logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Rechten & plichten van dochter van dementerende ouder

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Rechten & plichten van dochter van dementerende ouder

Berichtdoor Elisa1967, 09 Mei 2016

Mijn moeder is dementerend en sinds een paar maanden opgenomen in een verzorgingstehuis. Dit vernam ik pas 3 weken geleden van mijn broer. Door allerlei omstandigheden heb ik geen contact meer met mijn familie. Mijn vader is 2 jaar geleden overleden, dit vernam ik via een notaris toen ik de brief kreeg inzake de erfenis van mijn vader. Mijn zus woont in een beschermde omgeving, ze is manisch depressief. Mijn broer kampt ook met allerlei geestelijke problemen.
Zelf leid ik wel een normaal gezinsleven, echter mijn moeder heeft 5 jaar geleden alle contacten met mij verbroken.
Ik weet totaal niet wat mijn rechten en plichten zijn als kind van een dementerende moeder. Zo is haar (koop)huis al een paar maanden niet meer bewoond, maar nog wel volledig gemeubileerd. Er is nog niets geregeld, telefoon is nog aangesloten etc. Mijn broer en zus zijn beide niet in staat om dit te regelen. Ben ik dit wettelijk verplicht om dit op me te nemen of kan ik het zo laten? Wat als mijn moeder overlijdt en er is nog steeds niets geregeld, ben ik dan financieel aansprakelijk wegens nalatigheid?
Ik zoek iemand die mij in deze kwestie verder kan helpen.
Elisa1967

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 09 Mei 2016

Dag Elisa,

We hebben sinds kort een nieuwe site dementie.nl
Daar is ook een notaris aan verbonden.
De notariële beroepsgroep is partner geworden.
Het lijkt mij dat je daar je vragen moet neerleggen.
En wel snel.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 10 Mei 2016

Beste Elisa,

Wat een verrassing dat je ineens moet vernemen dat je moeder is opgenomen in een verzorgingstehuis. Je geeft aan dat de rest van de familie niet in staat is zaken voor haar te regelen. Weet je of ze iemand heeft gemachtigd heeft voor haar te beslissen? Bijvoorbeeld via een levenstestament. Als ze op dit moment niet meer wilsbekwaam is, en het huis is eigendom van je moeder dan is er een beschermingsbewind nodig om financiële zaken zoals de verkoop voor haar te beslissen. Dit gaat via de kantonrechter.

Leo noemt al de website www.dementie.nl. Op termijn zal daar inderdaad een notaris worden toegevoegd aan het expertpanel om vragen te stellen.
Ik kan in dit geval aanraden de brochure 'rechtsbescherming bij dementie' aan te vragen. Dat kan hier: https://secure.alzheimer-nederland.nl/b ... j-dementie

Groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor CBbewind, 06 Juni 2016

Dag Elisa,

Zoals Rob aangeeft is het raadzaam na te gaan of je moeder al zaken geregeld heeft, zo niet dan zou een bewindvoerder (familie of professional) uitkomst kunnen bieden.

Een bewindvoerder is namelijk bevoegd om als wettelijk vertegenwoordiger zaken te regelen, de woning waar je het over hebt maar ook het regelen van de lopen zaken vallen daaronder.

De eerste keus om te worden benoemd tot bewindvoerder betreft de familie, als de familie het niet met elkaar eens kan worden wie die taak uit zou moeten voeren kan een bewindvoerders kantoor hiervoor gevraagd worden.

Bij de aanvrage van bewind kan ook tegelijk verzocht worden om een mentor aan te stellen, een mentor is tevens wettelijk vertegenwoordiger maar heeft de niet vermogensrechtelijke belangen te behartigen (zaken als zorg/verpleging en medicatie)

Succes met de situatie en mocht je nader advies willen dan lees ik het graag,

Met vriendelijke groeten, Christian Bout
CBbewind

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken