logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Bewindbescherming wel of niet aanvragen

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Bewindbescherming wel of niet aanvragen

Berichtdoor Gailyenne, 17 Januari 2016

Mijn moeder is na het overlijden van mijn vader naar nederland teruggekeerd. Ze kon niet voor zichzelf zorgen en is bij ons ingetrokken. Ze is eigenlijk direct bij aankomst opgenomen in het ziekenhuis vanwege haar slechte lichamelijke toestand en toen is ook officieel de diagnose alzheimer gesteld. Ze heeft een jaar bij ons gewoond waarbij zij lichamelijk volledig is hersteld. Maar de gevolgen van de alzheimer zijn duidelijk. Ze heeft zich helemaal niet met haar administratie of financieen bemoeid dus had dat volledig op mijn genomen. Plotseling is zij een maand geleden ineens wantrouwig geworden. Zij is ook in deze tijd verhuisd naar mijn andere zus. Deze zus heeft zelf lichamelijke en psychische beperkingen die oa zich uiten in geldproblemen. Ik had het al eerder met mijn moeder gehad over de juridische aspecten en met name over de bewindsbescherming. Daar was ze wel wat huiverig voor maar na uitleg stond ze er niet afwijzend tegen. Nu ze bij mijn zus woont is ze er faliekant tegen. Ze begrijpt niet waarom ik het aanvraag en uitleggen lukt niet meer. Ze blijft hoog bij laag volhouden dat ze het zelf kan en niet wil. Probleem daarnaast is dat ze amper nederlands begrijpt en al helemaal niet lezen kan. Zij zal dus volledig afhankelijk zijn van mijn zus. Door het verleden van mijn zus heb ik totaal geen vertrouwen in mijn zus. Zelf de bewindvoering doen is ook geen optie meer omdat mijn zus die er ook faliekant tegen is mijn moeder tegen mij heeft opgezet. Enige optie is een derde professionele bewindsvoerder. Daar zitten echter kosten aan die mijn moeder ook niet wil. Zit met dilema: wel aanvragen terwijl zij zo duidelijk ertegen is of tegen haar zin het doorzetten. Advies of zelfde ervaringen zijn zeer welkom.
Gailyenne

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 17 Januari 2016

Mijn eerste reactie is dat je moet afwegen wat het minste kost.
Ik heb er zelf verder geen ervaring mee.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor CBbewind, 06 Juni 2016

Dag Gailyenne,

Je dilemma is begrijpelijk, enerzijds wil je dat de financiën van je moeder niet verder verslechteren, anderzijds wil je de relatie met je moeder niet verder laten verslechteren.

Kort ga ik in op enkele punten om zo je wellicht te helpen.

Moeder wil zelf niet; formeel is dit voor het aanvragen geen probleem. Familie tot in de 4e graad kan de kantonrechter verzoeken het bewind uit te spreken, daarbij toetst de kantonrechter de noodzaak van het bewind, is de noodzaak voor de kantonrechter duidelijk dan zal deze het bewind wel uitspreken. (in dit geval de lichamelijke danwel geestelijke toestand)

Kosten professioneel kantoor; de kosten van beschermingsbewind worden jaarlijks vastgesteld. Daarbij doe je er goed aan om af te wegen of de kosten opwegen tegen het risico (en daarmee kosten) van slecht beheer. In de huidige regelgeving is er voor mensen met een laag inkomen en geen vermogen tevens een kostenvergoeding vanuit de bijzondere bijstand mogelijk.

Succes met de situatie en mocht je nader advies willen dan lees ik het graag,

Met vriendelijke groeten, Christian Bout
CBbewind

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken