logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Stemmen

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Re: Stemmen

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 02 Maart 2017

Dag Lex,

Ja, dit artikel in 'Trouw' is eigenlijk bedoelt als informatie voor iedereen die vragen heeft over het kiesrecht bij dementie.

Ik heb jouw gehele berichtje over de notariële volmacht voorgelegd aan iemand van Alzheimer-Nederland en dit is het antwoord:

"Nee, een volmacht geldt niet voor het stemrecht. Dat is puur persoonlijk. Iemand mag een ander wel machtigen, uiteraard. Dat kan bij dementie, zolang zij de handtekening nog kan plaatsen".

Lex, gelukkig kunnen we wel onze eigen stem laten gelden om verschil te maken in de zorg voor onze naaste.
Mocht je toch nog vragen of opmerkingen hebben hierover kun je altijd Rob Grootzwaaftink van Alzheimer-Nederland benaderen via een privé-bericht.
Vriendelijke groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Lex M, 02 Maart 2017

Ik wil altijd graag weten de bewering op gebaseerd is. Oftewel waar kan ik dat lezen in een officiëel stuk. Ik stuur een privébericht.
Bij het Oekraine-referendum heb ik het wel gedaan. Er werd geen bezwaar gemaakt. Maar dat zegt ook niks. ;-)
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Dag Lex,

Dat begrijp ik, daarom heb ik gevraagd of iemand van Alzheimer-Nederland jou hier direct op kan antwoorden.
Kan zijn dat dit vandaag niet meer lukt.

Geslacht:
Vrouw

Dag Lex,

Hier nog een artikel welke onderbouwt dat stemrecht puur persoonlijke is:
http://dementieverhalenbank.nl/stemmen/

Artikel van Anne-Mei The voor Parool:

Sinds enkele jaren heb ik contact met Jaap Hartog (82) en zijn vrouw Maria met Alzheimer. Soms ga ik op bezoek. Regelmatig mailen we over hun dagelijks leven.

Op 18 maart schrijft hij hoe hij die dag voor zijn vrouw wilde stemmen. Omdat zij haar handtekening niet meer kan zetten is een normale volmacht niet mogelijk. Hartog gaat daarom naar het stembureau met de door de notaris opgestelde algemene volmacht, waarvoor Maria toestemming verleende. Deze wordt geweigerd. Hartog mag niet voor zijn vrouw stemmen.

Hartog gaat te rade bij zijn notaris. Stemmen is een hoogstpersoonlijk recht en kan inderdaad niet met een algemene volmacht, zegt deze. De volmacht moet iedere keer opnieuw worden afgegeven. De notaris begrijpt dat dit ‘niet goed voelt’. ‘Misschien ontstaat er voortschrijdend inzicht bij de wetgever.’

De Hartogs hebben altijd bewust gestemd. Ze voelen zich deel van de samenleving en zich daar ook (deels) verantwoordelijk. Voor Maria geldt dat nog steeds, ook nu ze dement is.

Het klopt niet dat mensen met dementie niet van hun stemrecht gebruik mogen maken, als ze dat wel willen, alleen omdat ze hun handtekening niet kunnen zetten.

Het klopt nog minder dat mensen met dementie niet voor vol worden aangezien en buiten de samenleving vallen. De confrontatie hiermee vergroot gevoelens van er niet toe doen, betekenisloosheid en kan leiden tot somberheid, depressie, sociaal isolement en eenzaamheid.

Het gonst over de participatiesamenleving en de dementievriendelijke samenleving. Laat mensen met dementie participeren. Laten we dementievriendelijk zijn. Hoe we het noemen maakt me eigenlijk niet uit. Het is gewoon een kwestie van rechtvaardigheid en beschaving om kwetsbare mensen te laten voelen dat ze er mogen zijn en erbij horen. Laten we daarvoor de voorwaarden creëren. Om te beginnen dat Maria Hartog haar stem mag uitbrengen, zoals ze altijd heeft gedaan.

Deze column schreef Anne-Mei The voor de zaterdageditie van het Parool d.d. 28 maart 2015.

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Lex M, 02 Maart 2017

Dit is een relevante tekst. Dank :-)
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 03 Maart 2017

Beste Lex (mldklh),

Goed om deze discussie te starten. Ik heb je privé bericht ontvangen. In de laatste reactie komt dit aan de orde. Daarnaast wil ik er hier graag op wijzen dat we op www.dementie.nl Experts hebben die je een vraag kunt stellen. Onder andere een notaris. Via berit@dementie.nl kun je haar een vraag stellen. Zie hier het profiel van alle Experts: www.dementie.nl/experts.

Dus wil je op dit vlak nog meer verdieping raad ik aan je vraag daar voor te leggen.

Groeten Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland), 03 Maart 2017

Bekijk ook deze pagina: http://forum.alzheimer-nederland.nl/vie ... 166&t=2921

Met onze stelling over stemmen bij dementie.
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Lex M, 03 Maart 2017

Gisteravond in het Alzheimer-café alhier geweest. Toevallig ging het over juridische e.d. zaken. De aanwezige notaris kon geen uitsluitsel geven, want het staat nergens geschreven. Wel een paar andere acties die niet mogen, zoals het veranderen van het testament. Het enige wat er over bekend is: 'stemmen is persoonlijk'. Maar dat blijft voor mij te vaag.
Gezien mijn ervaring bij het Oekraine-referendum lijkt het af te hangen van de bemensing van het stemlokaal.
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Mariëtte (Alzheimer Nederland), 03 Maart 2017

Beste Lex (e.a.),

Aanvullend op eerdere reacties en bronnen: de dementievriendelijke notaris geeft aan:
"Het recht om te stemmen is een hoogstpersoonlijk recht. Niemand hoeft te stemmen. Maakt u gebruik van dit recht om te stemmen, dan hoeft u dat met niemand te delen. Ook niet op welke partij of persoon u gestemd heeft. Hoe nu als degene die de oproep (stempas) heeft gekregen niet meer kan beoordelen waar hij of zij op stemt? Dit wordt niet gecontroleerd op het stembureau. Zolang iemand nog enigszins kan beoordelen waar op gestemd wordt, kan dat recht worden uitgeoefend. Echter, als diegene die de stempas heeft gekregen niet meer zelf kan handelen, kan de machtiging op de stempas niet meer worden afgegeven.
Bron: http://www.notarisendementie.nl/veelges ... emmen.html

Er zijn dus beslissingen die je niet namens je naaste kunt doen, ook niet met een notariële volmacht. Andere voorbeelden daarvan zijn:
- Een testament namens haar maken of wijzigen;
- Huwelijkse voorwaarden namens haar maken;
- Een kind erkennen;
- Een euthanasieverzoek doen.

Dus: iemand met dementie mag stemmen als zij dat zelfstandig kan, of als zij een handtekening kan plaatsen op het volmachtbewijs (achterkant stempas) en aan kan geven op wie de gemachtigde namens haar moet stemmen.

Hartelijke groeten,
Mariette Hofman
Mariëtte (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geslacht:
Vrouw