logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Vader raakt van alles kwijt

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Vader raakt van alles kwijt

Berichtdoor ChristaR, 24 Juli 2020

Mijn vader van 84 met Alzheimer woont alleen. Elke dag komt er iemand van de thuiszorg om hem te helpen met het avondeten (anders vergeet hij te eten), hij krijgt een keer per week huishoudelijke hulp en ik kom een paar keer per week om boodschappen te doen, en voor wat er verder nodig is om hem te ondersteunen.
Het probleem waar ik vaak tegenaan loop, is dat hij steeds vaker dingen kwijt raakt. Van zijn sleutelbos, tot de scheerkoppen van zijn scheerapparaat. Meestal is het genoeg als ik hem help zoeken als ik er toch ben. Vaak vind ik de spullen ook wel terug, op de meest onverwachte plekken (kattenvoer in de magnetron bijvoorbeeld). Het gebeurt ook dat de spullen niet terug te vinden zijn, en ik heb al best vaak vervangende spullen moeten bestellen. Zo is hij aan zijn derde scheerapparaat in drie maanden tijd toe.
Afgelopen dinsdag belde hij in paniek 's avonds laat dat hij zijn bovengebit kwijt was. Daar moest ik echt gisteren weer voor terugkomen, want zonder gebit kan hij niet eten en hij zit al op het randje van ondervoeding. Ik had gisteren eigenlijk heel andere plannen, die ik heb moeten omgooien. Dit soort situaties vind ik heel erg lastig. Ik begrijp dat hij het niet expres doet, maar er wordt zo wel vaak een beroep op mij gedaan waarbij ik als enige mantelzorger steeds meer mijn eigen plannen moet laten schieten en mijn leven moet inrichten naar wat hij nodig heeft.
Heeft iemand tips om hier mee om te gaan?
Alvast bedankt!
ChristaR

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 24 Juli 2020

Hoi Christa,
Welkom op het forum! Ik heb net ook op jouw andere bericht gereageerd. :blush:
Wat vervelend dat jouw vader steeds spullen kwijtraakt die je vervolgens niet meer terug kan vinden.

Het kan zijn dat jouw vader spullen ergens verzameld omdat hij bang is dat ze anders bijvoorbeeld door iemand gestolen worden. Het nadeel hiervan is dat hij vervolgens niet meer weet waar hij de spullen heeft gelaten en er vervolgens juist van overtuigd is dat de spullen gestolen zijn.

Wat in dit geval handig kan zijn, is dat je mogelijke verstopplekken zoveel mogelijk afsluit. Planken, tafels en bijvoorbeeld het aanrecht zoveel mogelijk leegmaken en deze spullen ergens anders bewaren. Kun je van de (belangrijke) spullen die hij regelmatig kwijt raakt een reserve-exemplaar aanschaffen, zodat je deze er snel bij kunt pakken om jouw vader gerust te stellen?

Ik weet niet of er iets mogelijk is op het gebied van zijn kunstgebit, maar wellicht is een "tweede exemplaar" daarvan ook een fijne oplossing. Ook zou je bijvoorbeeld briefjes / plaatjes op de kastjes kunnen plakken met hetgeen dat erin hoort / ligt. Zou je bijvoorbeeld de sleutelbos een vaste plek kunnen geven in een sleutelkast?

Hier vind je nog meer tips: https://www.dementie.nl/het-kwijtraken-van-spullen

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger