In de gemeente waar mijn vader woont is een organisatie in het leven geroepen om de WMO ten uitvoer te brengen. Deze organisatie weet van begin af aan dat ik contactpersoon ben, dat mijn vader in ieder geval verminderd handelsbekwaam is. Moeder leeft niet meer en ik ben enig kind, dus wettelijk vertegenwoordiger zodra dit nodig is. Er lopen verschillende indicaties. Dit hele jaar vraag ik al om eerst mij te contacten, zodat ik mijn vader kan voorbereiden op wat er gaat komen (bijv. herindicatie-gesprek) en ik kan dan op tijd regelen dat ik erbij ben zodat ik kan helpen wanneer mijn vader er niet meer uit komt.
Dit loopt, heel verrassend, voor geen meter. Ze blijven mijn vader rechtstreeks benaderen en komen zelfs op huisbezoek voor herindicatie zonder letter op papier, zonder mij op de hoogte te stellen. Ik heb afgelopen maand dan ook een klacht ingediend, enerzijds het wel toezeggen mij te betrekken maar dit consequent niet te doen, en anderzijds een verminderd handelsbekwame man wel laten beslissen over zijn hulp en zorg terwijl hij daar niet veel van begrijpt maar wel heel serieus angstig wordt waardoor klachten aantoonbaar verergeren. De klacht is op beide punten gehonoreerd, maar alweer geen letter op papier want dat is niet de regel.
Mijn vader is op dit moment opgenomen in een revalidatiehotel en er gaat nog van alles onderzocht worden, zijn nabije toekomst is dus onzeker en nog onduidelijk. De WMO-organisatie weet dit. Toch vinden ze het nodig om weer een contract in tig-voud naar zijn huisadres te sturen wat hij moet paraferen en ondertekenen en terugsturen binnen een bepaalde termijn, want anders vervalt zorgsoort huppeldepup.
Uiteraard weer in de telefoon geschoten, ik word binnen 3 werkdagen teruggebeld (vandaag is de 3de dag). Ik ga weer verzoeken op te houden met deze flauwekul en de boel rechtstreeks met mij te regelen wanneer er iets te regelen valt.
Mijn concrete vraag: hoe krijg ik het geregeld dat deze organisatie mijn vader met rust laat en mij als eerste aanspreekpunt gaat beschouwen? Ik wil hier nog bij opmerken dat onze casemanager ook met de handen in het haar zit mbt dit punt en moedigt het ook aan dat we bij iedere blunder een klacht indienen, doen zij zelf ook als MGT, gebundeld in een wekelijks contact.