Hallo,
Mijn vader heeft sinds 2 jaar de diagnose Alzheimer. Het gaat nu vrij snel achteruit. Hij woont nog thuis bij mijn moeder en ze kunnen nog (hopelijk enkele jaren) zelfstandig leven, waarbij mijn moeder vooralsnog de zorg voor haar rekening neemt (en mijn broer ik ik ondersteunen waar nodig). Sinds vorig jaar kan mijn vader financiële zaken niet meer zelf regelen, dus wij helpen hem daarbij. We betalen facturen, zorgen voor overboekingen naar spaarrekeningen en vullen de belasting in voor hen. Mijn moeder kan dit niet, dus doen wij het. Ik vraag me nu af of het niet verstandig is om dit officieel vast te leggen, zodat ik of mijn broer hun financiële belangen kunnen behartigen (wat we feitelijk nu al doen voor 'kleine' zaken). De vraag is daarbij wat daarbij het handigst is: een volmacht of bewindvoering. Ik kijk daarbij ook even naar een scenario dat mogelijk in de toekomst kan spelen, namelijk het scenario als mijn moeder plotseling zou komen te overlijden. Indien dat gebeurt, en het huis zou verkocht moeten worden, of mijn vader zou moeten verhuizen naar een zorginstelling, en er moeten financiele zaken geregeld worden, dan kan dat niet, aangezien hij niet meer wilsbekwaam is (mogelijk dat dat nu al niet meer het geval is).
Wat ik begrepen heb is dat bij een volmacht mijn vader en moeder dit moeten goedkeuren, met als voorwaarde dat zij hiervan de consequenties kunnen overzien. Voor mijn vader vraag ik me af of hij dat kan in de huidige situatie. Is een bewindvoerderschap dan een goed alternatief voor ons?
Wat we feitelijk zouden willen is nu al alle huidige en financiële belangen behartigen voor mijn ouders. Zo lang mijn moeder leeft, wil ik dat zij voor belangrijke zaken (als verkoop huis, schenkingen, aankoop kleiner huis, etc) zelf goedkeuring hiervoor geeft. Dat spreekt denk ik voor zich. Als ze niet meer zou leven, moeten mijn broer en ik dat kunnen overnemen.
Tot slot: mijn ouders hebben een testament, maar daar staat vermoedelijk niets in over het overnemen van financiële verantwoordelijkheid bij overlijden van 1 van beiden.
Wie kan mij op weg helpen of mij voorzien van advies? Ik kan me voorstellen dat er vervolgvragen zijn, ik zal die dan uiteraard zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
Alvast dank!