logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Op zoek naar informatie over CAA

Op zoek naar informatie over CAA

Berichtdoor yvon, 09 December 2017

Bij mijn man is de diagnose CAA gesteld en ik wil graag hier veen informatie vinden over hoe om te gaan met deze rotziekte
yvon

Geboortejaar:
1949
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor frans 50, 10 December 2017

Yvon, het is nog heel onbekend, dus heb ik even iets opgezocht en hierbij toegevoegd.
Zo krijgt de vraag meer inhoud, helaas kan ik je hiermee niet verder op weg helpen.

Symptomen CAA
De symptomen van CAA bestaan uit het herhaaldelijk krijgen van hersenbloedingen en infarcten. Dit leidt tot het acuut of geleidelijk uitvallen van hersenfuncties, met als gevolg verlammingen en dementie. Mensen overlijden direct of ze verslechteren bij iedere nieuwe bloeding stapsgewijs en overlijden.

Onderzoek naar CAA
De kennis over CAA is nog relatief beperkt. In Nederland doet het Leids Universitair Medisch Centrum al 50 jaar onderzoek naar de erfelijke variant van CAA. Op de afdelingen Humane Genetica en Radiologie van het LUMC wordt onderzoek gedaan naar de toepassing van antilichamen afkomstig uit lama's. Lama’s en andere kameelachtigen produceren namelijk unieke antilichamen die veel kleiner zijn dan de antilichamen die wij als mensen aanmaken. Hierdoor zijn ze eenvoudiger te produceren en te veranderen dan normale antilichamen.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie