logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Gedwongen opname

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Re: Gedwongen opname

Berichtdoor Ellis, 29 Augustus 2020

Goed om te horen, Simone.
Veel succes en sterkte.

Houd je ons op de hoogte?
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Anniek, 30 Augustus 2020

@ Simone, Heel veel succes!

Inmiddels hebben wij al bericht dat er een plaatsje vrij is in het verpleeghuis in onze woonplaats. Is niet helemaal het tehuis van onze voorkeur, maar eigenlijk ideaal natuurlijk. We wilden haar eigenlijk in haar eigen woonplaats houden, 11 km van ons vandaan. Hier zagen we meer mogelijkheden om haar mee naar buiten te nemen naar de haven etc. en uiteraard veel bekender voor haar.
Mijn partner is al in dat tehuis wezen kijken en het voelde heel positief. We zullen waarschijnlijk wel de optie openhouden om haar daar naar toe te verhuizen mocht daar nog een plaatsje vrijkomen.

Zijn zeer benieuwd, hoe alles nu verder gaat verlopen. Hoe ze gaat reageren etc. Morgen gaan we kijken waar ze terecht komt.

Groetjes,

Anniek.
Anniek

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 31 Augustus 2020

Wat fijn dat er een plaatsje is vrijgekomen, Anniek.
Ik ben heel benieuwd hoe je het vandaag hebt gevonden!
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Anniek, 06 September 2020

Morgen wordt mijn schoonmoeder opgenomen. Zijn vorige week op de afdeling wezen kijken. Vonden de ontvangst wel wat koeltjes en de afdeling is behoorlijk donker, maar omdat het een rm is hebben we niet echt veel keus. Spannend hoe het morgen gaat verlopen. Hebben haar eigenlijk niets verteld. Zelf heeft ze nu een heel wisselende stemming. Ene dag is ze wat opstandig en kan ze alles nog zelf en heeft niemand nodig. Andere dag is ze heel emotioneel en zegt ze dat ze het niet meer weet en bang is van zichzelf. Vraagt dan of ze niet bij ons zou kunnen komen wonen. Dit roept bij ons allemaal zeer heftige gevoelens op en maakt het zeker niet makkelijker.

Groetjes,

Anniek.
Anniek

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Simone Graver & Koert Boelee, 07 September 2020

Heel veel sterkte en succes vandaag gewenst Anniek. Ik herken de stemmingswisselingen van je schoonmoeder. Het voelt gewoon heel dubbel maar ik ben ervan overtuigd dat jullie het beste met haar voorhebben. Bij ons zijn er inmiddels ook wat ontwikkelingen. Omdat de huisarts, ondanks het rapport van de geriatrisch psychiater en het CIZ, geen aanleiding zag om de RM procedure op te starten hebben wij het dossier opgehaald en hebben zelf de procedure opgestart. Naast de verplichtte documenten hebben wij ook een lijst gemaakt van alle huidige zorg thuis en een motivatiebrief. Omdat wij ook een levenstestament hebben (ook bijgevoegd) maakt dit het een stuk gemakkelijker. Ik wil daarom ook iedereen op het hart drukken dit in een vroeg stadium te regelen wanneer het nog mogelijk is. Het CIZ belde dezelfde dag na ontvangst van de aanvraag al op met de mededeling dat de aanvraag direct werd doorgestuurd naar de Rechtbank. Voor hen was het "klip en klaar". Dus nu is het afwachten dat ze ons uitnodigen voor de hoorzitting. De iets jongere zus van mijn schoonmoeder heeft ook aangegeven hierbij aanwezig te willen zijn wat onze aanvraag extra kracht bijzet. Zij is het volledig eens met het besluit. Wel jammer is dat onze case-manager toch enigszins terughoudend is v.w.b. de procedure. Ze heeft dit nog nooit meegemaakt en is niet goed op de hoogte van de procedure. Geeft soms foutieve informatie en wil alsmaar meer zorg inzetten. Ze gaat echter wel mee in ons besluit dus dat is wel fijn. Tot zover weer. Nu is het afwachten.
Simone Graver & Koert Boelee

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Ellis, 07 September 2020

Anniek schreef:
> Morgen wordt mijn schoonmoeder opgenomen. Zijn vorige week op de afdeling
> wezen kijken. Vonden de ontvangst wel wat koeltjes en de afdeling is
> behoorlijk donker, maar omdat het een rm is hebben we niet echt veel keus.
> Spannend hoe het morgen gaat verlopen. Hebben haar eigenlijk niets verteld.
> Zelf heeft ze nu een heel wisselende stemming. Ene dag is ze wat opstandig
> en kan ze alles nog zelf en heeft niemand nodig. Andere dag is ze heel
> emotioneel en zegt ze dat ze het niet meer weet en bang is van zichzelf.
> Vraagt dan of ze niet bij ons zou kunnen komen wonen. Dit roept bij ons
> allemaal zeer heftige gevoelens op en maakt het zeker niet makkelijker.
>
> Groetjes,
>
> Anniek.

Wat spannend, Anniek. Het is zeker niet makkelijk en het maakt ook dat je aan jezelf gaat twijfelen. Die onrust en opstandigheid hoort bij de komende verandering. Ook al vertel je niets, het is toch aan te voelen. Veel succes en sterkte vandaag! Je mag altijd een berichtje sturen als je daar behoefte aan hebt. Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Ellis, 07 September 2020

Simone Graver & Koert Boelee schreef:
> Heel veel sterkte en succes vandaag gewenst Anniek. Ik herken de
> stemmingswisselingen van je schoonmoeder. Het voelt gewoon heel dubbel maar
> ik ben ervan overtuigd dat jullie het beste met haar voorhebben. Bij ons
> zijn er inmiddels ook wat ontwikkelingen. Omdat de huisarts, ondanks het
> rapport van de geriatrisch psychiater en het CIZ, geen aanleiding zag om de
> RM procedure op te starten hebben wij het dossier opgehaald en hebben zelf
> de procedure opgestart. Naast de verplichtte documenten hebben wij ook een
> lijst gemaakt van alle huidige zorg thuis en een motivatiebrief. Omdat wij
> ook een levenstestament hebben (ook bijgevoegd) maakt dit het een stuk
> gemakkelijker. Ik wil daarom ook iedereen op het hart drukken dit in een
> vroeg stadium te regelen wanneer het nog mogelijk is. Het CIZ belde
> dezelfde dag na ontvangst van de aanvraag al op met de mededeling dat de
> aanvraag direct werd doorgestuurd naar de Rechtbank. Voor hen was het
> "klip en klaar". Dus nu is het afwachten dat ze ons uitnodigen
> voor de hoorzitting. De iets jongere zus van mijn schoonmoeder heeft ook
> aangegeven hierbij aanwezig te willen zijn wat onze aanvraag extra kracht
> bijzet. Zij is het volledig eens met het besluit. Wel jammer is dat onze
> case-manager toch enigszins terughoudend is v.w.b. de procedure. Ze heeft
> dit nog nooit meegemaakt en is niet goed op de hoogte van de procedure.
> Geeft soms foutieve informatie en wil alsmaar meer zorg inzetten. Ze gaat
> echter wel mee in ons besluit dus dat is wel fijn. Tot zover weer. Nu is
> het afwachten.

Wat fijn dat er nu toch beweging in het opstarten van de procedure is, Simone. Goed dat je nogmaals benoemt om alles op tijd te regelen, dat is heel belangrijk en het scheelt een hoop onduidelijkheid en onrust.

Jammer dat de casemanager wat terughoudend is. Al is het ook wel begrijpelijk dat ze niet alles weet als ze zo'n procedure nog nooit meegemaakt heeft. Maar ik begrijp dat het soms lastig is als ze foutieve informatie geeft. Het hebben van een casemanager zou alles juist een beetje makkelijker moeten maken. Het hele proces is voor haar ook een goede leerschool, zodat ze anderen beter van advies kan voorzien. Fijn dat ze wel achter de beslissing staat. Mooi dat het zusje van jouw schoonmoeder ook aangegeven heeft erbij te willen zijn.

Ik hoop dat jullie snel een datum hebben. Houd je ons op de hoogte?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Simone Graver & Koert Boelee, 07 September 2020

Even een vraag op dit forum: Wat is de beste manier op de daadwerkelijke opname te regelen. Wel of niet vertellen bijvoorbeeld en wie kan het beste dit begeleiden. Alleen familie of met ondersteuning van b.v. de thuiszorg? Wat is gebruikelijk? Juist de praktische kant is ook heel belangrijk. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte van de hele gang van zaken.
Simone Graver & Koert Boelee

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Herfst, 07 September 2020

Simone Graver & Koert Boelee schreef:
> Even een vraag op dit forum: Wat is de beste manier op de daadwerkelijke
> opname te regelen. Wel of niet vertellen bijvoorbeeld en wie kan het beste
> dit begeleiden. Alleen familie of met ondersteuning van b.v. de thuiszorg?
> Wat is gebruikelijk? Juist de praktische kant is ook heel belangrijk. Ik
> hou jullie uiteraard op de hoogte van de hele gang van zaken.

Hoi Simone, bedoel je vertellen aan je schoonmoeder over haar komende opname?
Dat begrijp ik eruit tenminste.
Ik zou (persoonlijk) het wel vertellen, als zij niet heel erg in de war is, als er rust is, misschien met iemand erbij die zij ook vertrouwt, wellicht de huisarts als jullie daar goed contact mee hebben. Proberen uit te leggen dat JULLIE zorgen hebben over het functioneren van haar, dat jullie bang zijn dat er iets gebeurt, dat ze valt, o.i.d. dat het voor jullie een fijn idee zou zijn dat er iemand de hele dag in de buurt is die naar haar omkijkt en voor haar zorgt....Het hangt natuurlijk van haar stemming en karakter af, ik ken haar niet, dus kan er eigenlijk niet goed over oordelen. Maar ik denk dat als je haar wegbrengt zonder dat ze weet wat er aan de hand is, dit voor jullie en haar erger zal zijn. Het is lastig, maar een soort van voorbereiding lijkt me verstandig, is er de mogelijkheid als e.e.a. is geregeld dat je met haar in het huis gaat kijken? Ook dat kan natuurlijk verkeerd uitpakken als ze haar hakken in het zand zet en onmiddellijk zegt dat ze daar niet naar toe wil. Je zult hierin heel erg je gevoel moeten volgen. Ik weet niet of hier een protocol voor is, omdat het een ander soort opname is dan een vrijwillige, maar daar zal één van de professionals wel een antwoord op weten. Mijn man is via het ziekenhuis, daarna revalidatie/observatie opgenomen, dus dat werd allemaal geregeld.
Heel veel sterkte de komende tijd, we horen het wel.
Gr Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Anniek, 22 September 2020

Hoi iedereen, ff een update van deze kant. 2 weken geleden is mijn schoonmoeder dus met een rm opgenomen in het verpleeghuis. We hadden haar niets verteld, omdat ze dan toch d'r hakken in het zand zet. Helaas verloopt het tot nu toe zeer moeizaam. Ze is erg onrustig en als we er zijn, wil ze alleen maar mee. Het valt ons op dit moment veel zwaarder dan haar thuis opzoeken en helpen. We voelen ons heel erg schuldig en zijn aan het kijken of er toch andere oplossingen zijn. We dachten er goed aan te doen, om haar op die manier 24 uurs begeleiding te bieden, maar dit lijkt op dit moment helemaal verkeerd uit te pakken. Ook communicatie met verpleeghuis verloopt moeizaam. Kregen de 2e dag eerst te horen dat ze helemaal niet van de afdeling mocht, omdat ze met een rm was opgenomen. Gelukkig blijkt dat uiteindelijk niet zo te zijn, maar we waren wel hevig geschrokken. Er stond tot gisteren een 2e bed op haar kamer, waardoor we ook niet gezellig samen konden zitten. Na veel zeuren van ons, is dat nu dan eindelijk weggehaald. In de huiskamer mogen we niet komen, vanwege corona, maar dit willen ze zo blijven houden, omdat ze merken dat de bewoners dan rustiger zijn. Hebben gemerkt dat er nauwelijks tot geen dagbesteding wordt aangeboden. Ze is al een keer gevallen en heeft nu een grote blauwe plek op haar onderbeen. We hebben echt het idee dat ze het totaal niet naar haar zin heeft. Smeekt ons gewoon, neem me mee... Groetjes, Anniek.
Anniek

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: