logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Echtgenoot niet meer herkennen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Re: Echtgenoot niet meer herkennen

Berichtdoor Herfst, 09 September 2020

Hetty Jorritsma schreef:
> Lieve Foke. Dank voor je fijne reactie. Dit Forum is een grote steun en
> bovenal leerzaam voor de "mantelzorgers"/naasten van de
> dementerende naar mijn mening. Ik put kracht uit dit soort reacties! Gr
> Hetty

Lieve Hetty,

Fijn dat je er iets aan hebt, ik ben geen professional, alleen ervaringsdeskundige en als ik de verhalen hier lees dan wil ik iedereen een hart onder de riem steken ;) Je maakt zoveel mee, alles is nieuw in deze situatie, je voelt je soms zo alleen, maar allemaal herkenbaar voor anderen in dezelfde situatie.
Mensen die het niet meegemaakt hebben snappen er meestal niets van.
Dus blijf hier moed en kracht putten, schrijf in je dagboekje en hier, het helpt echt!
Lieve groet,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 11 September 2020

Hoi Jacobus, Hetty,
Konden we ons gevoel soms maar uitzetten hè? Dat de woorden die onze naasten zeggen op dat moment, ons niet raken. Je, bij wijze van spreken, koud weet van: dat is de dementie, de ziekte. Maar nee, zo werkt het helaas niet... Ook wij zijn geen machines en worden kunnen hard raken. En dat is het moeilijkste van de ziekte. Degene die je zo liefhad, herken je niet meer. Eigenlijk rouw je om degene, terwijl hij / zij er nog is, neem je afscheid van iemand terwijl hij / zij nog leeft.