zelf casemanager kiezen? Of geen keuzevrijheid?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

zelf casemanager kiezen? Of geen keuzevrijheid?

Berichtdoor Mariskah » 14 Februari 2020

Hoi allemaal,

Eerder had ik al een bericht geplaatst over de casemanager die mijn moeder eerst had. Deze casemanager is weliswaar een paar keer bij mijn moeder op huisbezoek geweest, maar dat was het dan ook. Ik voelde me absoluut niet ondersteund of gehoord door haar en heb aangegeven dat ik zo niet verder wilde en dat ik zelf een andere casemanager zou zoeken. Zo gezegd, zo gedaan, ik heb via internet de overkoepelende organisatie voor casemanagement in de woonplaats van mijn moeder opgezocht, en die gemaild.

Ik ben vandaag na drie weken, terwijl er aangegeven werd dat er binnen vijf werkdagen contact opgenomen zou worden, en na nogmaals mailen, eindelijk door een contactpersoon gebeld van die organisatie.

Deze contactpersoon geeft aan dat casemanagement alleen via de organisatie van de eerdere casemanager kan verlopen, omdat alleen deze organisatie wat betreft casemanagement werkzaam is in de wijk waar mijn moeder woont. Op mijn reactie dat er dan wel erg weinig keuzevrijheid voor de zorgvrager was, reageerde zij dat ik dit dan maar moest bespreken met de huisarts.

Maar ik wil gewoon zelf een goede casemanager voor mijn moeder, en dan liever niet via de thuiszorgorganisatie van de eerdere casemanager natuurlijk. Die keuzevrijheid zou ik toch gewoon moeten hebben?

Alvast hartelijk dank voor je reactie.

Groet, Mariska
Mariskah

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor Margaret » 17 Februari 2020

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat dit te maken heeft met de vergoeding vanuit de zorgverzekering.

Zou het niet toch een optie zijn om via de huidige thuiszorgorganisatie een andere casemanager te krijgen? Om ze in ieder geval die mogelijkheid te geven om een casemanager aan te bieden waar jij wel een goed gevoel bij hebt? Het voelt natuurlijk wel een beetje ongemakkelijk om het te moeten vragen, maar je hebt alle recht.
Margaret

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor wia » 17 Februari 2020

Dag Mariska.
Toen onze "Gouden" casemanager door ziekte langere tijd uitviel en het met de vervanger niet klikte, hebben wij op advies van de gemeentelijke Mantelzorg regisseur, bij een andere organisatie een andere casemanager gekregen.
Totaal geen probleem. Dus volgens mij moet het voor jou ook lukken.
Succes Wia
wia

Geslacht:
Vrouw