logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Moeder ontkent dementie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Moeder ontkent dementie

Berichtdoor Doggie, 30 December 2019

Mijn moeder heeft dementie. Dit is gebleken uit een test die gedaan is ze gaat de laatste tijd erg achteruit ze verteld alles dubbel, rateld aan één stuk door. Heeft overal een smoesje voor. Geen belangstelling voor anderen.

Wij kunnen hier met haar niet over praten. Dan wordt ze boos. Mijn moeder loopt thuis binnen met rollator en buitenhuis zit ze in rolstoel. Ze heeft veel pijn in haar heupen, benen en voeten. Heeft hier morfinepleisters voor. Bij elke beweging die ze maakt roept ze au....wel 100x op een dag.
Ze kan soms erg ongeremd zijn in haar uitspraken en erg bot reageren naar andere mensen. Ze stoot steeds meer mensen van zich af.....haar sociale netwerk is erg klein geworden.
Ze heeft zorg voor 3x in week douchen en elke avond voor insulinespuit..daarnaast heeft ze een casemanager en begeleiding die met haar 4 uur in week leuke dingen gaat doen . Ook heeft ze huish hulp....

Sinds vorig jaar ben ik zelf meer gaan werken en heb als mantelzorger niet zoveel tijd meer. Daarnaast moest ik ook meer afstand nemen omdat ze mij erg manipuleerde...dat heb ik ook gedaan. Kom er nu 1x in week een uurtje...de afstand op zich vind ik wel prettig maar eigenlijk vind ik het helemaal niet meer leuk om naar haar toe te gaan. Ik zie het als verplichting...geen uitje. Het is mijn moeder, ik wil er voor haar zijn. Maar ik blokkeer en heb er geen zin in. Haal er geen voldoening uit. Dit komt ook door alles wat er is gebeurd.
Eigenlijk zou ze niet meer alleen kunnen wonen maar ze is te eigenwijs om hier over na te denken.haar huisje wordt volgend jaar gerenoveerd en dan zal er iets moeten. We gaan haar dan geen 2x verhuizen. Eerst naar tijdelijke woning en dan weer terug. De case manager is hier al wel mee bezig. Maar is erg moeilijk...
Al met al een lastige situatie. Herkenbaar ???? Vooral het niet leuk meer vinden om naar haar toe te gaan is erg lastig..
Doggie

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 31 December 2019

hoi Doggie, wat een moeilijke situatie zo. Knap dat je afstand hebt kunnen nemen en daarmee ook aan jezelf denkt. En fijn dat jullie casemanager goed meedenkt wat betreft de woonsituatie.
Kun je bij hem/haar ook af en toe je hart luchten? Mocht je daar behoefte aan hebben, dan kun je ook de alzheimertelefoon bellen voor een luisterend oor: 0800 5088, 7 dagen per week van 9:00 tot 23:00 uur.
Veel sterkte gewenst.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Doggie, 02 Januari 2020

Dank je wel. Mss ga ik idd keer bellen. Casemanager mailt heel traag terug. Erg jammer
Doggie

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie