Eenzaamheid

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Eenzaamheid

Berichtdoor Dennen-laan » 10 Februari 2020

Mijn moeder heeft vasculaire dementie
Cis 4
Ze woont nog zelfstandig in een veel te groot huis . Alleen. Het gaat nog net . Maar er is een hele grote eenzaamheid om haar. Ze gaat nergens meer naar tie. Dagbesteding is (nog) gern optie
Clubjes wil ze niet naar toe
Al haar interresens zijn weg.
Ze zit de hele dag maar wat in de stoel. Werkelijk mijn hart brerkt . Elke keer als ik het zie. Ze wil en kan niet meer zelfstandig op pad.
In huis nemen is geen oplossing
We werken beide fulltime . Heeft iemand nog wat ideeen of tips
Het is echt te rot om te zien
Afscheid nemen doet elke keer zo n pijn
Het snijdt door mijn ziel
Ach daar zit ze straks dan weer
Tot er weer eens iemand is
Dennen-laan

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 11 Februari 2020

Dag Dennen-laan,

Dat is inderdaad triest om iedere keer aan te zien. Er zijn vrijwilligersorganisaties die bezoekjes afleggen aan ouderen.
Misschien kun je dat eens onderzoeken in haar woonplaats. Ook zou je kunnen kijken naar een dagopvang ( je schrijft wel dat dit nog geen optie is, maar kijk er toch eens naar) voor een paar dagmomenten per week, dan ontmoet ze mensen.
Hebben jullie een casemanager? Die zou dat kunnen uitzoeken voor je.
Verder zijn er ook particuliere organisaties die je kunt benaderen (tegen uurtarief) zodat ze een gesprekspartner of begeleiding krijgt. Die kunnen een wandelingetje met haar maken of andere activiteiten ondernemen.
Zoek eens op "Begeleiding" of "ondersteuning ouderen".
Het lijkt me voor jou een geruststelling als er ook een casemanager meekijkt, deze kun je regelen via de huisarts.
Het is een bekend gegeven dat ouderen met dementie passief worden, dit valt enigszins te doorbreken. Het blijkt dat ze bijvoorbeeld erg graag praten over vroeger of houden van muziek etc. Alleen voelen ze zich vaak somber omdat hun geheugen hen in de steek laat waardoor ze zich gaan afsluiten van anderen. Kies iets wat heel natuurlijk bij haar interesses aansluit, het kan ook iets heel kleins zijn, zoals simpel een praatje of een bezoekje aan een winkel of tuincentrum.

Dagopvang is er in verschillende vormen, in woonzorgcentra maar ook in de vorm van een zorgboerderij.
Heel veel sterkte, hartelijke groet, bijgaand wat handige informatie:

https://dementie.nl/thuiszorg/gezelscha ... jwilligers
https://dementie.nl/professionele-zorg- ... is-regelen
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw