logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Moeder wil naar haar moeder, wij moeten bij haar slapen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Moeder wil naar haar moeder, wij moeten bij haar slapen

Berichtdoor Radeloosje, 28 Januari 2020

Hai, ik ben Anna en best radeloos, mijn moeder smeekt al 3 weken aan mij en 2 zussen of we bij haar in huis willen slapen, heeft angst voor het donker, dus wij gaan rond 5 uur of eerder om en om naar haar toe, om 9 uur begint ze te smeken en ruziezoeken, want we mogen niet naar huis.Ze vindt haar huis raar en eng en zeurt continu om haar eigen moeder, ik slaap soms bij haar, zussen wilden nog niet...ik trek het bijna niet meer, ben zo moe, geef soms ook verkeerde antwoorden door vermoeidheid en dan ga ik kapot van spijt, maar ze doet zo erg lelijk soms...haldol helpt niet, hulp mag niet binnen...tehuis lacht ze om, want is voor oudjes ( ze is 89)... ikzelf doe nu 6 mndn alles wat ik kan voor haar, zussen doen ook veel,meepraten of rekken helpt maar even...ze heeft nog aardig wat heldere momenten en dan denk ik ook, een tehuis kan nog echt niet...ben radeloos, heb een casemanager, die probeert overmorgen te komen...
Radeloosje

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor HdB, 29 Januari 2020

Beste Radeloosje,
Wat een verdrietige situatie dat je moeder zo angstig is. Wat fijn dat je samen met je zussen zo veel voor haar wilt doen. En dat het zwaar is, begrijp ik helemaal. Zeker ook wanneer haar reacties naar jou en je zussen wat minder aardig zijn. Het is zo ingewikkeld deze ziekte. De ene keer lijkt iemand nog erg bij de tijd en is voor rede vatbaar, en de andere keer kan iemand weer reageren en lijkt de rede ver te zoeken. Je schrijft dat de hulp niet naar binnen mag. Is dat jullie casemanager? Een casemanager is er ook om jou en je zussen te ondersteunen en jullie tips te geven hoe met de angsten van je moeder om te gaan. Ik hoop dat jullie een casemanager hebben en anders kan je misschien de huisarts van je moeder hierover benaderen.
Op www.dementie.nl staat veel informatie over omgaan met angsten bij mensen met dementie. Dit is de link: https://dementie.nl/angst/omgaan-met-an ... t-dementie
Misschien vind je hier wat meer informatie die jullie kan helpen om met deze situatie om te gaan. Er staat ook een stukje over medicatie die de angsten wat kunnen verminderen. Haldol hielp niet schreef je, maar misschien is er een ander middel dat je moeder zou kunnen helpen.

Verder geef ik je ook het gratis nummer van de Alzheimer telefoon: 0800 - 5088
Hier kan je je vragen stellen en om advies vragen. Ik hoop dat je hiermee een klein beetje geholpen bent.

Denk ook goed aan jezelf en voel je vooral niet te schuldig wanneer je voor jouw gevoel een verkeerd antwoord geeft aan je moeder. Het is emotioneel zwaar en vermoeiend om voor een dierbare met Alzheimer te zorgen. Veel sterkte voor jou en je zussen!
HdB

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie