logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Vader blijft maar bellen vanuit gesloten afdeling verpleeg

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Vader blijft maar bellen vanuit gesloten afdeling verpleeg

Berichtdoor LindaP, 26 Augustus 2020

Beste mensen,

Dit onderwerp zal ongetwijfeld al vaak voorbij zijn gekomen, maar ik moet het even van me afschrijven en sta open voor tips/adviezen. Mijn vader is een paar maanden geleden opgenomen in een verpleeghuis, afgesloten afdeling vanwege vasculaire dementie. Hij is verhuisd toen de pandemie uitbrak en begreep er helemaal niks van, was in de war en had het nieuws over de pandemie ook niet goed gevolgd. Hij dacht dat het een straf was en wilde weer terug naar de vorige zorginstelling waar hij meer vrijheid had.

Waar ik nu tegenaan loop, is dat hij mij continu belt. Ik ben er een tijd best wel vaak heen gegaan om hem te bezoeken, maar nu ben ik ziek en kan ik er even niet heen. Ik heb een griepje. Echt gevaarlijk voor hem en de andere bewoners en dat probeerde ik hem uit te leggen, dat ik daarom niet kan komen (voorlopig). Dat begrijpt ie op zich wel, maar nu blijft ie elke dag bellen om te vragen hoe het gaat, terwijl ik hem al een paar keer heb uitgelegd dat ik een griepje heb en dat het een kwestie van uitzieken is. Meer niet. Meer valt er ook niet te vertellen, maar hij blijft bellen en spreekt voice mail berichten in. Ik ben doodmoe en hartstikke ziek, beroerd. Ik kan niet steeds elke dag tekst en uitleg gaan geven over de voortgang van mijn griep, daar heb ik ook geen zin in. Ik heb al telefonisch aangegeven dat hij mij even niet meer moet bellen, dat ik even moet uitzieken en dan vanzelf wel weer kom, maar daar reageert hij totaal niet op en belt de dag erna weer, en daarna weer, en daarna weer...ik word er helemaal gek van. Ik herken dit gedrag ook niet. Dit had hij, voor de opname op een afgesloten afdeling, helemaal niet.

Mijn vraag is; hoe kan ik hiermee het beste omgaan? Moet ik dit aankaarten bij het zorgpersoneel aangezien hij niet naar mij wil luisteren? Wat kan ik het beste doen?
LindaP

Geboortejaar:
1977
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 27 Augustus 2020

hoi Linda, allereerst heel verstandig dat je met je griepje nu niet bij je vader op bezoek gaat.
Ik zou dit zeker aankaarten bij het personeel, want het kan zijn dat je vader wat onrustig of angstig is, sowieso door de nieuwe situatie, en nu dat hij het idee heeft dat er met jou iets aan de hand is.
Ik zit te denken: misschien kun je een kaartje sturen waarop je schrijft dat het goed met je gaat, maar dat je even een griepje moet uitzieken? En dat je daarna weer langskomt bij hem. Wellicht kan het personeel dat op zijn kamer leggen en als hij naar jou vraagt, dat ze kunnen laten zien dat er verder niets aan de hand is?
Ik wens je veel beterschap toe.
groeten, Janneke
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken