logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Heeft iemand ervaring met afstandsbedieningen?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Heeft iemand ervaring met afstandsbedieningen?

Berichtdoor Lexus, 15 November 2019

Ik heb al de nodige aanpassingen verricht in het huis van mijn dementerende schoonmoeder, maar er is er eentje waar ik niet uit kom.
De laatste tijd weet zij minder en minder onderscheid te maken tussen de telefoon en de afstandsbediening van de televisie met als gevolg dat bij ons voortdurend de telefoon overgaat.
Heeft ze eenmaal de juiste te pakken dan lukt het haar niet meer de knopjes te bedienen.
Probleem bij de aanschaf van een vervangende simpelere afstandsbediening is dat hij twee apparaten moet kunnen bedienen; er is het kastje van de provider voor het wisselen van de kanalen en de televisie zelf voor de aan/uit knop en het instellen van het volume.
Tot nu toe heb ik alleen nog maar exemplaren gevonden die voor of het ene ofwel of de andere geschikt zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij voorbaat hartelijk dank
Lex
Lexus

Berichtdoor Janneke85, 18 November 2019

hoi Lexus,
Er zijn wel 'kameleon' afstandsbedieningen die beide kunnen bedienen, maar ik weet niet of het dan per se eenvoudiger wordt. Misschien eens informeren bij een thuiszorgwinkel of er simpelere oplossingen zijn?
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Lexus, 18 November 2019

Dank voor je reactie.
Ik was daar al bang voor.
De thuiszorgwinkel voert alleen enkelvoudige en de medewerkers zijn niet erg thuis in deze materie.
Humm, de televisie maar op het antennesignaal zelf dan maar weer.
Nogmaals dank
Lex
Lexus

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 19 November 2019

Beste Lex,

Deze vraag intrigeert mij ook. Ik zal ook eens in mijn netwerk vragen of iemand hier ervaring mee heeft. En wanneer het mogelijk is met 1 afstandsbediening te werken, dan is het hopelijk een optie om bijvoorbeeld alle overige knoppen af te plakken met tape of iets dergelijks en bij de benodigde knoppen dit met kleur en bijgeschreven tekst duidelijk te maken.

Groeten Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor john22, 22 November 2019

Het moet mogelijk zijn met een afstandbediening.
Bij mijn beide ouders (hebben internet kastje en tv) gebruiken we een eenvoudige afstandbediening.
Ik denk dat je de tv zo ingesteld moet hebben dat als je hem aanzet meteen de kanalen van de internetprovider zichtbaar zijn.
Bij mijn ouders was het een probleem dat ze gewend waren om via omwegen van tv (analoog) naar internet (digitaal) gingen. Koste tijd om ze dat af te leren.
Het werkt ook verwarrend als de tv opeens een andere voorkant krijgt met allerlei apps etc.
Wat nu goed werkt is een simpele afstand bediening (5 knoppen; aan uit, harder zachter en zender omhoog of omlaag) en op de tv alleen de kanalen beschikbaar die ze kijken (ned 1,2,3). door deze kanalen beperking verdwalen ze niet tussen allerlei andere kanalen bij het omhoog of omlaag schakelen met de afstandbediening.

John
john22

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 23 November 2019

Ik herinner dat ik hier een keer een bericht over heb gemaakt. Dat ging over iemand met dementie die steeds dacht dat de tv kapot was:
https://www.facebook.com/AlzheimerNeder ... =1&theater

Ik heb een keer een soort sok voor de afstandbediening gezien, waar dan alleen de knoppen die relevant zijn nog zichtbaar waren. Ik herinner me ook nog dat dat een voorbeeld was in een boekje met meerdere verhalen, niet van Alzheimer Nederland zelf. Ik heb daar een ander bericht uitgehaald. Ik ga nog even diep nadenken wat dat nu voor boekje was.

Bij het zoeken kwam ik trouwens ook nog deze pagina op dementie.nl tegen, ook interessant:
https://dementie.nl/herinneren-kwijtrak ... w-aanleren
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Cathootje, 25 November 2019

Voor mijn schoonmoeder hebben we de televisie teruggezet op kabeltelevisie zodat ze maar een afstandsbediening nodig heeft.
Verder hebben we bij kabelshop.nl een seniorenafstandsbediening gekocht die in te stellen was op haar eigen merk TV.
Deze afstandsbediening heeft behalve TV ook een knop Satelliet dus mogelijk is die laatste in te stellen op een box.
Is de meest simpele afstandsbediening die er bestaat maar zelfs die weet schoonma door alle knopjes te lang en samen in te drukken af en toe te ontregelen.
We hebben toen de afstandsbediening opnieuw goed ingesteld en met secondenlijm de toetsen TV en Satelliet vastgelijmd.
Cathootje

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor ChristaV, 25 November 2019

Ook hier herkenbaar... wij hebben sinds enige tijd een Seki ab. Bevalt heel goed, weinig knoppen. Het probleem blijft dat de ab zowel de tv als het zenderkastje aan moet zetten, dus je hebt vier kansen zeg maar om het goed te doen... Toch is het beter dan twee (of meer) losse ab’s, dat werkt nog verwarrender.
ChristaV

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Mariskah, 22 Januari 2020

Hallo Lex,

Mijn reactie is een beetje laat maar ik ben pas sinds vandaag actief op dit forum. Mijn moeder had hetzelfde probleem, met de twee afstandsbedieningen, dat was echt veel te ingewikkeld voor haar, ze begreep er niets van, en raakte gefrusteerd en boos daardoor, en kon geen tv meer kijken. We konden haar abonnement van de provider met 10 euro per maand verhogen, of een nieuwe tv kopen, waardoor we geen extra kastje meer nodig hadden. We hebben voor het laatste gekozen omdat haar tv al niet zo nieuw meer was.
Mijn moeders telefoon ligt altijd op een vaste plek en de afstandsbediening voor de tv ook. Tot nu toe lukt het haar op die manier om ze redelijk goed uit elkaar te houden.

Groet , Mariska
Mariskah

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor Nr841220, 28 Februari 2020

Indien Ziggo: Een CI module nemen ipv zo’n mediabox, dan doe je alles met 1 afstandsbediening.

Een Logitech Harmony afstandsbediening kan ook een optie zijn. (Die combineert meerdere apparaten)

Voor de doe-het-zelver: Afstandsbediening uit elkaar halen en de niet relevante knoppen afsnijden. (helemaal weglaten geeft lelijke gaten)
Nr841220

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie: