logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Weken van vechten en toch corona

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Weken van vechten en toch corona

Berichtdoor Doggie, 01 Mei 2020

De laatste weken was mijn moeder elke keer niet zo lekker en had ze veel pijn in de rug door vergroeing.ze heeft hier al morfinepleisters voor. Zelf dacht ze dat mss haar nieren waren.ik heb toen al huisarts gebeld of ze keer langs kon komen omdat ze erg achteruit ging.ook gevraagd om uitgebreid bloedonderzoek. Dit was erg lastig ivm corona.
In de 1e weken konden we haar nog wel wat afleiden en ook de extra begeleiding die ze had deed haar erg goed. Waardoor huisarts dacht dat wel meeviel. De pijn werd steeds erger en ze belde mij of de buurtzorg om de haverklap. Vorige week nog paar keer contact gehad met haar eigen huisarts.we wilden dat ze opgenomen zou worden maar oo wat was dit moeilijk. Ze wilde na corona wel langskomen en anders moest buurtzorg haar maar bellen.soms had ze even wat verhoging en paar uur later was temp weer normaal. In de tussentijd werd ze ook misselijk en daar kreeg ze tabletjes voor maar daar kon ze dus suf van worden en ze loopt al zo moeilijk.de volgende dag kon ze amper op haar benen staan en buurtzorg maakte zich zorgen of ze geen corona had.
Vanaf die tijd ging ze naar speciale coronateam. Verder mocht niemand meer bij haar komen. Zelfs ik ging naar binnen met bescherming....regelmatig de huisarts gebeld of ze haar konden testen. Maar nee dat vondt ze niet nodig. Ze ging verder achteruit en we konden haar niet meer afleiden vd pijn.ook omdat de begeleiding niet meer mocht komen had mijn moeder ook niemand meer waar ze goed mee kon praten. Dit heeft een week geduurd waarbij buurtzorg en ik probeerden om haar de nodige zorg te geven. We hebben ontzettend veel telefoontjes gepleegd met huisarts en ook onze casemanager heeft gebeld. Ik heb zelfs tegen huisarts gezegd dat ze opgenomen moest worden en als er voor weekend niks gebeurde ik zelf de huisartsenpost ging bellen. Uiteindelijk is er door buurtzorg besloten ( omdat metingen van saturatie en temp) redelijk goed waren om haar uit de coronaroute te halen en ze kreeg dus weer de vertrouwde gezichten van buurtzorg te zien. Buurtzorg dacht dat geen corona was ivm A-typische klachten. Dus we mochten weer zonder bescherming..Ze ging nog verder achteruit en kwam bijna niet meer vh bed af. Eten deed ze bijna niet meer. Afgelopen dinsdag was echt een hel. Zowel buurtzorg als ikzelf hebben s'morgens al huisarts gebeld. De vervangende arts zou contact opnemen. Om 10.30 kreeg ik telefoon dat de arts na 13.00 langs zou komen en dat ze waarschijnlijk voor opname zou gaan.ik was opgelucht. Ik was dus om 13.00 bij mijn moeder. 15.30 kwam de arts in volle bescherming.. we schrokken want dit was toch niet meer nodig jawel voor zekerheid zei ze. Deze arts heeft mijn moeder wel onderzocht. Daarna gesprekje over opname. Maar toen moest ze alles nog gaan regelen. Om 17.30 belde ze dat niet meer ging lukken vandaag.er zou wel nachtzuster komen en buurtzorg zou komende dagen vaker komen. Buurtzorg vroeg of ik de nachtzust3e op kon vangen om 22.45 uur. Ja tuurlijk doe ik dat.
Ik was er om 22.15 en alles zat onder. Toen heb ik dus zelf mijn moeder gewassen en verschoond

Ik was boos nee niet komende dagen..morgen moet er wat gebeuren.
De volgende dag weer bellen met huisarts. Mijn moeder had alles onder gespuugd en diarree. .ook de casemanager ging weer bellen. Om 12.00 weer naar huisarts gebeld dat ik nog niks had gehoord..nee arts is ermee bezig ze belt je zo. Ik gezegd dat ik aan lijntje wordt gehouden en dat er nu wat moet gebeuren. 15 minuten later belde huisarts. Mijn moeder zou getest worden.
Verpleeghuizen hebben het beleid dat ze weten of iemand corona heeft anders wordt je niet opgenomen. Uitslag kon 2 dagen duren.ik geschreeuwd dat dit echt niet kan. Dan moet ze maar naar ziekenhuis.
Volgens casemanager kan dit wel omdat ze ook speciale corona verpleeghuizen hebben. Later belde huisarts weer. Ze ging kijken of er plekje was in ziekenhuis op geriatrie. Prima eindelijk. Of mijn moeder met eigen vervoer kon.....ja haha iemand die uitschreeuwt vd piin en amper kan lopen..nee dus..later belde ze weer dat ambu over 1.5 uur zou komen
Om 15.30 was ambu er. Ik met auto erachteraan. Eindelijk
In ziekenhuis naar 1e hulp. Ze was heel onrustig..een bloedsuiker van 2.1 en saturatie van 82.....
Later naar ct scan. En toen wachten.
Ze waren wel heel lief in ziekenhuis....
De uitslag kwam : de longen zaten vol met covid vlekken dus toch corona.
Ze krijgt infuus vocht en zuurstof en ze kwamen haar ophalen voor de covid afdeling.dan moet je afscheid nemen bij sluisdeur..erg emotioneel...ze ligt nu daar..aan de zuurstof en infuus. Ze wordt goed verzorgd maar tis erg moeilijk. Ze is erg in de war en heeft delier...we gaan geen extra behandelingen inzetten dus geen beademing en geen reanimatie. Alleen pijnbestrijding en voor benauwdheid. We kunnen elke dag bellen met verpleging. Beeldbellen is nog lastig ivm onrust. Hoe gaat ze hier uitkomen..ze gaat als ze erdoor komt in ieder geval niet terug naar haar huisje...wat een weken hebben we achter de rug. Ik ben op.ik ben aan piekeren..hoe gaat dit aflopen...wat zijn we boos op haar vaste huisarts..
Doggie

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 02 Mei 2020

Jeetje Doggie, wat een heftig verhaal.
Goed dat je het van je afschrijft!

Wat ontzettend verdrietig om te lezen dat jouw moeder alsnog corona heeft.
Ik kan me voorstellen dat de hele situatie voor jullie een rollercoaster is. Uit de manier waarop je de hele situatie beschrijft, komt veel daadkracht naar voren. Goed dat je ondanks alles toch bij jouw standpunt gebleven bent.

Het is heel begrijpelijk dat je je boos en onbegrepen voelt. Je wilt toch altijd het beste voor jouw naaste.

Jouw moeder is nu in goede handen. Jullie zijn ook duidelijk in jullie keuzes. Probeer het nu iets los te gaan laten, zodat je zelf weer op kunt laden en straks, als alles rustig is, wellicht toch de mogelijkheid hebt om te beeldbellen met jouw moeder.

Voor nu wens ik je veel kracht en sterkte toe. Houd moed!

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Doggie, 02 Mei 2020

Ze ging erg achteruit. Ben vanmorgen bij haar geweest en afscheid genomen. Vanavond kreeg ik telefoon vh ziekenhuis dat ze in sedatie wordt gebracht omdat ze toch onrustig blijft ondanks morfine.
Het is goed. Als ze hier uit was gekomen dan was ze kasplantje geworden in verpleeghuis hoe moeilijk het ook is.....
Doggie

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Herfst, 03 Mei 2020

Wat een triest bericht Doggie, na alle narigheid van de laatste maanden heb je nu afscheid kunnen nemen van je moeder.
"Het is goed", schreef je, voor haar en jullie rust!!
Je hebt alles voor haar gedaan wat mogelijk is, ik wens je vrede en sterkte!!
Lieve groet,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 03 Mei 2020

Wat verdrietig, Doggie.
Fijn dat je nog afscheid hebt kunnen nemen en het na weken van vechten nu "goed" is.

Gecondoleerd en veel sterkte!

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Anniek, 04 Mei 2020

Heftig verhaal, zeg! Gecondoleerd en heel veel sterkte!

Fijn dat je nog afscheid hebt kunnen nemen. Heel veel respect voor je daadkracht! Zonder vechten en daadkracht kom je helaas niet ver meer en dat kost veel energie.

Groeten,

Anniek
Anniek

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: