logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Hoe kom ik van die RM af?

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Re: Hoe kom ik van die RM af?

Berichtdoor Radeloosje, 13 Januari 2021

Vandaag was het weer vreselijk, gillen en snikken en zelfmoordbedreigingen continu, kraakheldere vragen, discussies aan gaan...ben weer snikkend naar huis gevlucht..ze zit op 'n 2 persoonskamer, medebewoonster ligt continu in mijn moeders bed en belast haar continu,andere vrouw gaat ze continu troosten en schoenen aandoen, mijn ma speelt de zuster,is 1 bonk stress, ook daardoor, 3 zusters vandaag, 1 leerling, 2 stagaires, nergens antwoord op, ben weer moedeloos, loop zelf al 6 wkn met kaakontsteking, veel pijn...pfff pittig, casemanager: het komt allemaal goed, ja, maar voorlopig is ' t bijna continu een nachtmerrie.
Radeloosje

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 14 Januari 2021

Goedemorgen Radeloosje,

Wat ontzettend verdrietig dat jouw bezoek gisteren zo stressvol was!
Ja, de ene dag kan totaal verschillend zijn dan de andere, ik zou vandaag maar even rust nemen, of ga je toch iedere dag?
Die bezetting van verpleging is ook vervelend, maar heel herkenbaar, veel inval krachten die jouw moeder niet kennen en geen antwoorden kunnen geven op vragen.
Om jezelf te beschermen zou ik je aanraden niet teveel op bezoek te gaan....
Hopeloos dat je zelf zo'n last hebt van een kaakontsteking, die pijn mat je ook af, kost veel energie.
Beterschap en sterkte en hopelijk komt er spoedig iets meer rust!
Dikke knuffel,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 15 Januari 2021

Hoi Radeloosje,
Wat fijn dat het eerder al even ietsjes beter ging. En wat naar dat het eergisteren weer "drama" was.
Hoe vervelend ook: goede dagen en slechte dagen zullen blijven. Al zijn het op dit moment meer slechte dagen en iets minder slechte dagen. De casemanager heeft zeker gelijk. Het wordt straks echt beter.

Op dit moment roeien we allemaal met de riemen die we hebben. En ik denk dat ik voor iedereen spreek, als ik zeg dat ik hoop dat alles snel onder controle is. Helemaal terug naar het oude normaal zal lastig zijn. Maar het zou al heel fijn zijn als het iets meer normaal is, de bezetting van het verpleeghuis "normaler" (d.w.z. met een vast team) is en jouw moeder meer vaste gezichten gaat herkennen. Alles wat nu naar boven komt, is eigenlijk logisch bij een gewenning.

En dat zit je ook zelf nog met een kaakontsteking. Net als Foke zeg ik; gun jezelf rust. Even een paar dagen (of liever 1 week, maar ik snap dat dat lastig is) niet bij jouw moeder op bezoek. Even werken aan jouw herstel, want op deze manier werkt het niet. Het kost allemaal al veel energie voor je en dan ook die kaakontsteking nog. Het is dubbelop. Ik zou niet willen dat je er straks aan onderdoor gaat.

Zorg goed voor jezelf.

Warme groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Radeloosje, 15 Januari 2021

Dank jullie, Foke en Ellis, ja, heb veel spanning rind ontsteking, want happen en narcose moet ik en dat zijn grote angsten voor me.De casemanager zegt dat mijn ma het het meest bij mij doet waarschijnlijk omdat ik gevoeliger en zwakker ben.Gister was mijn ma o.k. bij mijn zus, maar zusters geven geen oxazepam in de middag, als ik daar aankomt trilt ze al enorm, thuis kreeg ze 3x een halve in ochtend middag avond, de corona-afdeling heeft dit veranderd, dus bij bezoek in de middag( zus ging ochtend) wirdt het sws een drama.Zusters doen alles via artsen, nu weer 1 op vakantie, andere is er maar 2x p.w....het raakt me allemaal enorm, vooral als mijn ma heldere momenten heeft en zegt: dit had ik van jou nooit verwacht, mij verraden bij een dokter, hoe durf je, schande,schande...etc...het voelt vreselijk, ze zeggen: de ziekte spreekt, maar ik zie mijn moeders ogen vol haat, ik kan het niet goed loskoppelen...ik hoop en bid op betere tijden...( wij gaan om de beurt, 2 dgn niet en dan weer wel, heb 2 zussen)... liefs
Radeloosje

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Radeloosje, 18 Januari 2021

Zijn er meer kinderen van demente ouders die hun ouder in een tehuis plaatsen doordat er 24/7 angst is voor alleen zijn en bang zodra het donker wordt...onze moeder zit nu via RM( vreselijk) 14 dgn in een tehuis...is 75 prct dement, nu ik haar daar zie vergeleken anderen lijkt ze 40 prct...maar wij, 3 dochters redden het thuis niet meer door die verlatings en donker-angst.We mochten nooit naar huis en vooral niet als het schemerig werd.Dit duurde anderhalf jaar, plus geheugenverlies, soms agressie, verkeerd opruimen, niet meer eten, niet meer in de douche....maar we schrikken van de zwaarte van de andere medepatiënten, vergeleken mijn ma...maar komt dat meer voor? Die angsten?... gr Radeloosje
Radeloosje

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Herfst, 18 Januari 2021

Hoi Radeloosje,

Probeer te accepteren dat je moeder nu in een beschermde, vertrouwde omgeving zit en dat zij moet wennen en vertrouwd raken met die omgeving: op den duur zal dat beter worden ook voor jullie.
Mijn man zat ook op een afdeling waar de bewoners 'ver weg' waren, hij kon geen praatje met ze maken wat hij graag doet. De verpleging heeft dat ook gezien en hij werd naar een andere kamer verplaatst op dezelfde afdeling waar mensen zaten die meer 'toegankelijk' waren en daar fleurde hij van op.
Wellicht kun je dat bespreken met de verzorging/verpleging.
Angsten komen vaak voor, je moeder heeft nu mensen om haar heen en hopelijk worden die angsten minder, haar angsten de laatste anderhalf jaar waren voor haar ook verschrikkelijk, zo kon zij echt niet meer thuis alleen wonen!
Ik wens jou en je zussen heel veel sterkte op deze moeilijke weg,
liefs,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie