Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 06 Maart 2013
Gekopieerde reactie van Leo:
Geachte lezers,
Ik vind het schandalig, dat artsen een eigen terreur voeren ten aanzien van euthenasie.
Het betekent dat je nog in de bloei van je leven een beslissing moet nemen of je wel of niet in leven moet blijven.
Gelukkig huldig de NVVE een ander standpunt.
Ik hoop dat de artsen door deze uitzending van hun troon afkomen en gaan inzien, dat men niet op zo'n manier mensen op jonge leeftijd ene moeilijke beslissing hoeft te laten nemen.
Ik ben het met het standpunt eens dat indien men niet meer aanspreekbaar is en men herkent de partner of kinderen niet meer, en duidelijk van tevoren heeft aangegeven, dat dat het eindstation is dat men dan aan alle voorwaarden voldoet.
Wij zijn al zo'n 17/18 jaar lid van de NVVE, omdat wij in ons leven geconfronteerd zijn geweest met onmenselijk lichamelijk lijden.
Wij waren beiden er van overtuigd dat we dat niet wilden.
Toen wij 3 jaar geleden terug kwamen uit Frankrijk hebben wij direct onze insteek met onze huisarts besproken
en de Euthanasieverklaringen opnieuw ingevuld en ondertekend in het bijzijn van de arts.
Ik weet inmiddels dat Euthanasie bij dementerenden in een gevorderd stadium een probleem is, maar in een gesprek met onze toenmalige verpleegarts
van de Dagopvang vertelde zij mij dat Paleatieve sedatie ook een optie zou kunnen zijn.
Ik heb gisteravond de uitzending gezien waarin centraal stond :
welke mogelijkheden zijn er bij vergevorderde dementie m.b.t. Euthanasie.Niet dus.
Geschokt was ik door de woorden van de heer Keizer ( verpleeghuisarts ) die stelde dat als de diagnose gesteld is, dat er sprake is van een Dementie,
men zo snel mogelijk Euthanasie moet laten plegen, want als de patiënt niet meer wilsbekwaam is,
heeft de patiënt zijn kansen voorbij laten gaan. "Pech gehad ".
Mijn vrouw heeft inmiddels 6.5 jaar Alzheimer en we hebben nog een heel fijn leven samen.
Ik hoop ook dat het moment nooit komt.mijn vrouw wil nog jaren verder zij heeft totaal geen idee wat er bij haar aan de gang is.
Ik hoop dat er een discussie op gang komt, waardoor er een duidelijke uitleg komt van de wet.
En dat er rekening wordt gehouden met de individuele wensen van de persoon in kwestie.
Ik hield een behoorlijke kater over aan de uitspraken van beide artsen.
leo