logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Wet Zorg en Dwang en BOPZ/ artikel 60

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Re: Wet Zorg en Dwang en BOPZ/ artikel 60

Berichtdoor emma, 16 Juli 2020

Je hebt nog een lange weg te gaan Anniek. Totdat er iets gebeurd waardoor alles in een stroomversnelling gaat, maar daar zit je ook niet op te wachten.
Van mijn kant ook even een update van mijn schoonmoeder. Ze heeft na de operatie ruim drie weken in een revalidatiehuis gezeten en heeft daar een gesprek gehad met iemand van CIZ, waarna een rechterlijke machtiging is aangevraagd. Omdat dat revalidatiehuis dicht moest ivm afbouw corona, is zij op 19 juni gegaan naar een verpleeghuis in Voorschoten. Dit alles zonder de tussenkomst van een rechter. Nu kon het dus wel. Of misschien is er wel een rechter geweest, maar daar weten wij niets van. Ik begrijp daar dus niets van. De dementie is door dit alles sterk toegenomen en ik herken haar niet meer terug. Ze herkent mij wel maar weet niet wie ik ben. Ze loopt de hele dag met een pop in haar armen.... en wij hebben totaal geen controle meer. Dat is ook wel iets waar we aan moeten wennen. Gelukkig mogen we wel weer op bezoek.
emma

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 17 Juli 2020

Dank je wel voor jullie updates, Anniek en Emma. Goed dat jullie ons op de hoogte houden!

Fijn dat het inmiddels gelukt is om een RM aan te vragen, Anniek.
Wat ontzettend lastig dat jouw schoonmoeder op het moment dat een arts op bezoek komt, probeert te laten zien dat ze alles zelf nog kan. Hebben jullie jullie zorgen ook kunnen uiten richting de arts?

Blijf vooral de positieve kanten van een opname in het verpleeghuis bespreken. Geef aan hoe leuk bewoners dingen samen doen. Zijn jullie ook al eens samen in een verpleeghuis gaan kijken? Alles stapelt nu op, voor jullie en voor jouw schoonmoeder. Dat is enorm zwaar. Misschien heb je iets aan dit artikel: https://www.dementie.nl/impact-partner/ ... t-dementie

Wat heftig om te lezen dat jouw moeder door dit alles zo achteruit is gegaan, Emma. De hele coronaperiode is erg heftig, voor ons, maar nog wel meer voor onze dierbaren. Het contact moet langzaam weer opgebouwd worden en misschien kun je stap voor stap het vertrouwde gevoel weer terugkrijgen. Deze tips kunnen je op weg helpen: https://www.dementie.nl/goeie-vraag-ik- ... et-contact
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Anniek, 05 Augustus 2020

Weet iemand hoelang het normaal duurt voor een rm wordt verleend. Hebben na de aanvraag half juli verder nog geen enkele reactie ontvangen??

Groetjes,

Anniek.
Anniek

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor emma, 05 Augustus 2020

de laatste update van mijn kant: mijn schoonmoeder is weer gevallen in het verpleeghuis en is afgelopen zondag overleden. Beter voor haar en eigenlijk ook beter voor ons al is dat misschien niet aardig om te zeggen. Apart is nog wel dat we een brief van CIZ hebben ontvangen op 1 augustus, gedateerd op 12 juli waarin ze aangeven geen gesprek meer te hoeven hebben. Dat wilden ze eerst wel en nu ineens weer niet. Ze wisten nog niet dat mijn schoonmoeder overleden was. Dat CIZ is een rare instantie en het lijkt erop dat men daar slecht communiceert met elkaar. Wij zijn er gelukkig vanaf en zoals ze zo vaak zeggen: alles lost zich vanzelf op (als je dus maar lang genoeg wacht).
Anniek veel sterkte en laat niet alles aan hen over, je kunt beter actief er achteraan gaan. Ook beter voor je eigen gemoedsrust.
Groeten, Emma
emma

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Janneke85, 05 Augustus 2020

Hoi Emma, gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder. En dat klinkt misschien niet aardig, maar uit ervaring weet ik dat het overlijden van een dierbare dubbel kan zijn. Verdrietig maar soms ook een opluchting. Dus ik begrijp je helemaal.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Anniek, 05 Augustus 2020

Emma, gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder. Inderdaad met dementie een dubbel gevoel. Uiteraard verdrietig dat een naaste is overleden, maar ook een soort van opluchting. Kan ik me heel goed voorstellen.

Mijn partner en ik zeggen vaak tegen elkaar. We hopen dat de thuiszorg een keer 's morgens belt dat ze niet binnen kunnen en dat we haar dan rustig heengegaan in bed vinden. Daar zouden we echt vrede mee hebben. Dit is ook geen leven meer (zowel voor haar als voor ons) en de verhalen hier bevestigen dat het in een verpleeghuis ook niet altijd ideaal is.

Groetjes,

Anniek
Anniek

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor emma, 05 Augustus 2020

Hoi Anniek, ik moet eerlijk zeggen dat haar tijd in het verpleeghuis, zo'n 4 weken, haar bijzonder goed beviel. En achteraf gezien was dit echt de juiste beslissing voor haar en voor ons. De verpleging was super aardig, meelevend en ook soepel. Het is jammer dat ze het maar zo kort heeft meegemaakt. Ze bloeide helemaal op en deed met van alles mee en op het laatst had ze helemaal niet meer over naar huis willen. Het is dus lang zo erg niet als de media ons doet geloven, maar de regels waren natuurlijk ook versoepeld. Veel sterkte en geduld gewenst, gr emma
emma

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Ellis, 07 Augustus 2020

Dat is verdrietig om te lezen, Emma. Gecondoleerd en veel sterkte!

Anniek, je vroeg hoe lang het duurt voordat een rechtelijke machtiging wordt verleend. De rechter neemt zo snel mogelijk een besluit. Volgens mij was jouw schoonmoeder nog niet opgenomen, toch? Wanneer iemand al opgenomen is, duurt het maximaal 3 weken.

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Anniek, 07 Augustus 2020

Heb inmiddels al telefonisch contact gehad met CIZ. Deze heeft 3 weken om de aanvraag bij de rechtbank aan te bieden, dit zal dus waarschijnlijk vandaag gebeuren. Daarna heeft de rechtbank nog 3 weken om deze te behandelen en zodra de rechter een uitspraak heeft gedaan dat ze idd opgenomen moet worden, heeft men nog 4 weken de tijd om een plaatsje voor haar te vinden. Concreet zal het dus nog 7-8 weken kunnen duren voor ze daadwerkelijk opgenomen wordt. En dan maar hopen dat het een plaatsje is in het tehuis van onze voorkeur.

Groetjes,

Anniek
Anniek

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Anniek, 07 Augustus 2020

@ Emma. Fijn te lezen dat jullie de korte tijd dat ze in het verpleeghuis zat, zo positief hebben ervaren en dat ze er zelf ook van is opgebloeid. Geeft ons ook weer hoop en steun dat we de juiste beslissing hebben genomen.

Groetjes, Anniek
Anniek

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: