logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

vrije artsenkeuze

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

vrije artsenkeuze

Berichtdoor Erista, 11 Augustus 2016

Op de website van de rijksoverheid vond ik de mogelijkheid tot vrije artsenkeuze voor mensen met dementie die in een verpleeghuis wonen. Deze vrije keuze beperkt zich weliswaar tot verpleeghuisartsen ( SOG ) binnen het verpleeghuis. Is er iemand die deze mogelijkheid benut heeft. Ik wil deze mogelijkheid verkennen en ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Erista

Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor josha, 11 Augustus 2016

Dag Erista

Ja ik weet dat dit mogelijk is. In het verpleeghuis waar mijn moeder woont was een familie, die absoluut niet met de verpleeghuisarts kon opschieten en ze vonden dat hij niet goed handelde naar hun dierbare toe. Toen hebben ze inderdaad een andere arts gekregen waar het wel mee klikte, deze was wel werkzaam in hetzelfde verpleeghuis.

Ook heb je de mogelijkheid om een verzorgende te weigeren,die niet goed met je dierbare omgaat... als je met deze persoon iets vervelends hebt meegemaakt of gezien hebt dat ze slechte zorg verleent, kun je dit aangeven bij de EVVer of teamlid en zeggen dat je niet meer wilt dat deze persoon je dierbare verzorgt. Hopelijk komt er dan wel een gezamelijk gesprek hierover, zodat het opgelost kan worden maar in principe mag jij weigeren, als je de handelswijze niet juist vindt.
Het zal wel praktische problemen geven in de praktijk op de werkvloer maar je hebt wel het recht op goede zorg en kunt het bespreekbaar maken.
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken