logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

ik heb moeite met extreme huilbuien

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

ik heb moeite met extreme huilbuien

Berichtdoor heertje, 03 Augustus 2014

Mijn man heeft zomaar uit het niets enorme huilbuien dit raakt me enorm omdat ik niet weet hoe hier mee om te gaan
de huilbuien duren soms wel langer dan 1 dag en als ik vraag waarom hij zo verdrietig is dan weet hij het niet
op de vraag of ik een van de kinderen zal laten komen zegt hij ook steevast nee, hij gaat naar bed en is er weer net zo gauw uit en gaat in de kamer verder met huilen en dat gaat maar door hij is niet af te leiden van zijn verdriet, ik kan je vertellen dat dit een uitputtingsslag is voor mij.
want de laatste keer ben ik 2 dagen niet de deur uit geweest om dat ik hem niet alleen wilde en durfde laten. en als die huilbuien weer over zijn is er niks meer aan de hand hij lacht en alles gaat weer goed volgens hem
heeft iemand ervaring hier mee en/of een tip
heertje

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 04 Augustus 2014

Dag Heertje,

Dat moet heel erg voor u zijn om uw man zo onverklaarbaar verdrietig te zien. Zelf heb ik met dergelijke langdurige huilbuien geen ervaring. Wel met kortere momenten van verdriet en tranen van mijn vader en die vond ik al vreselijk om mee te maken.
Zoekt u eens op het internet onder Catastrofe-reactie bij dementie.
Mensen met dementie staan dagelijks onder hoge druk omdat ze van alles vergeten en fouten gaan maken.
Ze zijn niet meer goed in staat dit op een juiste manier een plek te geven en raken hierdoor van slag (emotionele instabiliteit). Het dagelijkse leven (en handelen) vraagt veel van hun en zij zijn niet meer in staat aan de eisen te voldoen. Het beste wat we kunnen doen is hen niet overvragen en op verdrietige momenten afleiding bieden.
In uw geval is de reactie nogal heftig en langdurig, ik zou u aanraden hier toch ook eens met de huisarts of geriater over te praten. Mensen met dementie lijden vaak erg onder depressies door de achteruitgang van hun vermogens.
Heel veel sterkte,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 05 Augustus 2014

Dag Heertje,
Ik maak het het laatste half jaar in het verpleeghuis regelmatig mee, dat een overigens opgewekte vrouw op ieder denkbaar moment
in huilen uitbarstte. De eerste tijd zei ze steeds, ik heb Alzheimer en daar kom ik nooit meer af. Als ik dan met haar in gesprek ging en zei, dat het toch wel heel opvallend was dat ze toch wist dat ze Alzheimer had, stopte ze even verbaasd en zei toen oh, ja.
En op dat moment was ze het weer even vergeten. Even later liep ze weer te huilen.
Ik denk dus dat je met afleiding wel enig resultaat kunt bereiken.
Door jouw berichtje heb ik nu op de afdeling weer wat opgelet en het valt mij nu na een half jaar op dat het huilen nog wel voor komt, maar in veel mindere mate. Wel zit die patiënt nu veel meer te slapen.
Ik weet natuurlijk niet of men achter de schermen medicatie verstrekt.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Norbert33, 11 Augustus 2014

leo (vrijwilliger) schreef:

> mij nu na een half jaar op dat het huilen nog wel voor komt, maar in veel
> mindere mate. Wel zit die patiënt nu veel meer te slapen.
> Ik weet natuurlijk niet of men achter de schermen medicatie verstrekt.
> leo
====================================
Dit persoon wordt dus gewoon "platgespoten",heel triest is dit!
Norbert33

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 11 Augustus 2014

Dutch, ik vind jouw conclusie wel wat erg kort door de bocht.
Ik gaf aan dat deze cliënt heel veel korte huilbuien had, maar of men middels medicatie getracht heeft om e.e.a. op deze wijze iets
onder controle te krijgen, is voor mij absoluut niet zeker.
Overigens er wordt nog steeds regelmatig gehuild.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor jostrol, 12 Augustus 2014

huilbuien= gedragsmatig of neurologische reactie in he laatste stadium, kan ook zeer zeker komen / veroorzaakt worden door pijn!
Pijnstilling is ook goed om aan te kaarten en te laten voorschrijven, hierdoor ook reductie van het huilgedrag
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 13 Augustus 2014

beste Heertje,

Wat een lastige situatie. Ik snap goed dat dit u veel energie kost.
U beschrijft dat het u niet lukt uw man af te leiden bij deze huilbuien. Wat probeert u te doen? Helpt ook een wandeling, foto's kijken of een lieve arm om hem heen niet?

Anderen noemen al dat mensen met dementie emotioneel erg labiel kunnen zijn. De emoties lijken vaak ook niet heel diep te zijn, want zo gauw het stopt lijken ze het te zijn vergeten.

Jostrol heeft het over pijnstilling. Kan het zijn dat hij ook pijn heeft? Soms kan iemand dit niet goed meer uiten op een andere manier. Zijn deze huilbuien ineens begonnen? Mogelijk kan daar een oorzaak zitten.

Veel sterkte met de situatie!
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Janbonnema, 24 Oktober 2020

Mijn vrouw heeft dementie en heeft 's nachts huilbuien. Ik kan haar niet stil krijgen en het is voor mij heel vermoeiend.
Heeft iemand een tip hoe ik hiermee om moet gaan?
Janbonnema

Geboortejaar:
1954
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 24 Oktober 2020

Janbonnema schreef:
> Mijn vrouw heeft dementie en heeft 's nachts huilbuien. Ik kan haar niet
> stil krijgen en het is voor mij heel vermoeiend.
> Heeft iemand een tip hoe ik hiermee om moet gaan?

Wat heftig, Jan. Het lijkt me inderdaad erg zwaar. Heb je enig idee waardoor de huilbuien bij haar ontstaan? Ze kunnen vaak een teken zijn van frustratie en onmacht. Als je dat een beetje weet waar het volgens jou bij jouw vrouw vandaan komt, dan kun je gaan kijken wat je er eventueel aan kunt doen en hoe jij ermee om kunt gaan.

Afleiding zoeken daarin is vaak erg fijn. Wat vind jouw vrouw fijn om te doen? Misschien werkt het om bijvoorbeeld even uit bed te gaan en even muziek te luisteren. Is er iets dat jullie vroeger graag samen deden?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Hetty Jorritsma, 24 Oktober 2020

Hallo Jan. Ook ik heb dit met mama meegemaakt. Ook overdag: uren en uren huilen, zo in en in triest. Je weet niet wat je moet doen en wordt er zelf moedeloos van. Ik draai - zoals Ellis ook al aangeeft - zachte muziek uit de 60/70 jaren. Daar wordt ze rustig van en deint zelfs met de muziek mee, heel aandoenlijk om te zien. Als ze naar bed gaat: een uur voor het slapen gaan krijgt ze een melatonine pilletje van 3 mg en slaapt dan als een roosje. Uiteraard iom de arts want dit werkt bij elk persoon anders. Ook haar hand vasthouden en rustig over iets praten waar haar interesse ligt heeft goed geholpen. De huilbuien zijn verdwenen! Ze is nog weleens verdrietig maar huilt nu nooit meer langer dan 2 minuten en dat is voor de naaste uiteraard heel fijn. Ik wens je heel veel sterkte, geduld en liefde, vr groet Hetty
Hetty Jorritsma

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie