logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Mag je kwaad worden op iemand met alzheimer?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Mag je kwaad worden op iemand met alzheimer?

Berichtdoor Phieke2108, 16 Februari 2020

Ik snap dat t niet echt netjes is om kwaad op de persoon met alzheimer omdat ze t vaak niet beseffen dat ze enorm kwetsend bezig zijn.
Maar op t ogenblik wil ik mijn moeder zo graag tot de orde roepen. Ze is zo enorm kwetsend bezig dat mijn vader er aa kapot aan t gaan is en ik, net als vroeger, wil uitschelden en slaan. Wij hadden vroeger absoluut geen goede relatie. 24/7 ruzie en dan kon ze me echt zo de grond in stampen.
Nu is ze weer zo bezich en nu kan en durf ik haar tot de orde te roepen. Maar moet ik dat ook doen?
Phieke2108

Geboortejaar:
1976
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Margaret, 17 Februari 2020

Hoi Phieke,

Ik kan me goed voorstellen dat het heel pijnlijk is om je vader te zien lijden onder het gedrag van je moeder. En dat je daarbij boosheid voelt en wilt uiten. En natuurlijk wil je dat dan stoppen.

Boos worden heeft waarschijnlijk niet zoveel zin. Het gedrag is een uiting van de ziekte en de situatie. De volgende keer zal je moeder weer zo reageren. Beter is om te kijken naar waarom ze zo kwetsend is.

Op dementie.nl staan artikelen hierover. Bv deze als het kwetsend gedrag van je moeder agressief gedrag is:

Je naaste met dementie heeft net als ieder mens behoefte aan comfort en rust, sociale contacten en prikkels. Alleen kan ze steeds minder goed haar wensen kenbaar maken en haar impulsen beheersen. Dat onvermogen kan tot uiting komen in agressief gedrag jegens jou en anderen in haar omgeving. Hoe ga je daarmee om?
Lees meer: https://dementie.nl/agressie/omgaan-met ... t-dementie

En deze gaat over irritatie en frustratie:
Al in het beginstadium van de ziekte dementie kan je naaste geïrriteerd reageren. Ze merkt dat ze dingen niet meer zo makkelijk kan als voorheen en reageert dat af op jou. Of ze snauwt tegen je dat ze echt nog wel alleen boodschappen kan doen. Vooral in het begin kun je veel doen om te voorkomen dat de irritatie en frustratie zich ontwikkelen tot agressief gedrag.
https://dementie.nl/agressie/omgaan-met ... t-dementie

Een casemanager dementie kan ook goed helpen meedenken waar het gedrag vandaan komt en wat je er tegen kan doen.

Ik hoop dat het jullie lukt om je moeder rustiger te krijgen. Hou je ons op de hoogte?
Margaret

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Doggie, 17 Februari 2020

Hoi phieke
Ik herken zo wat je schrijft. Je ergert je aan het gedrag. Wordt boos en reageerd geirriteerd.ik heb dat ook zo vaak dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb om er naartoe te gaan.wil me er niet te druk om maken maar als ik thuis kom in mijn eigen huis merk ik dat ik me toch erg druk om maak. Maar eigenlijk is het ook een gevoel van machteloosheid. Je had zo graag gezien dat je ouders een goed oud leven hebben ..je wilt het zo graag anders. In ons denkbeeld blijven ouders voor je zorgen en om dit emotioneel los te kunne laten moet je door een rouwproces. Ze kunnen je zo manipuleren zonder dat je het zelf beseft. Door er later thuis even bij stil te staan en jezelf de volgende vragen te stellen kan je evt helpen :
Wat is er gebeurd.
Wat was de aanleiding
Wat was mijn reactie daar en later thuis
Wat kan ik de volgende keer anders doen.
Dit helpt mij wel wat in de goede richting.
Wens je veel sterkte toe
Doggie

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie