beseft dat deze 'koopdrang' bij dementie kan horen. Dit heeft te maken met ziekte-inzicht. Op dementie.nl hebben we daar een mooi artikel over: https://dementie.nl/verbloemend-gedrag/ ... te-inzicht

Misschien heb je ook iets aan dit artikel over omgaan met geld: https://dementie.nl/geld/helpen-bij-het-omgaan-met-geld
Is het bijvoorbeeld een idee om haar kredietlimiet te beperken (in overleg met haar partner) zodat ze in ieder geval niet méér uit kan geven dan er op haar rekening staat?

Ik wens je veel sterkte toe.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Vliegende Hollander, 11 December 2019

Hallo Sandrina,

Ga naar de winkel waar ze de bedeltjes koopt en leg het uit.
Kijk of ze welwillend zijn als je de gekochte bedeltjes terug wilt brengen.

Succes en sterkte!
Vliegende Hollander

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Vliegende Hollander, 20 December 2019

Beste Sandrina,

Gisteren heeft mijn meisje twee potten zonnebrandcreme gekocht bij de lokale Kruitvat. Geen bonnetje natuurlijk.
Heb gevraagd of ik kon terugbrengen zonder bon, doch wel kon ik de pintransactie overleggen. Geen probleem, even in het systeem opzoeken en kreeg keurig mijn geld terug.

Voor wat het waard is en met vriendelijke groeten,

De vliegende Hollander
Vliegende Hollander

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 21 December 2019

Lastig inderdaad. Waar ligt de grens tussen beschermen en betuttelen? Komt ze in financiële problemen door het kopen van de bedeltjes? Of kan ze het geld makkelijk missen en gaat het voor jou om het principe?

Verder is het misschien goed om (samen met een casemanager) te kijken naar waar haar wens om bedeltjes te kopen vandaan komt. En of iets anders (goedkopers) de behoefte ook kan vervullen.

Ik vind het idee van Vliegende Hollander heel goed. Als ze steeds naar dezelfde winkel gaat, zou je inderdaad met hen een afspraak kunnen maken.
Margaret

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Sandrina , 22 December 2019

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb contact gehad met haar casemanager en zij heeft ook wat tips gegeven waar ik wat aan heb.
Nu heb ik, afgelopen vrijdag, mijn moeder verrast met een bedeltje voor de kerst. En heb ik de situatie, voordat mijn moeder er was, uitgelegd. Ook zij weet nu dat mijn moeder niks mag kopen. En dat heeft de verkoopster ook op een nette manier laten weten.
Nu hoop ik dat de partner van mijn moeder ook zijn poot stijf blijft houden. Maar dat zal heel lastig worden, omdat mijn moeder vrij koppig is en hij de vrede wilt bewaren.
Uiteindelijk komen we er wel.

Met vriendelijke groet,
Sandrina.
Sandrina

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 23 December 2019

Goed gehandeld, Sandrina.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Margaret, 27 December 2019

Wat een mooi idee om zo nu en dan een bedeltje voor haar te kopen. Dan betekent het zelf niet mogen kopen niet dat ze er nooit meer een krijgt.
Margaret

Geslacht:
Vrouw