logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Naar andere woning verhuizen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Naar andere woning verhuizen

Berichtdoor Helder, 08 Augustus 2020

Samen met mijn man heb ik dit jaar een bungalow gekocht en besproken dat wij ons huis dan gingen verkopen en verhuizen . Alle formulieren en handtekeningen samen gezet . Op de dag van verhuizen wilde hij niet meer en zei dat hij nergens van wist en alles achter zijn rug gebeurde .
De verhuizers kwamen en hebben ons verhuist . Mijn man is terug gegaan naar de vorige woning en heeft lang rond gefietst en uiteindelijk via burgernet terug gebracht . Hij is erg bang om telkens te verhuizen . In de avond gaat dit meer opspelen , er is niet door te dringen .
Dit gaat nu 4 dagen zo . Wat nu ?
Helder

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 09 Augustus 2020

Beste Helder,
Allereerst: van harte welkom op het forum!

Wat verdrietig om te horen dat jouw man steeds teruggaat naar jullie oude huis. Enerzijds is het heel logisch: verhuizen is een behoorlijk stressvolle situatie. Je laat alle 'veiligheid' eigenlijk achter je. Alles wat je kent is weg en je moet opnieuw je weg vinden. Dit heeft veel impact op iedereen en juist voor jouw man kan zo'n verhuizing nog heftiger zijn.

Kun je jouw man afleiden met iets 's avonds? Het lijkt me logisch dat het in de avond meer grip krijgt, omdat je 's avonds vermoeider bent. Probeer zijn gedachten ergens anders op te brengen. Ik weet dat het lastig is, maar zoek dingen die hij juist super leuk vind om te doen.

Ondanks dat de volgende informatie gaat over het verhuizen naar een verpleeghuis, denk ik dat je er waardevolle informatie uit kunt halen: https://www.dementie.nl/de-verhuizing-n ... rpleeghuis

Ik wens je veel sterkte! Houd je ons op de hoogte?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Helder, 09 Augustus 2020

Beste Ellis ,

Overdag zijn we samen lekker in de weer en mijn man is er wel een van het type van aanpakken en opruimen .
Hoewel er overdag ook wel wat vergissingen zijn kan ik daar goed op reageren en omleiden .
Hij maakt zich echt te moe en wil tevweinig rust nemen , eerst alles weg vind hij .
Opgeruimd huis , opgeruimd hoofd .
Hij droomt wel veel en neemt dat soms in de ochtend voor waar aan zodat dit in de loop van de dag nog meespeelt .

Groetjes Ria
Helder

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 10 Augustus 2020

Hoi Ria,
Wat fijn dat jullie overdag lekker bezig zijn!
Heb je zelf enig idee waarom zijn angst 's avonds opspeelt?

Waar houd jouw man het liefst van? Is het een idee om dat wat hij leuk vind er 's avonds bij te pakken?
Een ontspannend muziekje, een spelletje of misschien iets heel anders zou goed kunnen helpen.

Hier vind je nog meer tips: https://www.dementie.nl/angst/omgaan-me ... t-dementie

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger