logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

weigeren insuline ?

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

weigeren insuline ?

Berichtdoor koos59, 08 Juni 2016

goedemorgen , mijn schoonmoeder is helaas dement . en is diabeet maar weigert sinds kort de insuline . met alle kwalijke gevolgen van dien . het beleid van het verzorgingshuis is GEEN DWANG!!!. om het via de rechter af te dwingen vinden wij te ver gaan. maar om moeder zo te zien lijden is verschrikkelijk. wetende dat drie kleine prikjes per dag , dit kunnen voorkomen .
groet koos
koos59

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 08 Juni 2016

Dag Koos,

Ik weet natuurlijk niet hoe het plaatsvindt, die weigering, maar neem aan dat ze het herhaaldelijk blijven proberen toe te dienen? Medicatie wordt regelmatig geweigerd in een verpleeghuis, maar de verpleging probeert het later dan gewoon weer opnieuw. Soms vermalen met appelmoes (in het geval van tabletten) en dan lukt het vaak. Ook kan je de hulp van de psycholoog eens inschakelen, voor een nieuwe benadering: misschien is ze bang voor de naalden en kan men zorgen dat ze die niet ziet? Ben je er zelf weleens bij geweest hoe men dit aanpakt?

Sterkte,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor koos59, 08 Juni 2016

dank voor uw reactie .
we zijn er erg nauw bij betrokken uiteraard .
ze zegt vaak de insuline niet te willen , omdat ze niet meer wil leven .
vaak lukt het ons en de verplegende haar te overtuigen.
de insuline wel te nemen maar een uur later is ze dan weer heel boos.
als we er over praten en weigert ze weer . ook voor ons is het niet leuk, steeds maar weer de strijd aan te moeten gaan.
haar suiker spiegel gaat meestal richting de 30 . met alle gevaar en ongemakken van dien .
groet koos
koos59

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger), 09 Juni 2016

Dag Koos59,

Wat een moeilijke situatie. Heeft de psycholoog nog een advies, hoe hiermee om te gaan?

Groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor koos59, 09 Juni 2016

nee helaas houd de psycholoog zich aan het huisreglement geen dwang.
koos59

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor josha, 09 Juni 2016

Dag Koos 59
Ik ben benieuwd hoe oud je schoonmoeder is en hoever de dementie al is.
Als ze aangeeft dood te willen, kan het ook zijn dat ze in een depressie zit? Overziet ze haar beslissing nog wel?
Als ze nog goed dit kan overzien is het misschien een tip om met haar over haar doodwens te praten ? En haar wijzen op de gevolgen van het weigeren van de insuline.
Ik hoor wel meer dat bewoners weigeren voedsel en drinken langer in te nemen, omdat ze het zo wel genoeg vinden en er geen kwaliteit van leven meer is voor hun..
Sterkte in deze moeilijke situatie.
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

hallo josha.
het is bijna 3 jaar geleden dat er dementie is gecontesteerd.
ze is over het algemeen erg somber over alles .
al heel vaak spraken we met haar over de dood. dan zijn jullie maar van me af zegt ze dan .
maar dat is niet wat we willen ze is nog maar 76.
koos59

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor josha, 09 Juni 2016

Hallo Koos 59
Nee ik snap dat jullie dat niet willen ze is nog veel te jong voor deze somberheid. ik denk toch meer in de richting van een depressie. Dit valt vaak samen met dementie.
Mijn moeder had dat ook en toen de dokter haar daar iets voor gaf, knapte ze behoorlijk op.Dus misschien een optie om te proberen?
Kijk verder of ze het wel naar haar zin heeft in het verpleeghuis [ ik neem aan dat ze daar woont] Voelt ze zich eenzaam, geen contakt met andere bewoners, geen aktiviteiten die ze leuk vindt? Kun je haar nog blij maken met iets lekkers of neem eens een hond of poes [waar ze maar van houdt] mee naar haar.. doet soms ook wonderen hoor. Haar levenslust is ze kwijt, misschien moet je de oplossing in deze richting zoeken.
Laat haar weten dat ze belangrijk is voor jullie. knuffel haar , laat je niet wegsturen of afschrikken door haar, blijf ook lichamelijk contakt houden,, handen strelen ofzo.. het is de bedoeling dat ze zich weer levend gaat voelen..Ik hoop zo dat het je lukt want het is zo akelig om dit te zien.
Ik denk dat praten weinig zin heeft met haar, je gaat dan steeds haar gevoel niet serieus nemen, ik bedoel in de vorm van "kom op ma de zon schijnt niet zo somber "ik denk niet dat dat enig effect heeft bij dementie, dus gooi het over een andere boeg. Meer doen dan praten. Probeer die depressie aan te pakken,
Vermoedelijk beseft ze nog goed dat ze dement aan het worden is ? en dat is ook een afschuwelijke besef ,die tijd kost om te verwerken
Ik hoop dat er weer wat licht komt in de duisternis waar ze momenteel in zit . En jullie ook daardoor.
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

dank je wel josha.
ze woont inderdaad in een verzorgingshuis .
en uiteraard doen wij er alles aan om het naar de zin te maken .
dit samen met de verplegende deelnemen aan activiteiten .
doet ze mondjes maat heeft ze niet of geen zin in , soms wel soms niet .
ons hondje gaat regelmatig mee , ook is mijn vrouw een dag minder gaan werken .
om een hele dag bij haar en de andere bewoners te zijn.
met de andere zes bewoners kan ze het niet zo best vinden.
maar er zijn zeer zeker tips in je bericht waar we iets mee kunnen .
dank daar voor groet koos
koos59

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken