logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Is een bewindvoerder verplicht ?

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Is een bewindvoerder verplicht ?

Berichtdoor Mozes Kriebel, 02 Februari 2020

Hallo allemaal,

Mijn naam is Mike, ben afkomstig uit Spijkenisse, en bij mijn moeder van bijna 79 is vorig jaar april Alzheimer vastgesteld.
In juli 2013 ben ik door omstandigheden weer bij mijn moeder komen wonen.
Sinds die tijd sta ik dan ook op haar adres ingeschreven bij de gemeente.
Na het overlijden van mijn vader in 2008 is mijn moeder volledig eigenaar geworden van de woning, waarvan een aantal jaren geleden de hypotheek volledig is afgelost.
Al jaren voordat er werd vastgesteld dat ze aan Alzheimer leed, heeft mijn moeder mij gevraagd haar financiën voor haar te regelen.
Haar rekening is sindsdien omgezet in een "en/of -rekening".
Ik pinde contant geld voor haar, betaalde gemeentelijke belastingen en andere rekeningen e.d.

Sinds september 2019 is mijn moeder opgenomen in een verzorgingshuis in Rotterdam.
Vanaf die datum is zij ook uitgeschreven uit Spijkenisse en ingeschreven als inwoner van Rotterdam.
Sindsdien woon ik dus alleen op dit adres.
Kennelijk word ik inmiddels door instanties ook als hoofdbewoner beschouwd, want de aanslag waterschapsbelasting voor dit jaar stond inmiddels op mijn naam en niet meer die van mijn moeder.

Omdat ik wilde weten wat er na de opname van mijn moeder eventueel voor mij zou veranderen, ben ik me recentelijk eens in dit onderwerp gaan verdiepen.
Hierbij stuitte ik op de term "bewindvoerder".
Naar wat ik ervan begrepen heb, ligt de focus van een bewindvoerder met name op het regelen van financiële zaken van iemand die dit door zijn of haar ziekte, niet meer zelfstandig kan doen.
Doordat ik dat al jarenlang deed en doe voor mijn moeder ben ik in mijn beleving dus al die tijd al min of meer bewindvoerder.
Dit is alleen nergens officieel vastgelegd, maar komt voort uit een afspraak die ik mondeling met mijn moeder heb gemaakt (al jaren voordat er officieel Alzheimer werd vastgesteld).

Is er iemand die weet of een officiële benoeming tot bewindvoerder via de kantonrechter verplicht is ?

Ik heb over dat al dan niet verplichte karakter hiervan tot nu toe namelijk nog geen informatie kunnen vinden.

Alvast bedankt voor de reacties !

Met vriendelijke groet,
Mike
Mozes Kriebel

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha, 02 Februari 2020

Hoi Mike

Ik ben bang van wel! Je hebt niets op papier staan, alleen een mondelinge afspraak met je moeder.Deze gaat echt niet gelden bij de instantie`s hoor.

Zodra je moeder wilsonbekwaam is moet er een gemachtigde persoon zijn om voor haar op te treden bij instantie`s en het verpleeghuis. Zelfs informatie bij het gemeentehuis over mijn moeder[ ging over een nieuwe regeling] werd mij geweigerd omdat ik geen bewindvoerderschap of notarieèle volmacht had.....

Bij de bank kon ik niet meer pinnen op het pasje waar ze me voor had gemachtigd. Hier heb ik al uitgebreid over geschreven op dit forum..Ook gaf een nieuwe ID kaart aanvragen de nodige problemen zonder mijn bewindvoerderschap voor mijn moeder.

Ook belangrijk is of je meer broers en zussen hebt i v.m het huis. Ik kon bewindvoerderschap aanvragen omdat mijn moeder niet bemiddelt was en geen eigen huis had en ook geen grote erfenissen kon verwachten.
Maar in jouw geval zal het misschien toch de gang naar de notaris moeten zijn voor een volmacht?

Ik hoop op meer reactie`s, zeker van de kant van de Alzheimerstichting om jou hier in te raden. Wist je dat er ook een gratis Alzheimertelefoon is waar je met al je vragen terecht kunt.

Veel sukses met je zoektocht

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Mozes Kriebel, 04 Februari 2020

Hallo Josha,

Dan ga ik daar z.s.m. mee aan de slag

Hartelijk dank voor je heldere reactie !

Groetjes,

Mike
Mozes Kriebel

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie