logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Ervaringen met rapportage over bewindvoering

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Ervaringen met rapportage over bewindvoering

Berichtdoor JohanB, 12 Juni 2015

Ik ben dit voorjaar (samen met mijn vader) door de kantonrechter benoemd als bewindvoerder van mijn moeder (vanwege dementie bij haar).
Inmiddels heb ik geregeld dat ik gevolmachtigde ben op hun bankrekening en heb dus volledig inzicht in hun uitgaven. Naast een leefgeldrekening heb ik ook een beheergeldrekening laten aanmaken.
Ik moet nu gaan rapporteren (eerste keer per 1-1-2016) over die rekeningen.

Wat moet ik allemaal gaan bijhouden? Ik neem aan dat ik niet ieder afzonderlijk boodschap bij de AH moet verantwoorden. Maar wat wel?

Wie heeft daar ervaring mee en kan mij helpen zodat ik alvast wat zaken kan gaan bijhouden?

Alvast bedankt.
Johan

(PS. Mijn vader zou dit natuurlijk ook kunnen/moeten doen. maar hij heeft het als mantelzorger al zwaar genoeg, dus heb ik met hem afgesproken dat ik dit financiele stek regel.)
JohanB

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor loek, 12 Juni 2015

Hallo Johan,
Toevallig heb ik dat ook net gedaan (voor de 1e keer) voor mijn moeder die Alzheimer heeft.
Het is best nog een heel formuier wat je moet invullen. Als je googeld op " De Rechtspraak", en dan kijken bij bewindvoering...
en dan bij rapportage....dan kun je de formulieren downloaden . En weet je gelijk wat je te wachten staat.
Het gaat erom dat ze precies zien wat er binnenkomt, en wat er uit gaat.
Niet elk pak melk hoef je te verantwoorden, natuurlijk niet, maar het dient wel "zo ongeveer te kloppen".
Als je grotere aankopen doet (meer dan 1500 euro)
dan moet je daar bijvb. toestemming voor vragen. En zo zijn er nog meerdere regels waar je je aan dient te houden.
Daar heb je ook folders van.
Kijk maar op de site van "De Rechtspraak", geeft je (hopelijk) duidelijkheid !
Groet,
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Dag Loek,

Dank voor je reactie. Dat ik hier een bericht plaats is omdat ik niets op die site kan vinden.
Wel alle aanvraagformulieren, die heb ik ook gebruikt.

En er is een rapportageformulier voor mentor, maar niet voor bewindvoerder.

Er is alleen een online rapportagemogelijkheid van de financiele gegevens, maar dan moet je alle rubrieken al bij de hand hebben. En ik weet juist nog niet welk rubrieken etc er zijn.
Deze: https://formulieren.rechtspraak.nl/Formulier.aspx

Kun je de link geven waar jij je formiulier vandaan hebt.

Alvast bedankt.
JohanB

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor loek, 12 Juni 2015

Johan,
Kijk bij www.rechtspraak.nl , klik op "voor curatele/bewind en mentorschap zijn formulieren beschikbaar" (kleine rode lettertjes).
Dan onder kopje Periodieke rekening klikken op "formulier rekening & verantwoording".
Zo ben ik er aangekomen. Voor een folder aangaande de rechten en plichten kun je ook het kantongerecht bellen.
Succes !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Loek,
Gevonden!
Dank je wel.
Johan
JohanB

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor kitkat12, 14 Juli 2015

Hallo ik ben bewindvoerder van mijn zoon heeft ftd .
Krijg ieder jaar van het gerecht de papieren toe gestuurt die ingevuld moeten worden.
kitkat12

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor chris05, 16 Juli 2015

Het betreffende formulier "Rekening en verantwoording" ziet er wellicht wat complex uit, maar in praktijk valt het erg mee. Er hoeven geen individuele bedragen te worden opgenomen, maar slechts totalen per rubriek over de periode. In de meeste gevallen betreft het slechts enkele posten zoals bij opbrengsten: salaris of uitkering of pensioen, vakantiegeld, belastingtoeslagen (huur en zorg), eventuele ontvangen dividenden en PGB.
Uitgaven betreffen meestal wat meer posten, maar ook dat is overzichtelijk en meestal een kwestie van de nota's coderen nadat zij zijn binnengekomen en vóórdat zij worden opgeborgen.
Coderen kan eenvoudig door iedere rubriek op het formulier een code te geven zoals I-10 (Huurtoeslag) of U-2 (Huur/kostgeld). Wanneer de bedragen en codes in een eenvoudig rekenblad (spreadsheet) gezet worden, telt de computer de bedragen bij elkaar en ben je aan het eind van het jaar zo klaar.

Succes,
Chris Muller
chris05

Geboortejaar:
1950
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor alex wijnhold, 04 Maart 2017

Ik werk bij een professionele bewindvoerder. Als je problemen ervaart met het opstellen van een rekening en verantwoording als bewindvoerder kan je altijd vrijblijvend contact met mij opnemen. Ik help je gratis en er zijn verder geen verplichtingen. a.wijnhold@schuldvangnet.nl
alex wijnhold

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken