logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Geen hulp bij de opname

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Geen hulp bij de opname

Berichtdoor Kris V., 07 September 2020

Mijn moeder van 80 gaat begin oktober naar het verpleeghuis. Vanwege corona moet zij daar 7 dagen op haar kamer blijven en ik, haar dochter, mag haar als enige die dagen komen bezoeken. Ze weet op dit moment niets van de aanstaande opname en dat is ook niet bespreekbaar omdat volgens haar alles nog prima gaat terwijl dat al een hele poos niet zo is. Dus ik wil op de dag van opname haar meenemen voor een wandeling (dat doet ze graag) en vervolgens het verpleeghuis binnen lopen. Zou niet weten hoe het anders aan te pakken.

Maar waar ik het meest van wakker lig is is hoe dit voor te bereiden en wat haar te zeggen eenmaal in het home. Want niemand kan mij namelijk op de dag van/dagen voor de opname helpen met voorbereiden zoals bijvoorbeeld een koffer inpakken met spullen laat staan meubeltjes. Ze zou namelijk direct merken dat er iets ingepakt wordt en opstandig worden, zoals ze geregeld doet. Of ze zou het direct merken als er iets ontbrak (als ik het stiekem deed) en dan zou het een hele onrustige nacht/dag vooraf kunnen gaan worden. Dus ik vrees dat ik eerst mijn moeder ernaar toe moet brengen en dan later op de dag enkele spullen kan gaan brengen. Maar dan komt ze in een lege kamer? Heeft iemand hier ervaring mee?

En wat zeg ik haar eenmaal daar? Ze begrijpt haar ziekte niet en dus ook niet dat er iets met haar aan de hand is dus volgens haar hoeft niemand voor haar te zorgen. Dus op haar inpraten over dat ze in goede handen is, dat daar alle zorg is die ze nodig heeft gaat niet werken. Kan ik iets zeggen over logeren? Een plek speciaal door de gemeente voorzien voor mensen boven de 80 als service/verwennerij? Met een mooie tuin en goed eten ... Maar ja, waarom dan op die kamer moeten blijven? En ik mag wel weggaan...

Zodra je probeert een rustig gesprek te voeren, iets uit te leggen wat ze niet wil horen, loopt ze weg of stopt haar vingers in haar oren. En ze onthoudt informatie maximaal 1 minuut. Dus heeft uitleggen nog wel zin?

En wat als ik elke keer weer met extra spulletjes van haar aankom? Dan wordt haar des te duidelijker dat ze daar nog wel een poos moet blijven. Want zo ‘ bij’ is ze nog wel. Dus benoem ik dat het iets tijdelijk is in de hoop dat ze langzaam aan went en het oké vindt? Of benoem ik maar meteen het definitieve en probeer de positieve kanten van het tehuis en haar kamer te benoemen? Slapeloze nachten heb ik er van...
Kris V.

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 08 September 2020

Goedemorgen Kris,

Lastige situatie, je zult heel veel op je gevoel moeten doen, jij kent je moeder het beste!
Verhuizen zonder hulp is ook vervelend, ik moest mijn man verhuizen midden in corona, half april, en ook wij mochten maar 1x naar zijn kamer, hij moest na de verhuizing ook 3 dagen geïsoleerd op zijn kamer blijven.
Als het goed is, staat in de kamer een bed en een (kleding) kast. Wij hebben een klein kastje, een tv, foto's, boeken, toiletspullen en kleding van tevoren erheen gebracht. De rest moest maar wachten tot na de lock down. Heb je afspraken kunnen maken met het verpleeghuis wat wel en niet kan en hebben zij nog tips voor je? Ik heb ook nog wat spullen bij de receptie afgegeven toen hij daar al was en ik niet naar binnen mocht.

De dag van opname zal moeilijk zijn, je kunt idd misschien zeggen dat ze een poosje daar gaat logeren, ik weet echt niet hoe ik daar advies over kan geven, dat is bij ieder mens anders. Ik had net mijn man aan de telefoon en nog steeds vraagt hij, na al die maanden, wanneer hij met mij weer mee naar huis mag, terwijl de verpleging zegt dat hij het best naar zijn zin heeft daar. Maar zolang hij nog weet heeft dat er een 'thuis' is, wil hij daarnaar terug. Het hoort allemaal bij de ziekte dementie, gelukkig 'vergeten' deze mensen ook wel weer gauw, als ze afgeleid worden zijn ze het weer vergeten. Hopelijk zullen ze in het verpleeghuis waar je moeder naar toe gaat haar afleiden en begeleiden in haar stemmingen en buien. Het is een moeilijke en zware weg die we gaan, wij als mantelzorgers EN onze partners/ouders die dementie hebben. Zij leven in hun eigen beleving en die is zo anders dan de werkelijkheid.
Muziek is een geweldige hulp, 'oude' liedjes, iig muziek waar zij van houdt! Puzzelboekje? Breien? Ik heb een robot puppy voor mijn man gekocht bij dementiewinkel.nl, speciaal ontwikkeld voor mensen met dementie, hij is lief en zacht, hij reageert op geluid, maakt zachte geluidjes en beweegt. Een prima 'kamergenoot' tegen eenzaamheid.

Je zult vanuit hier wel deskundige tips krijgen, ik ben alleen 'ervarings-deskundige', en kan je vertellen wat ik heb meegemaakt. Ik heb er ook heel veel over gelezen en ik heb ook ervaring als vrijwilliger in een huis met bewoners met dementie. Het gedrag komt mij dus wel bekend voor, het gevoel, zeker als het je naaste betreft, is een ander verhaal. Het wordt een aanslag op je emoties, maar probeer ook aan jezelf te denken en je niet schuldig te voelen, geen één oplossing is leuk, alles brengt verdriet en spanning met zich mee. Ik maak het niet mooier dan het is!

Als je nog meer vragen hebt over de gang van zaken horen we het wel, er komt iedere dag wel iets op je pad dat 'nieuw' is.
Het is fijn om hier je vragen en gevoelens te kunnen delen, we herkennen wat je meemaakt.
Heel veel sterkte,
lieve groet Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor ah45, 09 September 2020

hallo, ik zit min of meer met hetzelfde probleem. Mijn jong dementerende man staat op de wachtlijst om geplaatst te worden. Ik heb ook geen idee hoe ik het aan moet pakken dus was wel blij de tips /adviezen hier te lezen. Ik denk dat het ook veelal stiekem moet gebeuren, want hij wil niet weg. Van de ene kant hoop ik dat er snel een plek vrijkomt voor hem, voor mij wordt de mantelzorg te zwaar. Ook al weet ik dat opname niet alles oplost, het gaat mij hopelijk wel een stuk rust in mijn dagelijks bestaan geven. Bovendien moet ik het mantelzorgen combineren met mijn baan en dat valt ook niet mee. Ik heb gelukkig een redelijk betrouwbaar netwerk van vrijwilligers en 2x in de week thuiszorg maar desalniettemin zit mijn man toch regelmatig enkele uren alleen thuis en eigenlijk is dat niet langer verantwoord. Gelukkig blijft hij in/rond huis, hij gaat niet rondlopen in de buurt of zo.
ah45

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Kris V., 09 September 2020

Dankjulliewel voor jullie reacties, Herfst en ah45,

Misschien kan ik inderdaad toch al eerder wat spulletjes naar het verpleeghuis brengen. Volgende week heb ik een intakegesprak bij het verpleeghuis geregeld dus dan kan ik mijn zorgen en vragen bespreekbaar maken. Reuze bedankt Foke, voor de tip over de robotpuppy. Mijn moeder had thuis een soortgelijke kat die ze vervolgens melk ging geven waardoor de hele vacht eraan ging. Maar op haar kamer straks is het misschien toch de moeite waard het opnieuw te proberen. Of een baby born wellicht? Ik zal eens informeren bij het verpleeghuis of zij daar goeie ervaringen mee hebben en of het mag.

Ondertussen heb ik nog een mogelijk ander verhaal bedacht om tegen mijn moeder te zeggen wanneer ze eenmaal opgenomen is. Een verhaal wat misschien wat dicht(er) bij de waarheid staat: "vroeg of laat komt het moment dat je niet meer goed voor je zelf kunt zorgen. En je weet dat ik (die veraf woon) en je zus (die niet meer de jongste is) dan niet voor je zullen kunnen zorgen. Daarom is het beter om nu alvast die stap te zetten voordat je straks heel eenzaam en hulpbehoevend in je appartementje zit. Zo kun je alvast nieuwe mensen om je heen leren kennen die je wel kunnen helpen. "

Geen idee of dit gaat werken. Wat denken jullie?

Overigens heeft mijn moeder nu 4 ochtenden in de week thuishulp. Mijn tante gaat 2 middagen per week met haar wandelen of even langs. En ik doorgaans 1 weekenddag per week. Maar dat geeft ons geen rust want ze is vele middagen, alle avonden en nachten alleen en juist later op de dag meer en meer onrustig wat echt niet meer verantwoord is. Bovendien lijdt mijn moeder best wel omdat ze overtuigd is van het feit dat men haar pest (wanneer een klok of apparaat of de bel het niet meer doet of als ze iets kwijt is) wat haar best angstig maakt denkend dat er dus mensen ongevraagd in haar appartement komen om apparaten onklaar te maken etc. Juist dat laatste heeft mij doen besluiten tot opname omdat, ook al geeft ze aan dat ze thuis wil blijven, ze eigenlijk niet happy in haar huis is. Ik hoop van harte dat ze dat straks - na gewenning - wel weer wordt in het verpleeghuis.

Ik hoop van harte ah45 dat jullie beiden straks ook inderdaad de zo nodige rust gaan vinden, hoe zwaar en moeilijk een opname ook zal zijn in het begin.

Hartelijke groet,
Kris
Kris V.

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor ah45, 10 September 2020

hallo, ik heb al enkele jaren een zgn Dayclock tablet in de huiskamer staan. Daarop staat de tijd en dag vermeld en ik kan er via de computer of telefoon ook boodschapjes op zetten, bijv. vandaag om 1 uur komt XX koffie drinken en met je wandelen. Je kunt er ook een foto van die persoon bij plaatsen. Tot nog toe werkt dat goed, hij kijkt oneindig vaak op dat ding en leest steeds opnieuw het berichtje hardop. Teveel info werkt niet, hou de boodschap gewoon zo kort en krachtig mogelijk. Niet voor iedereen geschikt, want werkt via wifi.
Ik hoop dat het is toegestaan dat je alvast wat spullen mag brengen die ze in een bergruimte of zo kunnen opslaan. Maar het zal wel je eigen verantwoordelijkheid zijn, als er wat zoekraakt is het wsl helaaspindakaas....
ah45

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 10 September 2020

Hi Kris,

Ik vroeg mij af of jullie een casemanager hebben (gehad)? Die kan veel regelen voor jullie en vragen beantwoorden.
Fijn ook dat je een gesprek gaat hebben met het verpleeghuis, maak een lijstje met al je vragen.
Je hebt ook goede argumenten voor de opname van je moeder, het is ook de waarheid, zeg ook maar dat jullie je heel veel zorgen maken over haar en dat, als er iets is, je niet 'zomaar' naar haar toekunt of bij haar kan zijn omdat jullie ver weg zitten. Alles zal natuurlijk ontkent worden, met haar is niets aan de hand, maar ook die angst en argwaan (horen ook bij dementie) is vervelend, nee, dan zal ze zich ook in haar eigen huis niet meer vertrouwd voelen.
Als jouw moeder een sociaal mens is en het gezellig vindt om een praatje te maken zal ze het zeker gauw leuk gaan vinden om mensen om haar heen te hebben, eenzaamheid/vereenzaming ligt op de loer thuis.
Hou er rekening mee dat het vaak goed gaat daar, maar dat jij hoort dat het allemaal niets is, dat doet mijn man tenminste....
Ja, een knuffel, interactief, vind ik geweldig, ze hebben idd ook een poes, baby en andere dieren, maar wij zijn gek op honden, en hij zag ook overal een hond, onder zijn bed en in de gang (delier en hallucinaties) vandaar dat ik voor de hond heb gekozen.
Ik heb inmiddels al wel de rust gevonden, heb geaccepteerd dat het niet anders kan, geen 1 oplossing is fijn, de 'zorg' is overgedragen aan het verpleeghuis, ik kan relaxter met hem omgaan nu, en ik heb geen schuldgevoel meer, kan aan mezelf denken, maar dat heeft allemaal tijd nodig!
Denk niet teveel vooruit, alles stapje voor stapje...
Succes en heel veel sterkte, fijn om zo met elkaar te praten!
Liefs, Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 11 September 2020

Hoi Kris,
Dat klinkt als een moeilijke en heftige, maar goede stap!
Ik kan me voorstellen dat verhuizen in deze rare tijd heel wat voeten in de aarde heeft.

Jij kent je moeder het beste. Ik denk dat beide scenario's best kunnen. Ik zou doen wat op dat moment het beste voelt voor je. Het zal in het begin zeker moeilijk zijn, maar blijf in gedachten houden dat het de juiste beslissing is.

En wat Foke zegt, inderdaad. Hebben jullie al een casemanager? De casemanager kan veel vragen beantwoorden, je helpen met het bedenken van praktische oplossingen en de juiste weg begeleiden in het land van regels en wetten.

Er is inderdaad een interactieve kat bij de dementie winkel: https://www.dementie-winkel.nl/knuffeld ... at-ouderen
Ook is er een variantie aan andere knuffels en poppen: https://www.dementie-winkel.nl/geesteli ... n-empathie

Misschien hebben jullie trouwens nog iets aan deze tips: https://www.dementie.nl/verpleeghuiszor ... verhuizing

https://www.dementie.nl/verhalen/goeie- ... rpleeghuis

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Kris V., 15 September 2020

Hallo allemaal,

Dank voor jullie reactie en al jullie tips. Door drukte is het me niet gelukt eerder te reageren.
Mijn situatie is wat anders dan anders geloof ik omdat mijn moeder in Belgie woont en daar naar een zorgcentrum gaat. Casemanagers net als geheugenpoli's en mantelzorgmakelaars kennen ze in Belgie helaas niet. Dus je staat er als mantelzorger behoorlijk alleen voor. Maar gisteren heb ik een fijn en lang gesprek gehad met zowel de maatschappelijk werk van het zorgcentrum als met de psychologe die daar werkzaam is. Ik weet nu beter hoe het er op de opnamedag aan toe gaat en dat geeft mij in ieder geval meer rust.

Hun advies is om zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven en vooral niet met een verhaal te komen dat het om een tijdelijke opname zou gaan, want dan stel je de teleurstelling alleen maar uit.
En het toch best vooraf met haar te bespreken. Niet in termen van heel concreet dag en tijdstip noemen en ook op de opnamedag zelf er niets over zeggen, maar de boodschap wel vooraf brengen. Dan ben je tenminste eerlijk geweest en ben je gelijk door de zure appel heen maar blijft hopelijk het vertrouwen wel overeind. Ik heb besloten de komende 2 weken samen met mijn man haar te bezoeken en het enkele keren aan te kaarten. Aangezien ze 100% van mening is dat ze alles nog zelfstandig aan kan en nergens hulp bij nodig heeft, zal dat niet eenvoudig worden maar we gaan ons best doen. Het argument dat zij ons zorgen maken en we vanwege de afstand er niet snel kunnen zijn; komt totaal niet bij haar aan want ze heeft ons toch niet nodig .... Afin, we gaan het proberen.

Mijn moeder had eerder zo'n interactieve kat en ja dat gaf haar inderdaad soms troost. Tot ze die melk ging voeren en de vacht helemaal kleverig werd. Helaas. Maar wellicht dat we het opnieuw proberen.

Sinds een poosje heeft ze een dementieklok. Geen interactieve maar eentje die duidelijk dagdeel, dag, datum en tijd aangeeft. Het enige apparaat wat ze nog niet onklaar heeft gemaakt in huis en waar ze inderdaad erg op leunt. Dus die wil ik straks op haar kamer hangen mits die buiten haar bereik kan opgehangen worden met alle snoeren weggewerkt etc. Er zijn best veel handige en nuttige snufjes voor dementeren mits die persoon er netjes mee om kan gaan.

Wijze raad inderdaad Foke om niet te veel vooruit te kijken en te willen plannen. Dus ik laat de dagen na de opname maar op me af komen. Gelukkig mag ze tijdens de quarantainedagen toch haar kamer af, onder begeleiding, om te roken en de deur zal ook niet op slot gaan. Men hoopt met zachte dwang, eventueel een hekje voor de deur meer te bereiken. Ook dat stelt me al wat meer gerust.

Heel erg bedankt voor al het meedenken!

Vriendelijke groet,
Kris
Kris V.

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Ellis, 18 September 2020

Hoi Kris,
Wat verdrietig om te lezen dat de zorg in België zo anders is dan hier in Nederland en je er veel alleen voor staat.
Fijn dat je zo'n goed gesprek hebt gehad. Neem het per dag. Als je behoefte hebt, schrijf het lekker van je af. Wij zullen er voor je zijn.

Veel sterkte met wat komen gaat!

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger