logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Opname afdwingen via de rechter

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Opname afdwingen via de rechter

Berichtdoor Saskia1969, 17 Juli 2015

Hoi

Mijn schoonvader is dementerend en komt in aanmerking voor opname maar zegt zelf niet te willen. Echter, het wordt erg zwaar, eigenlijk te zwaar voor mijn schoonmoeder. Nu lezen we over een optie dat de huisarts of ggz een machtiging tot opname kan aanvragen bij de rechter. Nu zeggen zowel huisarts als casemanager dat dit erg lastig is.
Heeft iemand daar ervaring mee of kan iemand ons vertellen hoe dat werkt?
Nu houdt het antwoord eigenlijk op met ja dat is toch heel ingewikkeld.....
En daar kunnen we niets mee.

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen.

Met groeten Saskia
Saskia1969

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor jostrol, 17 Juli 2015

sakia, onvrijwillige opname kan via CIZ -
lees ook bij alzheimer Nederland over opname inzicht.

Is er een casemanager en/of geriater die bij je ouders komen of via dagbehandeling.
Bekijk eens wie er allemaal rond je ouders hulp geven.
Spreek hun aan, als het thuis niet meer gat of je vader of moeder lopen risico op welke manier dan ook, dan kan er binnen 24 uur een crisis opname volgen.

onvrijwillige opname via de BOPZ
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Saskia1969, 19 Juli 2015

Ciz zegt dat ze nu niets kunnen doen omdat m'n schoonvader heeft aangegeven dat hij niet wil worden opgenomen (maar eigenlijk overziet en begrijpt hij de situatie niet meer)
Hij zou dus wel via zo'n machtiging wellicht opgenomen kunnen worden. Tot nu toe wordt ons niet echt duidelijk wat dat inhoudt. Vandaar mijn vraag hier.
Dus wel dank voor je reactie maar hopelijk is er nog iemand die het ons kan uitleggen vd machtiging bij de rechter.
Saskia1969

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 20 Juli 2015

Beste Saskia,

Ken je onze brochure over opname bij dementie? Titel: als thuiswonen niet meer gaat.
Deze is hier te downloaden: https://secure.alzheimer-nederland.nl/a ... _meer_gaat

Onvrijwillige opname
Als iemand met dementie beslist niet naar een verpleeghuis wil terwijl opname noodzakelijk is, kan een familielid, de huisarts of de GGz-instelling de rechter een machtiging vragen. Bijvoorbeeld bij een onhoudbare thuissituatie.
Als iemand niet wil worden opgenomen, maar de persoon door de dementie wel een gevaar voor zichzelf en/of zijn omgeving is, kan een BOPZ indicatie (Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen) worden afgegeven. Iemand wordt dan opgenomen via een rechterlijke machtiging. Iedereen kan de procedure voor zo'n rechterlijke machtiging in gang zetten. Meestal loopt dat via de huisarts of een andere arts/behandelaar. Die arts stuurt een verzoek naar de officier van justitie. Als de officier van justitie de rechterlijke machtiging ook noodzakelijk vindt, stuurt hij het verzoek door naar de rechter. De rechter is degene die beslist. Lees ook meer op de site van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... in-de-zorg

Bij acuut gevaar voor de patiënt of anderen kan de burgemeester een Inbewaringstelling afgeven, waarmee de persoon met dementie binnen 24 uur moet worden opgenomen.

Succes!
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Saskia1969, 20 Juli 2015

Bedankt voor je reactie! Hier komen we denk ik verder mee. Met groeten, Saskia
Saskia1969

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor jostrol, 21 Juli 2015

jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor hartsuiker, 13 Maart 2017

mijn schoonmoeder verbleef tijdelijk op een crisisbed, zij moest tekenen voor vrijwillige opsluiting (bopz). Daar ging zij natuurlijk niet meer akkoord en toen kwam er een (ib=is inbewaring stelling) dat betekend dat de burgemeester ervoor moet tekenen en er komt dan ook een arts van het huis en later is de (rm=rechtelijke macht)rechter en kreeg mijn schoonmoeder een advocaat toegewezen en dit geld nu voor drie weken. Maar ik weet niet hoe het gaat als je nog niet opgenomen bent. Misschien kunt u via de huisarts een casemanager toegewezen krijgen die u misschien kan helpen
hartsuiker

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: