logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Problemen met plasgedrag: "Wildplassen"

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Problemen met plasgedrag: "Wildplassen"

Berichtdoor Marjolijn, 17 Juni 2020

We zijn inmiddels 5 jaar verder na de Alzheimerdiagnose bij mijn man en het gaat redelijk. Wel is besloten om mijn man vast op de wachtlijst te zetten ivm lange wachttijden. Heb een paar keer een flinke dip gehad omdat het als je alleen bent toch zwaarder wordt , zeker als je nog werkt. Mijn man kan eigenlijk niets meer en heeft constante zorg nodig die hij graag van mij heeft. Hij hangt erg aan mij en vertoond regelmatig claimgedrag wat heel vermoeiend kan zijn. Maar ik zoek mijn eigen ontspanning. Ik heb echter een vraag over zijn plasgedrag. Sinds kort merk ik dat hij aan het ‘wildplassen’ is in huis. Bij de tuindeur maar ook in de prullenbak. Ik probeer rustig uit te leggen dat hij naar de wc kan en dan zegt hij: O, ja! En gaat dan vervolgens naar de wc. Als ik later er met over wil praten, wimpelt hij het af alsof het niets is. Ik vind het onfris en het gaat ook ruiken. Heeft iemand hier ervaring mee hoe ik hier mee om kan gaan ?
Marjolijn

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor wia, 18 Juni 2020

Dag Marjolijn

Idd herkenbaar. Wij zijn toen op aanraden van de casemanager overgegaan op inco's . .
Praten er over lukte niet , hij is het dan alweer kwijt.
Lastig hè? Het blijft iedere keer een stukje inleveren.
Goed dat je al over een wachtlijst begint. Ga kijken en laat je goed informeren, zodat je kunt bepalen wat een goede plek voor hem maar ook voor jou lijkt.
Sterkte
Wia
wia

Geboortejaar:
1944
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Marjolijn, 18 Juni 2020

Dank je wel Wia voor je reactie. We hebben al Inco maar dat helpt niet tegen plassen op plekken waar het niet hoort, helaas
Marjolijn

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 27 Juni 2020

Goedemiddag Marjolijn,
Wat ontzettend naar om te lezen dat jouw man "wildplast" in huis.
Je plas laten lopen is gênant, ook voor je naaste met dementie. Hij kan ervan in de war raken omdat hij niet begrijpt hoe het kan.

Je kunt jouw man helpen om eraan te denken door hem regelmatig aan het naar het toiletgaan en hem er bijvoorbeeld op vaste tijden aan te herinneren.

Misschien is dit artikel fijn voor je: https://dementie.nl/incontinentie/incon ... j-dementie

Ik heb van jouw bericht een nieuw onderwerp gemaakt, zodat je meer ervaringen uit kunt wisselen en anderen tips kunnen geven.

Houd je ons op de hoogte?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger