logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Oproep aan mantelzorgers / kinderen van dementerendeouders

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Oproep aan mantelzorgers / kinderen van dementerendeouders

Berichtdoor Ilindo, 30 Juli 2020

OPROEP aan mantelzorgers/ kinderen van dementerende ouders

Heb vanmorgen gehoord dat m’n moeder ( 92 jaar ) verplaats gaat worden naar een andere zorginstelling waar verpleeg gedeelte is, bij dit huis is ook een verpleeg afdeling maar zit vol,dit omdat ze beginnend dementerende is.
Deze verhuizing moet AANSTAANDE MAANDAG plaatsvinden.Over 8 weken heeft een zorginstelling hier in de buurt plek voor haar, een waar ze graag naar toe wil.
Hoezo dan voor 8 weken naar een andere instelling ? Ze moet immers wéér verhuizen over slechts 8 weken. Dit is heel belastend voor alle betrokkenen.
De verzorging ziet haar niet als lastig, ze vraagt weinig, alleen denkt ze af en toe dat ze in een andere kamer zit die eruit ziet als haar kamer.
Dit kan ik niet accepteren maar daar heeft de instelling ( lees directie geen boodschap aan en zegt dat dit nu moet gebeuren )
Ik vraag mij af :
1 wat heeft mijn moeder er dan aan ?
2 de nieuwe plek is er over 8 weken
3 Wat heb ik, haar enige dochter / mantelzorger er dan aan, ze zit dan immers 8 weken op grotere afstand ?
Dit is pure geldverspilling, economische onverstandigheid en bovendien lijkt me dit voor alle betrokkenen emotioneel zeer schadelijk. En dit in deze toch al zó moeilijke tijd met corona alle maatregelen waar alle ouderen al zoveel verdriet van hebben.

Ik heb met mijn moeder gesproken. Ze huilt alleen nog n hoopt dat ze snel doodgaat :pensive:

Wie heeft hier als eens mee te maken gehad en wat hebben jullie daaraan gedaan ?
Ilindo

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 31 Juli 2020

Goedemorgen Ilindo,
Welkom op het forum!

Wat bevinden jullie je in een ontzettend nare situatie, zeg. Ik kan me jouw onmacht en jouw moeders verdriet erg goed voorstellen. Een verhuizing is een enorm ingrijpende gebeurtenis, omdat de veiligheid van de plek, maar ook het verzorgend personeel ineens wegvalt. Dan staan er ineens onbekende mensen bij haar.

Wat ik me afvraag, heb je deze drie punten die je benoemd ook aan de huidige instelling voorgelegd? Heb je hen om uitleg gevraagd met betrekking tot de reden waarom deze verhuizing nu plots moet gebeuren?

Heeft jouw moeder al een casemanager en zo ja, wat zegt deze?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Margaret, 01 Augustus 2020

Wat naar, llindo. Dat klinkt inderdaad helemaal niet logisch! Juist bij dementie heeft zo'n verhuizing veel impact. Als je zelf al in gesprek bent met de directie, en daar komt niks uit, dan zou je het ook nog kunnen proberen via de cliëntenraad. Die hebben soms meer invloed. Maar de tijd dringt begrijp ik ook. Ik hoop dat het lukt om je moeder voor de 8 weken in haar kamer te houden!
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Ilindo, 03 Augustus 2020

Ik kon niet eerder iets melden omdat ik nog druk in overleg was met het huis waar ze nu zit. Goed nieuws mijn moeder gaat niet verhuizen !
Ilindo

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 05 Augustus 2020

Gelukkig Lindo, dat scheelt een hoop onrust!
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Ellis, 07 Augustus 2020

Wat ontzettend fijn om te lezen, Ilindo! Nu kun je de verhuizing naar het verpleeghuis in de buurt met een gerust hart gaan voorbereiden.
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger