logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Reacties op TV uitzending Zembla - euthanasie en dementie

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 06 Maart 2013

Beste Partner,

ALzheimer1727 heeft gelijk. Of iemand onder mentorschap of curatele is geplaatst maakt hierbij niet uit. Het gaat de artsen om de wens tot euthanasie op het moment dat dit uitgevoerd wordt. Omdat mensen met ernstige dementie die wens niet meer kunnen uitspreken, hebben artsen hier zeer veel moeite mee. Dat blijkt wel uit de uitzending.

Belangrijk is hier van tevoren goed over te spreken. Dit tijdig vast te leggen en herhaaldelijk met de huisarts te bespreken. Zie ook de tip hierboven van Barbara.

Vriendelijke groet,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van Vergeetmijnietje (moderator):

Vandaag een heel andere c.q. positieve reactie op de uitzending gehoord.
Meneer heeft ziekte van Alzheimer, heeft samen met partner naar de uitzending gekeken en daardoor samen het gesprek over wel of niet euthanasie aangegaan.
Doordat ze de laatste jaren steeds vaker horen dat mensen bij een gevorderde dementie kiezen voor euthanasie hadden ze het gevoel misschien ook in deze richting te "moeten" gaan denken. Door het samen kijken naar deze uitzending, zijn ze tot de conclusie gekomen dat het helemaal niet vreemd is dat je kiest voor een "natuurlijke" dood bij dementie in plaats van euthanasie. Het beeld wat deze mensen hadden was, dat artsen juist voorstander van euthanasie bij dementie zouden zijn. Het gaf hen veel helderheid en duidelijkheid omtrent dit zo moeilijk bespreekbare onderwerp.
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van Alzheimer1727:

Hoi Vergeetmijnietje,
Wat een bijzondere naam eigenlijk, als het aan mij ligt, gaan wij voortaan gewoon met onze eigen naam op het forum.
Ik begin er alvast mee, mij naam is Peter Laseur.
Ik zou graag van jou willen vernemen, waar ik dat ook terug kan horen, was het tijdens een uitzending van tv of radio, waar wordt gezegd, dat artsen juist voorstander zijn.

Ik hoor graag van je, wat ik ook graag van jou zou willen horen, wat jou eigen mening omtrent dit onderwerp is? .
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van Vergeetmijnietje:

Dag Peter, het feit dat artsen voorstander zouden zijn hadden de personen in kwestie niet in een bepaald programma gehoord. Dit was een aanname. Ik zelf heb niet een uitgesproken mening over wel of geen euthanasie bij dementie. Het is afhankelijk van de persoon en de situatie. Als professional (indien nodig) heb ik wel de taak om mensen hier op een goede manier over voor te lichten en door te verwijzen naar de juiste personen. Wat mijn persoonlijke mening is, is op zo'n moment niet van belang. Ik heb de uitzendig van Zembla gezien en snap de teleurstelling/boosheid van de personen in kwestie waarvoor euthanasie gepasseerd station is. Maar ik heb ook begrip voor het standpunt van de artsen. Het is natuurlijk niet niks, als je iemand daadwerkelijk zijn of haar laatste spuitje moet geven. Een arts heeft niet voor niks de eed (eventueel eed van Hippocrates) afgelegd.
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Dag Peter,

Je maakt een opmerking over het gebruik van de eigen naam. Bedenk wel dat veel mensen expres kiezen voor een naam die de eigen privacy beschermt. Let er namelijk mee op, want via Google kun je dan ook gemakkelijker worden gevonden!

Bovendien vinden mensen het fijner anoniem te blijven, omdat ze nogal eens schrijven over een ander, zoals moeder/vader/partner enz. Ook uit respect voor die mensen is het goed geen echte namen te gebruiken. Wel vind ik het mooi dat je aangeeft van: ik heb niets te verbergen!

Ik raad dus toch aan om juist NIET de eigen naam te gebruiken. Puur uit bescherming van jezelf.

Hartelijke groet,
Rob
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van Liedje58:

Een héél belangrijk, maar zeker ook héél moeilijk onderwerp. Ik heb zelf een moeder in een ver gevorderd stadium van dementie. Een stadium waarin ik zelf niet terecht wil komen. Ik bespreek dit met mijn man en kinderen. Zij weten hoe ver ik wil gaan. Ik heb de wilsverklaring klaarliggen. Punt is, het goed omschrijven van de verklaring. Maar dat gaat wel gebeuren. De huisarts wordt op de hoogte gebracht en ik zal het telkens weer bespreken zodat iedereen op de hoogte is en blijft van MIJN wil. En dan maar hopen dat mijn wil gerespecteerd wordt, en uitgevoerd
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Dochter Roos, 23 April 2014

Dit is weliswaar een wat oude discussie, maar toch wil ik reageren. Ik heb vanwege mijn werk veel kennis over euthanasie en dementie.
Iemand zegt: 'Ik ben het met het standpunt eens dat indien men niet meer aanspreekbaar is en men herkent de partner of kinderen niet meer, en duidelijk van tevoren heeft aangegeven, dat dat het eindstation is dat men dan aan alle voorwaarden voldoet.'

Artikel 2, lid 2 van de euthanasiewet zegt dat euthanasie op basis van een schriftelijke wilsverklaring mag. Echter dat betekent niet dat de artsen het ook DOEN. Dus als je zelf vindt dat je partner aan de voorwaarden van de wet voldoet, heb je echt geen garantie op euthanasie. Het is dus belangrijk dat je op tijd met de arts praat over de voorwaarden waaronder hij bereid is euthanasie toe te passen. Je heb er geen recht op, het blijft een gunst van de arts.
En je kan je voorstellen, dat wanneer iemand zo ver heen is dat hij niet beseft wat hem overkomt, dat het dan voor de dokter erg moeilijk is. Vooral wanneer de patiënt geen ongelukkige indruk maakt.
Dochter Roos

Berichtdoor Klavertje vier, 24 Juli 2014

Rob (Alzheimer Nederland) schreef:
> Gekopieerde reactie van alzheimer1727:
>
> Hoi Partner,
>
> Bedankt voor je reactie, waarin je de vraag oproept, of de algemene
> interpretatie van de artsen zijn te toetsen is bij een rechter.
> Ik ben bang van niet, daar geen enkele arts verplicht kan worden tot
> euthanasie.
> Wat betreft mentorschap en onder curatele stelling,kan mi ook geen invloed
> hebben.
> Je moet namelijk al zodra de eerste indicatie is afgegeven een verklaring
> opstellen en deze regelmatig via artsen, maatschappelijk werkenden etc
> kenbaar maken.
> Ook moet daarin duidelijk gesteld worden, wanneer je als cliënt vind dat
> het leven voor jouw ondragelijk is en je niet langer meer wenst te leven.

Hierboven schrijft Alzheimer1727 dat mentorschap en curatele geen invloed heeft op artsen. Inderdaad, dat is zo omdat het volgens de euthanasiewet niet mag. Er moet sprake zijn van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patient zelf, en dus niet van de wettelijk vertegenwoordiger. Een mentor of curator mag dus geen euthanasieverzoek doen. Wel kan hij wijzen op een schriftelijk verzoek als de patient dat in een eerder stadium heeft gedaan. Over de status van het schriftelijk verzoek van een wilsonbekwaam persoon is op dit moment veel discussie. De artsenorganisatie KNMG adviseert artsen om geen euthanasie toe te passen bij wilsonbekwame personen, maar de NVVE zegt dat de wet anders is bedoeld: een schriftelijk verzoek mag het mondelinge verzoek vervangen. Aangezien euthanasie geen recht is maar een gunst van de dokter, blijf je afhankelijk van de bereidheid van de arts om het te doen.
Klavertje vier

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Lysanne, 20 April 2015

Mijn moeder is door toedoen van artsen in een versneld proces van dementie beland. Nu vraag je je af hoe kan dit?
Mijn moeder is gevallen, doordat ze evenwichtsstoornissen had en brak haar heup. Helaas bleef de heup niet zitten en is hij 3x terug gezet, toen kreeg ze er een bacterie bij en heeft ze een delier eroverheen gehad. Door al die narcoses is ze dus het stadium voorbij gegaan om haar wil nog uit te kunnen spreken. Voordat dit gebeurde was bij mijn moeder nog niet te merken dat ze dement werd. Nu, nog geen 2 jaar verder ligt ze in een verzorgingstehuis, en ligt ze sinds 3 weken op bed, eet bijna niet meer, drinkt nog wel. Ze is soms wakker maar herkent niemand meer en praat ook niet meer.
Mijn moeder heeft al jaren een wilsverklaring, euthanasieverklaring en een verklaring mbt behandelen liggen, maar ik kan niets meer voor haar daarin betekenen. Terwijl ze mij hiervoor heeft benoemd, zelfs bij de notaris.
Ze gebruikt geen medicijnen en heeft geen pijn, men vindt dat ze niet lijd! Dit heeft zij niet zo gewild en ik kan haar niet helpen met het laatste stukje van haar leven. Dat doet pijn en geeft verdriet en veel woede en boosheid.
Als je hersendood bent, mag de stekker eruit, maar bij dementie in het stadium waarin mijn moeder nu zit, moet zij wel lijden en wegteren. Ik vind het mensonterend! Palliatieve sedatie is ook geen optie, want ze heeft geen aantoonbare pijn, dus dat wordt ook niet gedaan .... Ik hoop voor mijn moeder dat ze op enig moment toch haar mond ook dichthoudt voor drinken en dat het dan niet meer lang duurt en zij haar rust vindt...
Lysanne

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor jostrol, 21 April 2015

ook niet eten/drinken is een leuze die soms door demente zelf gemaakt wordt, door niet meer te willen drinken.
Misschien niet bewust, maar vaak wel onbewuste keuze, ze willen dan niets meer eten/drinken.
Je zegt dat er een behandeling/ niet behandeling- overeenkomst is, lees wat je moeder daar heeft gewild dat er moet/mag wel /niet behandelen/ wanneer enz.
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken