Psycholoog voor moeder met dementie?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Psycholoog voor moeder met dementie?

Berichtdoor Weerwag » 21 Maart 2020

Mijn moeder van 75 heeft 2,5 jaar terug de diagnose Alzheimer gekregen. Zeker de laatste tijd is ze ontzettend dwars en moppert ze op alles wat mijn vader doet. Hij doet de was niet goed, haar eten smaakte beter, hij haalt de verkeerde boodschappen, hij maakt haar bed verkeerd op etc. Mijn vader heeft hier veel moeite mee, hij doet zo zijn best. Wij vinden dat mijn moeder de Alzheimer ontkent, niet heeft geaccepteerd en ze schopt tegen alles aan. We hebben dit met de casemanager besproken en we willen nu een psycholoog op gaan zoeken die ervaring heeft met Alzheimer in de hoop dat als zo iemand met haar praat en ook met mijn vader dat ze het een beetje meer accepteert en er wat meer rust in huis komt. Dat ze het een beetje een plekje kan geven. Er zijn nu dagelijks ruzies en er vloeien veel tranen. Het is eigenlijk ook niet niks, je krijgt zelf te horen of je partner krijgt te horen dat je Alzheimer hebt en je wereld wordt op z'n kop gezet, daar is maar weinig begeleiding bij hoe je daar mee moet omgaan. We hebben een lieve casemanager die heel erg meedenkt maar hier weet hij ook geen raad mee. Heeft iemand ervaring met een psycholoog voor iemand met Alzheimer en hoe pakte dat uit?
Weerwag

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 22 Maart 2020

Dag Weerwag,

Je mag altijd je vraag mailen naar onze expert psycholoog:
https://dementie.nl/hulp-en-advies/expe ... psycholoog
https://dementie.nl/verbloemend-gedrag/ ... g-diagnose

Zelf heb ik alleen ervaring met een psycholoog bij dementie, in een latere fase. Dan wordt er ook gekeken waarom iemand op een een bepaalde manier reageert en hoe je als familie en verpleging hiermee om moet gaan.
Een echt gesprek met de cliënt is dan in veel gevallen al niet meer mogelijk, er wordt gekeken naar gedrag en stemming.

In je moeders geval betreft het echt de acceptatie van haar ziektebeeld. Je moeder loopt tegen heel veel zaken aan die ze niet meer kan of weet, dat is frustrerend en vaak zie je dat dit dan wordt afgereageerd op een naaste. In feite probeert ze met haar gedrag de schijn op te houden dat ze het allemaal best nog goed weet en zelf ook nog kan. Heel verdrietig eigenlijk zowel voor haar, als voor je vader.
Een psycholoog zou handvatten kunnen geven hoe je vader hiermee om kan gaan. Deze begeleiding kan zo de stress voor beiden verminderen.

Heel veel sterkte,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Weerwag » 22 Maart 2020

Bedankt voor uw reactie, dat waardeer ik erg.

mevr. Weerwag
Weerwag

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie