logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

GPS systemen / dwaaldetectie tegen verdwalen bij dementie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Re: GPS systemen / dwaaldetectie tegen verdwalen bij dementie

Berichtdoor ErikvDalen, 07 Augustus 2019

Bedankt voor de grote hoeveelheid nuttige links naar producten. Het heeft bij mij best even geduurd voordat ik alle nodige informatie over dwaaldetectie heb verzameld.

Mijn oog is nu gevallen op twee modellen:

[link viro-ml-alarmhorloge verwijderd door moderator, werkt niet meer]

[link vichie-gpshorloge verwijderd door moderator, werkt niet meer]

De prijzen liggen vrij dicht bij elkaar bij deze aanbieder. Heeft iemand hier ervaring met deze modellen of een van deze modellen? Het is voor mij een behoorlijke klap geld dus ik wil graag een goede keuze maken. Online reviews vetrouw ik niet echt...

Alvast bedankt!
ErikvDalen

Berichtdoor Ouderworden, 16 Februari 2020

Mijn moeder heeft Alzheimer. Dit horloge is erg handig. Er zit maar 1 SOS knop op dus minder snel in verwarring. Ook is het bellen uit te schakelen via de app. https://www.duizend.com/home/telefoon-h ... senen.html
En het horloge is direct gebruiksklaar inclusief geinstalleerde simkaart. Een stuk goedkoper dan andere aanbieder en tracking kost hooguit 50 cent per maand. Maar eigenlijk belangrijker nog, 24/7 support via whatsapp bij problemen zowel in de avond als in het weekend.
Ouderworden

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Martw, 21 Februari 2020

frans 50 schreef:
> Goedemorgen, een goed onderwerp om daar eens in te verdiepen.
>
> Ik ga en paar leveranciers benaderen om te mogen testen en als
> ervaringsdeskundige mijn bevindingen te kunnen delen
> want wij zullen ook die beslissing moeten nemen, kom ik op terug.
Wij hebben Spotter gebruikt.. het leek allemaal mooi,, maar het ding was binnen een jaar al kapot,, na heel veel gedoe een nieuwe gekregen, nu niet meer nodig door opname verpleeghuis
Martw

Geboortejaar:
1942
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Tom C., 04 Juni 2020

Beste MariaAnna én PdG:

Ik las jullie berichten van vorig jaar over de IOTracker.
Zelf heb ik een dementerende vader die recent een paar keer ongemerkt de deur is uitgegaan en ben dus op zoek naar een dergelijke oplossing.
Wat zijn jullie verdere ervaringen nog met deze tracker ?

Indien iemand positieve ervaringen heeft met een ander systeem, mag je me dit uiteraard ook steeds laten weten.

Bedankt voor jullie reacties !

Tom

> Wij gebruiken voor mijn dementerende moeder die nog zelfstandig woont de IO
> tracker 2. https://iotracker.nl/nl/
> Groot voordeel: de (goedkope) batterij hoeven we maar ca 1x per 5-6 weken
> te vervangen. Dus we hoeven niet om de paar dagen op te laden.
> De tracker (sleutelhangerformaat) hebben we in haar enige jas (binnenzak)
> vastgenaaid. Deze geeft de lokatie elke 3 minuten door (je kunt ook langere
> tijd instellen via de app op je eigen tablet/mobiel of computer). Werkt met
> lora/kpn netwerk en wifi (landelijke dekking). Als ze in bijv het bos of
> buitengebied gezocht moet worden en het netwerk is daar niet nauwkeurig
> genoeg zet je via je mobiel/app GPS aan en dan krijg je een zeer
> nauwkeurige plaatsbepaling. (kost op dat moment iets meer batterij)
> Daarnaast geeft de tracker ook de temperatuur door: handig dan zien we of
> ze buiten of binnen is. En de tracker geeft ook activiteitniveau aan. Als
> de jas in beweging is zie je dat dus.
> Op je tablet of computer kun je ook de routes zien van afgelopen
> dag/week/maand en het verloop van temperatuur en activiteitniveau.
> De kosten zijn ca €109 voor de tracker en ca €47 per jaar abonnement.
Tom C.

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor MariaAnna, 04 Juni 2020

Dag Tom,

We hebben de IOtracker driekwart jaar gebruikt, voordat mijn moeder naar het verpleeghuis ging.
Hij werkte goed. We waren er superblij mee. We konden haar bijna altijd traceren zonder de extra gps functie aan te zetten, de ontvangst was meestal goed. Bij bewolkt weer is de ontvangst iets minder precies, maar dat kun je indien nodig verbeteren door dan de GPS aan te zetten. Mijn moeder woonde in een flatgebouw, en ook daarnaast stond een groot gebouw. Dat kan soms de plek iets vertekenen (grote gebouwen). Bij slecht weer leek het soms (via lora/kpn netwerk) of ze ca 50 meter verderop was (en niet in haar flat). Maar dankzij de heel nauwkeurige temperatuursensor (op de tienden nauwkeurig) en activiteitensensor (geen beweging gesignaleerd) wisten we dan dat haar jas, waarin de tracker zat, nog gewoon aan de kapstok moest hangen.
Heel soms zagen we een “uitschieter” ‘s nachts. Dan leek ze ineens in een plaats 10tallen km ver weg, en even later was ze weer terug, waarschijnlijk omdat de “facilitator“ dan iets aan het resetten was en het systeem even plat lag. Dit was geen probleem. Het gebeurde bijna nooit, alleen de eerste keer waren we even in verwarring hierdoor. Door de temperatuursensor en actitiveitensensor wisten we dat ze thuis was.

Het aanzetten van een cirkel waarbij je bericht krijgt als ze erbuiten komt hebben we nauwelijks gebruikt. Het bericht is namelijk een mailtje en je hoort geen signaal op je mobiel, dus je moet er actief op gericht zijn. Omdat mijn moeder soms ‘s nachts naar buiten ging hebben we een inbraakalarm (wij noemden het uitbraakalarm) op haar voordeur gemaakt, die in de nachtelijke uren automatisch aanstond. Dan kreeg ik van het inbraakalarm een automatisch telefoontje als ze ‘s nachts de voordeur uitging. Vervolgens zag ik op de tracker waar ze heen was en kon ik haar snel vinden (ik woon in de buurt).
We plaatsten de tracker in overleg met mijn moeder in de binnenzak van haar jas en ze was zich bewust dat we haar konden volgen. Dat vond ze prima en geruststellend. Bij de overgang van winter- naar zomerjas was het even lastig, ze wilde het liefst 2 jassen aan de kapstok, maar dat was snel opgelost toen we uitlegden dat we dan nog een tracker moesten kopen en ze merkte dat de zomerjas voldoende was.
Tijdens de warme zomermaanden, waarin je niet altijd een jas meer draagt buiten, woonde ze al in het verpleeghuis. Dus dat probleem hebben we niet op hoeven lossen.

We waren heel tevreden met de tracker, deze heeft ons en mijn moeder heel vaak geholpen. Mijn moeder kon daardoor langer thuis blijven wonen, wat ze graag ook wilde.

Groet,
Marian

Tom C. schreef:
> Beste MariaAnna én PdG:
>
> Ik las jullie berichten van vorig jaar over de IOTracker.
> Zelf heb ik een dementerende vader die recent een paar keer ongemerkt de deur is
> uitgegaan en ben dus op zoek naar een dergelijke oplossing.
> Wat zijn jullie verdere ervaringen nog met deze tracker ?
>
> Indien iemand positieve ervaringen heeft met een ander systeem, mag je me dit
> uiteraard ook steeds laten weten.
>
> Bedankt voor jullie reacties !
>
> Tom
>
> > Wij gebruiken voor mijn dementerende moeder die nog zelfstandig woont de IO
> > tracker 2. https://iotracker.nl/nl/
> > Groot voordeel: de (goedkope) batterij hoeven we maar ca 1x per 5-6 weken
> > te vervangen. Dus we hoeven niet om de paar dagen op te laden.
> > De tracker (sleutelhangerformaat) hebben we in haar enige jas (binnenzak)
> > vastgenaaid. Deze geeft de lokatie elke 3 minuten door (je kunt ook langere
> > tijd instellen via de app op je eigen tablet/mobiel of computer). Werkt met
> > lora/kpn netwerk en wifi (landelijke dekking). Als ze in bijv het bos of
> > buitengebied gezocht moet worden en het netwerk is daar niet nauwkeurig
> > genoeg zet je via je mobiel/app GPS aan en dan krijg je een zeer
> > nauwkeurige plaatsbepaling. (kost op dat moment iets meer batterij)
> > Daarnaast geeft de tracker ook de temperatuur door: handig dan zien we of
> > ze buiten of binnen is. En de tracker geeft ook activiteitniveau aan. Als
> > de jas in beweging is zie je dat dus.
> > Op je tablet of computer kun je ook de routes zien van afgelopen
> > dag/week/maand en het verloop van temperatuur en activiteitniveau.
> > De kosten zijn ca €109 voor de tracker en ca €47 per jaar abonnement.
MariaAnna

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Tom C., 04 Juni 2020

Dag Marian,

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie !

Groeten,

Tom

MariaAnna schreef:
> Dag Tom,
>
> We hebben de IOtracker driekwart jaar gebruikt, voordat mijn moeder naar het
> verpleeghuis ging.
> Hij werkte goed. We waren er superblij mee. We konden haar bijna altijd traceren
> zonder de extra gps functie aan te zetten, de ontvangst was meestal goed. Bij bewolkt
> weer is de ontvangst iets minder precies, maar dat kun je indien nodig verbeteren
> door dan de GPS aan te zetten. Mijn moeder woonde in een flatgebouw, en ook daarnaast
> stond een groot gebouw. Dat kan soms de plek iets vertekenen (grote gebouwen). Bij
> slecht weer leek het soms (via lora/kpn netwerk) of ze ca 50 meter verderop was (en
> niet in haar flat). Maar dankzij de heel nauwkeurige temperatuursensor (op de tienden
> nauwkeurig) en activiteitensensor (geen beweging gesignaleerd) wisten we dan dat haar
> jas, waarin de tracker zat, nog gewoon aan de kapstok moest hangen.
> Heel soms zagen we een “uitschieter” ‘s nachts. Dan leek ze ineens in een plaats
> 10tallen km ver weg, en even later was ze weer terug, waarschijnlijk omdat de
> “facilitator“ dan iets aan het resetten was en het systeem even plat lag. Dit was
> geen probleem. Het gebeurde bijna nooit, alleen de eerste keer waren we even in
> verwarring hierdoor. Door de temperatuursensor en actitiveitensensor wisten we dat ze
> thuis was.
>
> Het aanzetten van een cirkel waarbij je bericht krijgt als ze erbuiten komt hebben we
> nauwelijks gebruikt. Het bericht is namelijk een mailtje en je hoort geen signaal op
> je mobiel, dus je moet er actief op gericht zijn. Omdat mijn moeder soms ‘s nachts
> naar buiten ging hebben we een inbraakalarm (wij noemden het uitbraakalarm) op haar
> voordeur gemaakt, die in de nachtelijke uren automatisch aanstond. Dan kreeg ik van
> het inbraakalarm een automatisch telefoontje als ze ‘s nachts de voordeur uitging.
> Vervolgens zag ik op de tracker waar ze heen was en kon ik haar snel vinden (ik woon
> in de buurt).
> We plaatsten de tracker in overleg met mijn moeder in de binnenzak van haar jas en ze
> was zich bewust dat we haar konden volgen. Dat vond ze prima en geruststellend. Bij
> de overgang van winter- naar zomerjas was het even lastig, ze wilde het liefst 2
> jassen aan de kapstok, maar dat was snel opgelost toen we uitlegden dat we dan nog
> een tracker moesten kopen en ze merkte dat de zomerjas voldoende was.
> Tijdens de warme zomermaanden, waarin je niet altijd een jas meer draagt buiten,
> woonde ze al in het verpleeghuis. Dus dat probleem hebben we niet op hoeven lossen.
>
> We waren heel tevreden met de tracker, deze heeft ons en mijn moeder heel vaak
> geholpen. Mijn moeder kon daardoor langer thuis blijven wonen, wat ze graag ook
> wilde.
>
> Groet,
> Marian
>
>
> Tom C. schreef:
> > Beste MariaAnna én PdG:
> >
> > Ik las jullie berichten van vorig jaar over de IOTracker.
> > Zelf heb ik een dementerende vader die recent een paar keer ongemerkt de deur is
> > uitgegaan en ben dus op zoek naar een dergelijke oplossing.
> > Wat zijn jullie verdere ervaringen nog met deze tracker ?
> >
> > Indien iemand positieve ervaringen heeft met een ander systeem, mag je me dit
> > uiteraard ook steeds laten weten.
> >
> > Bedankt voor jullie reacties !
> >
> > Tom
> >
> > > Wij gebruiken voor mijn dementerende moeder die nog zelfstandig woont de IO
> > > tracker 2. https://iotracker.nl/nl/
> > > Groot voordeel: de (goedkope) batterij hoeven we maar ca 1x per 5-6 weken
> > > te vervangen. Dus we hoeven niet om de paar dagen op te laden.
> > > De tracker (sleutelhangerformaat) hebben we in haar enige jas (binnenzak)
> > > vastgenaaid. Deze geeft de lokatie elke 3 minuten door (je kunt ook langere
> > > tijd instellen via de app op je eigen tablet/mobiel of computer). Werkt met
> > > lora/kpn netwerk en wifi (landelijke dekking). Als ze in bijv het bos of
> > > buitengebied gezocht moet worden en het netwerk is daar niet nauwkeurig
> > > genoeg zet je via je mobiel/app GPS aan en dan krijg je een zeer
> > > nauwkeurige plaatsbepaling. (kost op dat moment iets meer batterij)
> > > Daarnaast geeft de tracker ook de temperatuur door: handig dan zien we of
> > > ze buiten of binnen is. En de tracker geeft ook activiteitniveau aan. Als
> > > de jas in beweging is zie je dat dus.
> > > Op je tablet of computer kun je ook de routes zien van afgelopen
> > > dag/week/maand en het verloop van temperatuur en activiteitniveau.
> > > De kosten zijn ca €109 voor de tracker en ca €47 per jaar abonnement.
Tom C.

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Tessa, 20 Juli 2020

Ik ben op zoek naar een GPS systeem (of andere oplossing) waarbij we gealarmeerd worden wanneer mijn moeder de woning verlaat. Ze zal dit niet zo snel doen, maar voor het geval dit toch (per ongeluk) gebeurt wil ik graag dat we een melding krijgen zodat we haar terug naar binnen kunnen helpen en mocht ze al ietsje verder weg zijn ook haar kunnen vinden. Dus 2 functies: melding dat ze de deur uit loopt+GPS tracker.
Tessa

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Janneke85, 23 Juli 2020

hoi Tessa, volgens mij heet dit 'dwaaldetectie'. Zover ik weet zijn deze systemen nog lastig te verkrijgen in Nederland. Wellicht heb je iets aan dit artikel met meer info: https://www.dementie.nl/vragen-en-tips- ... gps-expert

Groeten, Janneke
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor MariaAnna, 23 Juli 2020

Dag Tessa, wij gebruikten een inbraakalarm op haar voordeur. Het alarmsysteem (te koop bij de meeste bouwmarkten, duurdere en goedkopere, van ca 50- 300 euro) belde mijn mobiel (en eventueel andere telefoons als achterwacht) als mijn moeder ‘nachts ‘ de voordeur uitging. We konden de tijden waarop het werkte zelf inprogrammeren. Het harde alarmsignaal hadden we uitgezet (de hele flat hoefde van ons niet wakker te worden). Daarnaast gebruikten we een tracker om te weten waar ze rondliep. Zie mijn reactie van 4 juni 2020 En mijn eerdere reactie van ik 4 april 2019.
MariaAnna

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: