logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Vakantie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Vakantie

Berichtdoor Fortuna43, 12 Augustus 2017

Wij zijn een paar weken op de camping geweest waar we al ruim 20 jaar komen. Mijn partner wist de eerste dagen niet waar hij precies was maar wist wel naar de winkel te fietsen. Nu we weer thuis zijn is het net of is de alzheimer minder geworden hij weet weer dingen die kort geleden gebeurt zijn. Wat een blijdschap geeft dat. herkennen jullie dit.
Fortuna43

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 13 Augustus 2017

Goede morgen Fortuna,

Geniet van dit soort momenten die jullie nog samen hebben.
Dit zijn de momenten waardoor je het nog vol kunt houden.
Want helaas, op de lange duur heb je die steeds minder.
Het klinkt je misschien wat negatief in de oren, maar met
een ervaring van bijna 14 jaar achter de rug, heb ik misschien wel recht van spreken.
Ook nu nog heb ik het geluk dat mijn vrouw opeens, uit het niets, zegt ik ben zo gelukkig.
Sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 16 Augustus 2017

Beste Fortuna43,

Wat een prettige constatering! Mogelijk is de vakantie voor hem ook heel ontspannen geweest? Wat we nog wel eens horen is dat iemand in de eigen thuissituatie onder veel stress staat. Daar word iemand erg geconfronteerd met het feit dat hij/zij door de ziekte achteruit gaat. Doordat je als partner soms (ongemerkt) veel druk op een ander legt, in de hoop dat iemand nog zoveel mogelijk kan blijven doen.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en of ze dit herkennen?

groeten Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Evelien84, 04 September 2017

Hoi Rob en anderen,
Ik ben afgelopen week met mijn vader op vakantie geweest. Best spannend om 24 uur per dag met hem op pad te zijn in een onbekend huisje in een onbekende omgeving. Gelukkig ging het meeste goed. S Nachts dwaalde hij wel op zoek naar het toilet en moest ik hem ook af en toe weer naar bed helpen. Normaal woont hij alleen en met mij had hij ineens iemand die continu structuur bood. Het zien en horen van waanbeelden werd niet minder, maar hij heeft wel goede maaltijden gehad, genoeg gedronken en genoeg lichaamsbeweging gehad.
Nu dat hij thuis is klinkt hij aan de telefoon ook ineens weer een stuk helderder en maakt hij ook weer plannetjes om dingen te doen die ook nut hebben. Ik denk dat het dus wel klopt dat hij nu meer ontspannen is en dat daardoor dingen ook weer lukken.
En voor mijzelf is het uiteindelijk ook ontspannen geweest. We hebben een leuke tijd samen gehad. Hopelijk kunnen we dit nog een keer doen.
Groet Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor MilaMuller, 09 December 2019

Hoi Fortuna en Evelien,

Het is inmiddels al meer dan twee jaar geleden dat jullie deze berichten plaatsten, maar wat zijn dit mooie verhalen! Zelf heb ik een stel in mijn directe omgeving die ook pas samen op vakantie zijn geweest ondanks de dementie die één van hen getroffen heeft. Zij ondervonden een hele fijne week samen in Zuid-Frankrijk. Ik was geïntrigeerd door de moed en eigenwijsheid die het van hun vergde om tegen alle twijfels in toch nog gewoon samen op vakantie te gaan. Helaas zit een tweede vakantie voor hen er niet in vanwege de verslechterde conditie van de dementerende. Nu vroeg ik mij af of jullie na dit succesverhaal nog eens geweest zijn, en hoe dit dan beviel.

Met vriendelijke groet,
Mila
MilaMuller

Geboortejaar:
1998
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor HdB, 10 December 2019

Hoi Mila (en Evelien en Fortune),

Dank voor je reactie Mila op dit bericht, want hierdoor kwam het ook onder mijn aandacht. Wat een fijn en positief bericht!
Mijn schoonmoeder van begin 70 heeft ook Alzheimer en gaat vrij snel achteruit. Omdat wij in het buitenland wonen, zien we haar niet zo vaak als we willen. We zijn nu op zoek om een vakantiehuisje te kopen in Nederland, zodat we weer wat vaker in de buurt kunnen zijn. En met een extra slaapkamer, zodat we mijn schoonmoeder ook een paar dagen bij ons kunnen laten logeren elke keer als we in Nederland zijn. Het geeft natuurlijk geen garantie, maar hoe mooi zou het zijn als deze uitjes ook dit effect zouden hebben op haar. Ik hoop het van harte.

Nogmaals dank voor het delen!
HdB

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 10 December 2019

Fijn dat jullie iets hebben aan de berichten in dit mooie topic, Mila en HdB. Misschien overbodig om te zeggen, maar aangezien het topic ruim 2 jaar oud is, bestaat de kans dat mensen die eerder gereageerd hebben, jullie reacties niet zien omdat ze niet meer actief zijn op het forum.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 11 December 2019

Daarop toevoegend: als ze dit niet hebben uitgezet in hun instellingen, krijgen ze een e-mail bij nieuwe berichten. Dus is de kans toch wel groot dat ze dit lezen.

Groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor MilaMuller, 11 December 2019

Hallo allemaal,

Een stel in mijn directe omgeving is pas samen op vakantie geweest, ondanks de dementie die één van hen getroffen heeft. Zij gingen op eigen houtje naar een plek in Zuid-Frankrijk waar ze vroeger fijne vakanties beleefden. Dit terwijl de familie dit eigenlijk onverantwoord vond. Toch zijn ze gegaan en ik was geïntrigeerd door de moed en eigenwijsheid die dit van hun vergde. Ze hebben een hele fijne week beleefd samen. Helaas zit een tweede vakantie voor hen er niet in vanwege de verslechterde conditie van de partner. Nu vroeg ik mij af of er meerdere mensen zijn die zo'n verhaal hebben, en of ze die dan zouden willen delen.

Met vriendelijke groet,
Mila
MilaMuller

Geboortejaar:
1998
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor Vliegende Hollander, 11 December 2019

Beste allemaal,

Wij zijn afgelopen zomer wederom gaan kamperen in Fr.
De eerste drie weken waren fantastisch, mede vanwege het ontzorgen door bekenden die ook op de camping stonden.
De laatste twee weken naar andere campings geweest, waar we helaas minder aansluiting hadden bij mede-kampeerders. Daardoor op onszelf aangewezen en de 24/7 zorg voor mijn meisje. Vakantie afgebroken en naar huis gegaan.

In de herfstvakantie met haar zus en zwager naar Sicilië geweest voor een week. Ging uitstekend! Totaal ontzorgd.

Ter info, Alzheimer is bij haar vorig jaar juli vastgesteld.
Vliegende Hollander

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie