logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Blog Wesley Jongbloed; 1. Aangenaam kennis te delen;

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Berichtdoor Alzwes, 08 April 2013

Beste onderzoeker30,

Ik heb niets vernomen van het effect van Souvenaid op nachtrust en/of nachtmerries, helaas. Ik zet het erbij op mijn 'te vragen aan Philip Scheltens'-lijstje. Vanavond presenteert RADAR inderdaad een item over Souvenaid... ik begrijp dat ze ook op de Dementie-update aanwezig waren. Ik ben benieuwd wat ze er over te vertellen hebben en/of er inderdaad iemand van het Alzheimer centrum zelf aan het woord komt. Wat mij persoonlijk verrast is de negatieve en felle houding in het forum van de Tros over het product... we zullen zien!

Groeten,
Wesley
Alzwes

Berichtdoor Alzwes, 12 April 2013

Onderzoeker30,

ik heb de situatie vanochtend voorgelegd en er zijn geen effecten van Souvenaid op nachtrust of nachtmerries gerapporteerd. De bekende "bijwerkingen" hebben te maken met de darmen (diarree,misselijkheid, vieze smaak in de mond) en wordt ook gezien in de groep patienten die -ter controle- een ander melk-achtig drankje krijgen.

Groet!
Wesley
Alzwes

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 16 April 2013

Dag Wesley,

Bedankt voor je antwoord, ook goed voor Steven om
dit te horen.

Groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Steven, 16 April 2013

Ha Wesley,

Ik kan de conclusie van onderzoeker30 onderschrijven. Ik heb gelukkig nog geen darm problemen. Nu is het afwachten om te zien wat de helende werking is. Om eerlijk te zijn gaat het proces in mijn hoofd helaas nog achteruit. Maar de aanhouder wint dus wie weet komt het nog!

Groet,

Steven
Steven

Geslacht:
Man

Berichtdoor Alzwes, 02 Mei 2013

Ik kom nog even terug op het onderwerp narcose vanwege het volgende artikeltje:

http://www.gezondheidsnet.nl/hersenen-e ... -alzheimer

Er lijkt dus geen verband tussen anesthesie en het ontwikkelen van dementie... deze studie heeft gevonden dat 45+'ers die een operatie met narcose ondergaan geen verhoogde kans hebben op het ontwikkelen van Alzheimer in de toekomst.
Dat neemt niet weg dat narcose, zeker op korte termijn, een negatief effect kan hebben voor patienten die al Alzheimer hebben.

Alzwes

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 06 Mei 2013

Dag Wesley,

Bedankt voor het artikel en het meedenken.

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor aishlynn, 29 Augustus 2013

Hallo Wesley,

Ben op zoek naar resultaten van onderzoek tussen mensen met een psycho-geriatrisch ziekte beeld en het ondergaan van narcose.
Heb begrepen dat daar niet veel van bekend is.
Ik werk in een kleinschalige woonvorm voor bovengenoemde doelgroep en heb juist de indruk dat mensen die naar het ziekenhuis zijn geweest voor operatie een verandering hebben ondegaan hierdoor. In praktijk merk ik op dat mensen weer meer en helder nadenken dan voor de operatie, meer opmerkzaam zijn en een meer positieve gemoedstoestand ontwikkelen, ook op langeren termijn ,terwijl er juist vanuit gegaan wordt dat het een negatieve uitwerking heeft, dus psychisch zie ik positieve effecten ,terwijl wel vaak een lichamelijke achteruitgang wordt geconstateerd maar dit is vaak ook gerelateerd aan de reden voor ziekenhuisopname en operatie.

vr gr Aishlynn
aishlynn

Berichtdoor Alzwes, 29 Augustus 2013

Beste Aishlynn,

Het is inderdaad moeilijk om goede informatie te vinden over het effect van operaties en narcose op cognitie. Ik heb een recent artikel gevonden dat een overzicht geeft van de gevonden (bewezen) effecten van narcose en operaties (onder). Wellicht kun je uit dit artikel ook verwijzingen vinden naar andere literatuur, wat nog preciezer past bij jouw ervaringen.

"Review of clinical evidence for persistent cognitive decline or incident dementia attributable to surgery or general anesthesia."

Hier de link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21447878

Met vriendelijke groet,
Wesley
Alzwes

Berichtdoor aishlynn, 08 September 2013

Hallo Wesley

hartelijk dank voor je reactie, zal een en ander nader bekijken,
vr gr Aishlynn
aishlynn

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 08 September 2013

Dag Wesley,

Geen idee of jij het antwoord op deze vraag weet: Waarom slaat Reminyl (Galantamine) of Ebixa bij de één wel aan en bij de ander niet. Waar hangt dat mee samen? Ik lees dan wel dat bijvoorbeeld Reminyl maar bij 10% van de gebruikers effect heeft, maar waarom dat nu zo is? Ben zeer benieuwd.

Groet,

Geslacht:
Vrouw