logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

MCI

MCI

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 09 Maart 2017

Milde Cognitieve stoornis:
Informatie hierover -
https://dementie.nl/informatie-en-tips/ ... irment-mci
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 09 Maart 2017

MCI kan een voorstadium zijn voor dementie. Dat hoeft echter niet. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van deze groep na enkele jaren een diagnose dementie krijgt. En de andere helft dus niet. Die blijven stabiel, of daar verbeteren de klachten zelfs.
Zoals Onderzoeker30 hierboven al aangeeft; lees er meer over op dementie.nl: https://dementie.nl/informatie-en-tips/ ... irment-mci

groeten Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 09 Maart 2017

Dit onderwerp gaat ook over MCI (mild cognitive impairment, oftewel: milde cognitieve stoornissen) op het forum: http://forum.alzheimer-nederland.nl/vie ... 433&t=2922
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor MVB, 11 November 2017

Hallo, mijn naam is Maria (65 jr).
Ik ben al 47 jaar de vrouw van Henk (68jr). Bij hem is vorig jaar december MCI geconstateerd.
In september zijn we weer op controle geweest en daar wordt het nog steeds geen dementie genoemt.
De dementie case manager en ik denken, dat het toch wel al lichte dementie is.
Ik vind het zo moeilijk om er mee om te gaan. Mijn man zelf kan er ook niet mee om gaan.
Het gevolg is een heel kort lontje over alles en jullie raden al wie daar de dupe van is? Ja, ik natuurlijk.
Naderhand vindt hij het allemaal heel erg en wringt zich in duizend bochten om zich te verontschuldigen.
Soms loop ik weer eens tegen iets aan, wat ik heel graag op dat moment wil delen met iemand.
Daarom heb ik besloten me hier aan te melden.
Als ik het zo terug lees vind ik mezelf een zeurpiet en zo wil ik eigenlijk niet zijn.
Tot zover iets over mijn persoontje.
MVB

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 11 November 2017

Dag Maria,

Je bent welkom hoor,

Ik weet zo direct niet wat MCI is, ik zoek het zo meteen wel even op. Ik ben nooit goed in de medische afkortingen geweest.
Dat jij en de casemanager denken aan een lichte dementie, daar heb je op dit moment niet zoveel aan.
Meten(grondig) is weten. !!!
Bedenk ook er zijn wel 50 vormen. En ook nog allerlei gedeelde vormen.
Er is natuurlijk veel spanning momenteel, vandaar dat ik je wil adviseren om de rust te bewaren, als de uitslag er is
is het vroeg genoeg.
Jij zal dit voornamelijk moeten beheersen, je man heeft de grootste spanning en heel bekend jij krijgt de volle laag.

Je kunt met alles hier terecht en eventueel zelfs met een privè bericht. Ik draai inmiddels zo'n 14 jaar mee.
En ik heb inmiddels wel eelt.

Houd het voorlopig zo ontspannen mogelijk. Probeer hem afleiding te geven.
Sterkte,
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 11 November 2017

Ik heb MC ff bijgelezen en natuurlijk ik kende het.
Het zou zo maar kunnen.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor MVB, 12 November 2017

Leo (vrijwilliger) schreef:
> Ik heb MC ff bijgelezen en natuurlijk ik kende het.
> Het zou zo maar kunnen.
> Leo

Dank je wel Leo,
MVB

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor loek, 12 November 2017

Dag Maria,
Iedereen hier op het forum zal je frustratie begrijpen. Je schrijft dat je man "een kort lontje"heeft, en dat hij er ook moeite mee heeft. Dus...jullie zitten allebei in deze zelfde situatie. Hij echter is ziek geworden, en zegt soms dingen die hij zo niet bedoelt, of
waarvan hij de impact op jou niet goed kan inschatten . Daar kan hij niets aan doen, maar jij (met je, neem ik aan, "gezonde verstand") moet op zo'n moment de rust bewaren, geen discussie, geen ruzie, geen gegil, kortom geen stress ! Want op onrust reageert je man alleen nog maar kwader. En dat komt omdat hij, net zoals jij, gefrustreerd raakt door de situatie.
Hij wil dit niet !!
Dus Maria, ga die stress uit de weg....Probeer het gewoon gezellig te houden, met liefde , aandacht en geduld bereik je veel meer.
Probeer de situatie gezellig te houden samen. Praat vooral ook met je case manager en leg de situatie uit. Want je moet natuurlijk wel zorgen dat jij niet overbelast raakt; daar heeft je man immers ook niets aan. Maria, niet makkelijk nee...........maar je leert er mee leven, en accepteren en " er je weg in vinden". Doe vooral ook dingen die jullie samen leuk vinden...lekker naar buiten, tuinieren, koffie drinken, gezellig eten , muziek luisteren, met je kleinkinderen naar de kinderboerderij
..........En, blijf vooral ook lachen samen...... leef in het NU !
Groet,
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor MVB, 01 Maart 2018

Hallo Loek,

sinds lange tijd weer eens op dit forum gekeken.
Dank je wel voor je antwoord.
Het gaat nu weer wat beter, maar met vallen en opstaan.
Mijn persoontje kan er vooral beter mee omgaan en dat is waarschijnlijk omdat ik beter slaap en beter kan relativeren.
Wij genieten zeker samen zoveel als we kunnen, maar je word elke dag wel een paar keer geconfronteerd met die rotziekte.
Toch proberen we te blijven lachen en soms ook ermee te blijven lachen.

Groet van een nu positieve Maria
MVB

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie