logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

GPS systemen / dwaaldetectie tegen verdwalen bij dementie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Re: GPS systemen / dwaaldetectie tegen verdwalen bij dementie

Berichtdoor Ellis, 16 Augustus 2020

Hoi Henk,
Wat ontzettend fijn dat het GPS-horloge zijn dienst goed bewijst!
Ik begrijp heel goed dat je onrustig kunt worden, omdat het niet lukte in een streep naar huis te fietsen.
Gebrek aan conditie noem je 't, maar het is ook een mooie manier om (onbewust) aan jouw conditie te werken.

En wat betreft jouw woordenschat, neem dat compliment van je geriater maar ten harte, want je verhaal is prima te volgen!

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor EvelineHC, 03 September 2020

met veel belangstelling gelezen en heb veel bewondering voor Henk die blijkbaar geaccepteerd heeft dat hij Alzheimer heeft.
Mijn man hoort bij het type dat er niets aan de hand is met hem en alles wat fout gaat is gewoon mijn schuld. Hij neemt ook
graag de benen of de fiets maar laat dan zijn telefoon thuis. Denk er over om een horloge te kopen wat zowel als tracker, tijdsaan-
duiding en telefoon gebruikt kan worden. Het heeft overigens geen zin om een tracker in zijn jas of zo te stoppen; ik heb in al
zijn jacks een briefje gestopt met zijn naam en mijn telefoonnr. maar die haalt hij er snel weer uit.
Wil nu onder het mom van nieuwe telefoon een dergelijk horloge aan hem geven.

Hebben jullie overigens ervaring met het omgaan met die verschrikkelijke onrust? Voorbeeld: 's ochtends een gezelschapsman of
-vrouw, waar hij soms mee gaat wandelen. Na de lunch vertrekt hij of zij en dan begint het. Fietsen als het niet regent. Doen wij
een paar uur. Als wij dan thuis komen is het even zitten, wat drinken en dan: wat gaan wij nu doen? als het aan hem ligt elke
avond bioscoop en dan maakt het niet uit of hij de film gezien heeft of niet. Als ik dan zeg dat wij thuis blijven, houdt hij voet bij
stuk en gaat gewoon weg.Als ik niet snel genoeg achter hem aan ga (huis bijvoorbeeld nog afsluiten) ben ik hem kwijt, want hij
fietst nog steeds heel snel! Hoop op tips!
EvelineHC

Geboortejaar:
1950
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor henk_o, 03 September 2020

EvelineHC schreef:
> met veel belangstelling gelezen en heb veel bewondering voor Henk die
> blijkbaar geaccepteerd heeft dat hij Alzheimer heeft.
==========================
Dag EvelineHC
Het schiet me nu te binnen - tja, dat gebeurt ook nog gewoon automatisch, daar hoef ik gelukkig weinig voor te doen - dat ik al wel een hele tijd aan de Rivastimine-pleisters zit...via mijn geriater voorgeschreven en ik moet (mijn vrouw doet dat voor me) wel om de zoveel tijd nieuwe voorraad bestellen waarbij ik er - na een kort durende vervangende pleister geplakt te hebben met heel vervelende verwarring - op let dat het wel de originele zijn (Mylan B.V. Dieselweg 25, Linschoten staat er dan op de verpakking) en geen import uit een ver-weg-land... (tja, inkoop goedkoper denk ik).
==========================
> Mijn man hoort bij het type dat er niets aan de hand is met hem en alles
> wat fout gaat is gewoon mijn schuld. Hij neemt ook
> graag de benen of de fiets maar laat dan zijn telefoon thuis. Denk er over
> om een horloge te kopen wat zowel als tracker, tijdsaan-
> duiding en telefoon gebruikt kan worden. Het heeft overigens geen zin om
> een tracker in zijn jas of zo te stoppen; ik heb in al
> zijn jacks een briefje gestopt met zijn naam en mijn telefoonnr. maar die
> haalt hij er snel weer uit.
> Wil nu onder het mom van nieuwe telefoon een dergelijk horloge aan hem
> geven.
>
> Hebben jullie overigens ervaring met het omgaan met die verschrikkelijke
> onrust?
=======================
Poeh, dat is moeilijk (en zit ik nog aan de andere kant van de tafel...)...
Afleiding en drukte doet mij heel vaak weinig goeds. Te lang blijven zitten als er visite/feestje is, niet doen... zorg dus voor kortdurende "gezelligheid", tja...
Gezelligheid in een kleinere kring zien te houden.
Degene die aan Alzheimer lijdt zal toch zelf (met nogal veel omringende rust en stille momenten/perioden) moeten gaan merken dat er geen (of heel weinig) verplichtingen zijn om mee te moeten doen of gaan). Zo kijk ik aan het eind van mijn "dag" (en dan zit ik al een stuk in de avond of zelfs nacht) geregeld naar een (Netflix of zo) film of serie en dan kies ik wat mijn smaak is). Als het me lukt komen er regeltjes bij in het digitale dagboek (programma Lifeograph dat voor Windows, Android Linux te downloaden is https://sourceforge.net/projects/lifeograph/) maar er zijn wel meer bruikbare dagboekachtige programma's meen ik). Ik hoop daar nog een leesbaar boek(-je) van te kunnen maken en daar heb ik wel hulp bij (in familie-/vriendenkring) als ik daar een beroep op doe.
=======================
Voorbeeld: 's ochtends een gezelschapsman of
> -vrouw, waar hij soms mee gaat wandelen. Na de lunch vertrekt hij of zij en
> dan begint het. Fietsen als het niet regent. Doen wij
> een paar uur. Als wij dan thuis komen is het even zitten, wat drinken en
> dan: wat gaan wij nu doen? als het aan hem ligt elke
> avond bioscoop en dan maakt het niet uit of hij de film gezien heeft of
> niet. Als ik dan zeg dat wij thuis blijven, houdt hij voet bij
> stuk en gaat gewoon weg.Als ik niet snel genoeg achter hem aan ga (huis
> bijvoorbeeld nog afsluiten) ben ik hem kwijt, want hij
> fietst nog steeds heel snel! Hoop op tips!
====================
Wat helaas niet in iedere situatie voor iedere Alzheimer-patiënt een succes kan zijn... veel hangt af van karakter en van de relaties die er zijn in en om huis...
====================
Groet en sterkte!
Henk
henk_o

Geboortejaar:
1948
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie