logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Vader met ptss veteraan Nieuw Guinea oorlog

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Vader met ptss veteraan Nieuw Guinea oorlog

Berichtdoor Paph , 23 Januari 2020

Mijn vader heeft dementie en vergeet alle nieuwe dingen. Zijn verleden en zijn ptss vergeet hij echter niet. Heeft iemand ervaring met de combinatie ptss en dementie?
Paph

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Margaret, 26 Januari 2020

Beste Paph,

Dat lijkt me een moeilijke situatie voor je vader. Dat juist die herinneringen blijven. Ik kan me voorstellen dat hij er angstig van wordt.

Ik zie dat nog niemand heeft gereageerd. Ik zal daarom even binnen Alzheimer Nederland vragen of iemand er ervaring mee heeft. Ben je vooral op zoek naar lotgenoten, hulp of wil je weten of er onderzoek naar is gedaan?
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Paph , 27 Januari 2020

Dank je voor je reactie. De vrouw van mijn vader is van hem gaan scheiden toen hij beginnende alzheimer klachten kreeg. Hij woont dus helemaal alleen, is erg onzeker en eenzaam.
Paph

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Paph , 27 Januari 2020

Ik ben op zoek naar lotgenoten.
Paph

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Janneke85, 29 Januari 2020

Hoi Paph, goed dat je deze vraag stelt. Ik heb even een nieuw topic ervan gemaakt, zodat mensen die je vaders situatie herkennen, hier kunnen reageren.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 30 Januari 2020

Dag Paph,

Zoals jezelf al aangeeft: bij dementie wordt het Kortetermijngeheugen het eerst aangetast. Oude herinneringen maar vooral ook de daarbij behorende emoties en angsten worden herbeleefd. Misschien komen zijn herinneringen nu sterker naar voren omdat hij geen afleiding heeft en eenzaam is? Daarnaast is er veel voor hem veranderd, in korte tijd.
Is er een mogelijkheid om een vrijwilliger te regelen, die hem af en toe bezoekt? Er zijn organisaties die ondersteuning/begeleiding aan huis leveren (tegen een vergoeding) en iets met hem kunnen ondernemen, een wandelingetje, een boodschapje of gewoon een praatje. Mochten zijn angsten toenemen, neem dan contact op met de huisarts, want het is wel iets om serieus te nemen.
Mijn vader had ook last van een oorlogstrauma. Bij hem werd dit getriggerd toen hij op de gesloten afdeling van een verpleeghuis terechtkwam. Hij beleefde alles weer: was in oorlogsgebied en moest ontsnappen, dit veroorzaakte extreem gedrag in zijn geval. Een nieuw tehuis met een 'opener' en 'lichtere' inrichting heeft later een positieve invloed gehad op zijn geestelijk welzijn. Hier ervaarde hij geen gesloten deuren en verdwenen de angsten. Het beste wat we nog voor hem hebben kunnen doen.

Heel veel sterkte Paph, hartelijke groet.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 30 Januari 2020

Beste Paph,

Heftig hoor! We horen het af en toe bij Alzheimer Nederland, dat mensen die dementie krijgen weer last krijgen van oude trauma's, of juist door ervaringen weer oude trauma's herbeleven. Ik heb begrepen dat dit in elk geval ook komt omdat mensen door de dementie daar minder goed meer weerstand aan kunnen bieden, en de strategieën die ze hadden geleerd om ermee om te gaan ze niet meer lukken.

Toevallig sprak ik laatst iemand die aangaf dat je met EMDR therapie ook bij dementie nog veel kan bereiken. Ken je dit?
hier wat informatie van internet:

Ouderen en EMDR
EMDR-behandeling is toepasbaar bij jong en oud. Als u ouder wordt, kunnen (herinneringen aan) ingrijpende ervaringen uit het verleden de kop op steken, vaak op het moment dat ziekte en afhankelijkheid een rol gaan spelen. U kunt dan last krijgen van onrust en schrikachtigheid, slaapproblemen, herbelevingen of nachtmerries.
Recente ingrijpende ervaringen - zoals een ongeval, een beroerte, het verlies van een naaste, een overval of mishandeling - kunnen ook dit soort klachten geven. We spreken dan meestal van een posttraumatische stress-stoornis (PTSS).
EMDR is bedoeld voor de behandeling van mensen met PTSS en andere traumagerelateerde angstklachten. Therapeuten passen EMDR ook steeds vaker toe bij andere klachten en problemen, wanneer er sprake is van emotioneel beladen herinneringen. Bijvoorbeeld bij klachten als chronische pijn, depressieve klachten of een lage zelfwaardering.

EMDR bij een hersenaandoening
Na een beroerte of bij dementie is het vaak nog steeds mogelijk om een EMDR-behandeling in te zetten bij de verwerking van ingrijpende ervaringen uit het verleden. De therapeut past dan de behandeling op uw mogelijkheden aan, soms met ondersteuning van een van uw naasten.
Vooral bij mensen met geheugen- of communicatieproblemen is het zinvol om bijvoorbeeld een familielid te betrekken bij de behandeling.

https://www.emdr.nl/

Wie weet is dit ook een optie?
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Paph , 30 Januari 2020

Dank voor de reacties. De opmerking over de gesloten afdeling en het oproepen van gevangenschap vind ik hele fijne informatie. Verder heeft mijn vader twee keer per week bezoek van een Home instead. Een fijne organisatie en betaald door WMO met kleine eigen bijdrage. Maar door de dementie vergeet hij dat ze langs zijn gekomen. Volgens mij maakt het niet uit hoe vaak iemand langs komt. Door de dementie blijft hij het idee houden dat er niemand komt en blijft het eenzaamheids gevoel
Paph

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 30 Januari 2020

Dag Paph,

Wat goed dat er 2x per week iemand komt om hem bezig te houden. Al lijkt hij dit meteen weer te vergeten, op de uren zelf is hij in ieder geval ontspannen en heeft hij afleiding. Fijn dat het betaald wordt uit de WMO, een tip voor anderen. Iedereen reageert anders op situaties, het is belangrijk dat je vader een veilig en vertrouwd gevoel heeft. Paph, mooi dat je dit zo enigszins kunt opvangen, helemaal perfect krijg je het helaas niet bij dementie, het blijft constant zoeken naar oplossingen.

Wat jammer dat ik niet eerder iets gelezen heb over EMDR ( dankje Rob!!), het lijkt me zeker iets om te onderzoeken!
Spijtig dat er in tehuizen schijnbaar ook niet veel over bekend is (of was).

Paph, begrijpelijk dat je je zorgen maakt, maar dementie vordert nu eenmaal. Ieder doet zijn best om het zijn dierbare zo comfortabel mogelijk te maken gedurende het ziekteproces. Sterkte en groeten.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Enig kind, 30 Januari 2020

Hallo Paph,

Bij militair tehuis Bronbeek kunnen ze je misschien ook tips geven. Daar komt de combinatie van dementie en krijgsmacht vast vaker voor.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/bro ... eek/tehuis

Groet, Enig kind
Enig kind

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie