logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Echtscheiding en dementie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Echtscheiding en dementie

Berichtdoor Iuliu, 12 Augustus 2020

Mijn moeder heeft dementie.

Recent heeft mijn vader echtscheiding aangevraagd.
Mijn moeder is echter niet in staat om te gevolgen daarvan te overzien.

Echtscheiding aanvragen, terwijl de partner dement is? Kan dat zomaar? Of is dit ook in Nederland, net als in België niet legaal?

Wie kan hier meer over zeggen? Op internet vind ik weinig informatie over dit onderwerp.
Iuliu

Geslacht:
Man

Berichtdoor Haydee, 13 Augustus 2020

Hoi Lulu, misschien kun je hier iets mee?

https://www.notaris.nl/levenstestament/ ... n-dementie

Als je moeder geen levenstestament heeft, krijgt je vader te maken met de kantonrechter.

Hier een vergelijkbaar verhaal:

https://www.notaris.nl/page/jaap
Haydee

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Iuliu, 13 Augustus 2020

Bedankt voor de reactie.

Toch staat er helaas niet op deze pagina's m.b.t. het thema echtscheiding.
Iuliu

Geslacht:
Man

Berichtdoor Haydee, 13 Augustus 2020

Niet exact misschien, maar dan heb ik je vraag niet begrepen. Jouw vader kan niet zonder meer scheiden van je moeder, daar heeft hij een levenstestament voor nodig toen ze nog wilsbekwaam was. Als dat niet het geval is, moet hij de scheiding bij de kantonrechter aanvragen. En dan krijgt zij een bewindvoerder toegewezen. Scheiden mag dus wel van een partner met dementie, er zijn alleen wat voorwaarden aan verbonden.
Haydee

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 13 Augustus 2020

Hoi Luliu,

Wat een lastige situatie, zeg. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Heeft je moeder nog niks geregeld qua wie voor haar beslissingen mag nemen als haar dementie achteruit gaat? Dat lijkt me nu sowieso verstandig. De meest logische persoon daarvoor, je vader, lijkt daar niet meer de aangesproken persoon voor. Als ze dit niet geregeld heeft en niet meer kan regelen, dan kun je om bewind of mentorschap verzoeken bij de rechtbank. Daarna kan de bewindvoerder voor je moeder optreden ten tijde van een scheiding.

Het is misschien fijn om je vraag voor te leggen aan Berit Mulder, via dementie.nl. Dit is gratis. Je kunt dan ook details delen die je niet zo makkelijk op een forum deelt. Zij kan je adviseren. Ze is wel komende week nog op vakantie. Dus het antwoord komt daarna:

https://www.dementie.nl/hulp-en-advies/ ... erts-popup

Sterkte.
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Iuliu, 21 Augustus 2020

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb contact opgenomen met Beit Mulder.
Ze zegt dat ze in dit geval geen advies kan geven, ze antwoord alleen op algemene vragen.

Wat is eigenlijk nog de waarde van het huwelijk, als de huwelijkse eed in de praktijk vrijwel niets waard blijkt te zijn?

Juist tijdens de levensfase dat mijn moeder mijn vader het meeste nodig heeft, is hij er niet.

Het Nederlandse echtscheidingsrecht is in dit opzicht pervers en inhumaan.
Iuliu

Geslacht:
Man

Berichtdoor Ellis, 29 Augustus 2020

Wat ontzettend verdrietig om te lezen, Luliu.
Ik kan je met betrekking tot de scheiding helaas geen adviezen geven.

Wel wil ik je adviseren goed na te denken (misschien samen met jouw moeder als zij dit nog kan) over wie de bewindvoering krijgt, als zij daar niet meer toe instaat is. Dit kun je ook met meerdere personen doen.

Sterkte!
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Herfst, 01 September 2020

Sterkte Luliu,
Ook ik kan je hierbij geen raad geven, alleen mee-leven.
Waardeloos dat je dit als dochter moet meemaken, het zijn toch je ouders!
Mijn man, met dementie, heeft het ook over scheiden, omdat ik hem uit huis heb laten plaatsen, ik kon het niet meer aan, de verzorging, lichamelijk en geestelijk, werd te zwaar.
Maar dat is een ander geval hè? Ik zeg dan maar als hij erover begint: "jaja, het is goed, we zullen het wel gaan regelen' , de volgende keer dat ik kom weet hij het toch niet meer.
Als mens zou ik zeggen tegen je vader:" laat de toestand zoals hij is, wat zou je nu nog al die rompslomp op je hals halen, als de toestand van je moeder erger wordt, dan gaat het contact toch verloren". Heb jij een goed contact met je vader? Kun jij met hem hierover praten?
Dit is een menselijke reactie, geen juridische.
Was het huwelijk al niet goed (meer)?
Want met dementie gaat de persoon die het heeft veranderen, je vrouw is niet meer degene die ze was.
Kan hij daar niet mee omgaan?
Mijn man is ook al lang niet meer mijn echtgenoot, we zijn 54 jaar getrouwd, maar hij is niet meer de man met wie ik getrouwd was, afscheid nemen ben ik de laatste jaren al aan het doen.
Jij vroeg je af wat dan de betekenis is van trouwen en elkaar beloven er voor elkaar te zijn in voor- en tegenspoed. Tsja, sommige mensen kunnen dan toch die veranderingen niet aan denk ik.
Sorry voor mijn eigen mening, maar mss begrijp je toch wel wat ik bedoel, wens je heel veel sterkte,
lieve groet,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Tonja, 02 Oktober 2020

Hoi luliu
Wat een verdrietig bericht.Het is moeilijk om een mening te geven.Al zeg ik erbij dat ik het wel begrijp van je vader.Mijn man heeft ook Alzheimer ,we weten het nog maar kort.Ook ik heb gezegd ik ga voor je zorgen.In voor en tegenspoed.Maar dat valt dus echt niet mee, gister avond een knallende ruzie gehad.ik vind overal in huis spulletjes verstopt die hij koopt via zo'n Chinese site.Allemaal rommel waar hij niks mee doet.Maar goed , het punt is nu dat hij van mij wil scheiden, omdat hij zijn leven terug wil.en dat ik hem niet meer mag controleren.Ik heb gezegd , oké wat jij wil,ik voel me nu boos en verdrietig.Ik schrijf dit .omdat waarschijnlijk ook voor je vader het heel moeilijk en verdrietig is.Ik hoop dat je goed kan praten met je vader ,zodat hij het hopelijk terug kan draaien.Heel veel sterkte,lieve groet Tonja
Tonja

Geboortejaar:
1954
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor jacobuskeer, 03 Oktober 2020

Ik begin met lieve mensen wat een verdriet spreek uit jullie schrijven ,of het al niet erg genoeg is dat de ziekte de boosdoener is ik kan me goed voorstellen dat je dan je eigen machteloos voelt als partner en als dochter ,ja bij wie moet je aankloppen , ik dacht probeer eens bij de verzekering die hebben mediators die mogelijk hulp kunnen bieden schaam je niet en wees open bij de hulpvraag
want het maar voor de helft vertellen heeft geen zin lukt het niet om een of andere reden en is het onoverkomelijk dan is dat erg triest om mee te maken ,maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik en mijn voor mij mijn lieve vrouw ook door onbegrip /onmacht knallende ruzies hebben gehad waar in ik als de mantelzorger even een blokje om moest gaan om me te herpakken en ook haar vast te pakken en liefde te geven ,niet meer terug te komen op het voorgaande ik ben al twee jaar afscheid aan het nemen .heb recentelijk hulp moeten zoeken bij ggz artsen mijn emmer was vol. maar opgeven is geen optie 60 jaar gooi je niet over boord ,ik wil zeker niet oordelen over een ander , maar er zijn altijd mogelijkheden .die via een notaris of gerechtelijke gang zouden kunnen voorkomen dat de ene partner, die notabene ziek is ,je bank leeg zou maken ,want men is als men zo ziek is dan ben je wilsonbekwaam .
het is jammer dat het zo moet gaan maar wees eerlijk naar je zelf toe regel het voor het te laat is ,ja soms is het woord ,
tot de dood ons scheid , ooit uitgesproken zeer moeilijk te handhaven .ik wens jullie heel veel sterkte in deze moeilijke levens fase als partner verlies de ander maar als dochter verlies je ze beiden. sterkte en veel wijsheid, jacobuskeer
jacobuskeer

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie