Dag onderzoeker30,
Ik ben geen arts en kan je dus vanuit medisch oogpunt weinig informatie geven. Het is erg moeilijk te voorspellen bij wie de medicatie/niet aanslaat, ook omdat men de reden niet kent. Hieronder deel ik mijn gedachten over een mogelijke oorzaak.. maar let op: dit is geenszins wetenschappelijk vastgesteld!
Galantamine gaat de afbraak van een signaalstof tegen. Dit signaalstof is nodig voor de hersencellen om met elkaar te kunnen "praten". Alzheimer patienten hebben minder van dit signaalstofje, en door galantamine zou het kunnen dat er net genoeg overblijft voor de hersencellen om WEL te kunnen blijven praten. Kortom: het kan effect hebben.
In een later stadium van Alzheimer is er echter bijna geen signaalstof meer over. Dan heeft het remmen van de afbraak dus ook bijna geen zin meer: er blijft immers een tekort.
Vanwege bovenstaande zou het mij dus niet verbazen dat de werkzaamheid van galantamine samenhangt met de ernst van de ziekte... maar ik kan hier geen informatie over vinden in de medische literatuur.
Groeten!
Wesley