logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Wie weet meer over CAA dementie?

Wie weet meer over CAA dementie?

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 21 Mei 2013

(Eerder geplaatst door Jo):

Wij hebben gisteren 3 mei 2013 te horen gekregen dat mijn man een zeer zeldzame vorm van dementie heeft. CAA genaamd.
Weet iemand hier iets vanaf?

Nu vallen veel puzzelstukjes op zijn plaats.
Maar het is toch een naar bericht,alles staat nu op zijn kop.
Jo
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Hallo allemaal,

Ik heb de verkeerde afkorting gebruikt (ACC)! dom maar ik was helemaal in de war.
Mijn man heeft de afkorting CAA dat staat voor Cerebrale Amyloid Anglopathie.
Dat houd in dat hij talloze kleine hersen bloedinkjes heeft gehad over de hele hersenpan en hersenstam.
Hij is vergeetachtig, weet simpele dingen niet meer,gedragsverandering en wat ik het ergste vind is de onverklaarbare angsten/onrust/paniek die hij heeft.
Kan ook nergens meer van genieten omdat hij veel te gespannen is. Hij is nu opgenomen in een GGZ instelling maar ik denk dat hij in de nabije toekomst naar een andere plek gaat waar ze op de hoogte zijn van zijn ziektebeeld en hem kunnen prikkelen met de functie's die hij nog heeft. Ik ben blij dat ik hier iets van mijn zorg kwijt kan.

Jo

Geslacht:
Vrouw

CAA heeft veel weg van de "katwijkse ziekte"deze mensen hebben ook kleine hersenbloedinkjes gehad, en teveel aan eiwit in de bloedbaan van de hersenen.
Volgens de neuroloog is deze variant pas 10 jaar geleden ontdekt.
En er is geen remedie voor of medicijn.

Jo

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Mia (vrijwilliger), 22 Mei 2013

Eerder geplaatst door Barbara:

Hallo allemaal,

Deze berichten slaan bij me in als een bom...bij mijn vader was op een gegeven moment de diagnose Alzheimer gesteld. Zijn symptomen kwamen erg overeen met het hierboven beschrevene. Bloedinkjes in de hersenen, en ook die onrust en paniek.

pas achteraf kun je vaststellen dat het CAA was. Maar dan nog..er is weinig aan te doen, dus wat kun je met die wijsheid?

veel sterkte allemaal

Barbara
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Eerder geplaatst door Jo

Hij krijgt oxazepam, remeron en lithium (voor een depressie)en moet rustgevend zijn maar is dat absoluut niet. Hij vergaat van de spanning/onrust/paniek.Ik voel hem trillen als ik zijn hand of zo vast pak.Dus echt rust heeft hij niet, en hij zegt zelf dat de spanning die hij voelt alles (leven) verpest, hij kan nergens van genieten en dat is in en in triest.
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Eerder geplaatst door Rob

Dag Jo,

Ik snap goed dat je je zorgen maakt over deze onrust bij je man. Lijkt me erg moeilijk te zien dat hij zoveel spanning heeft. Je geeft ook aan dat het niet lijkt te helpen. Wellicht kun je met de behandelend arts overleggen of het dan wel verstandig is deze medicatie te geven. Of dat er misschien iets met de dosering gedaan kan worden?

Of kan het de overgang zijn naar de instelling zijn?

Veel sterkte
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie