logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

wettelijke vertegenwoordiging en WMO

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

wettelijke vertegenwoordiging en WMO

Berichtdoor Jol, 04 November 2015

In de gemeente waar mijn vader woont is een organisatie in het leven geroepen om de WMO ten uitvoer te brengen. Deze organisatie weet van begin af aan dat ik contactpersoon ben, dat mijn vader in ieder geval verminderd handelsbekwaam is. Moeder leeft niet meer en ik ben enig kind, dus wettelijk vertegenwoordiger zodra dit nodig is. Er lopen verschillende indicaties. Dit hele jaar vraag ik al om eerst mij te contacten, zodat ik mijn vader kan voorbereiden op wat er gaat komen (bijv. herindicatie-gesprek) en ik kan dan op tijd regelen dat ik erbij ben zodat ik kan helpen wanneer mijn vader er niet meer uit komt.
Dit loopt, heel verrassend, voor geen meter. Ze blijven mijn vader rechtstreeks benaderen en komen zelfs op huisbezoek voor herindicatie zonder letter op papier, zonder mij op de hoogte te stellen. Ik heb afgelopen maand dan ook een klacht ingediend, enerzijds het wel toezeggen mij te betrekken maar dit consequent niet te doen, en anderzijds een verminderd handelsbekwame man wel laten beslissen over zijn hulp en zorg terwijl hij daar niet veel van begrijpt maar wel heel serieus angstig wordt waardoor klachten aantoonbaar verergeren. De klacht is op beide punten gehonoreerd, maar alweer geen letter op papier want dat is niet de regel.
Mijn vader is op dit moment opgenomen in een revalidatiehotel en er gaat nog van alles onderzocht worden, zijn nabije toekomst is dus onzeker en nog onduidelijk. De WMO-organisatie weet dit. Toch vinden ze het nodig om weer een contract in tig-voud naar zijn huisadres te sturen wat hij moet paraferen en ondertekenen en terugsturen binnen een bepaalde termijn, want anders vervalt zorgsoort huppeldepup.
Uiteraard weer in de telefoon geschoten, ik word binnen 3 werkdagen teruggebeld (vandaag is de 3de dag). Ik ga weer verzoeken op te houden met deze flauwekul en de boel rechtstreeks met mij te regelen wanneer er iets te regelen valt.
Mijn concrete vraag: hoe krijg ik het geregeld dat deze organisatie mijn vader met rust laat en mij als eerste aanspreekpunt gaat beschouwen? Ik wil hier nog bij opmerken dat onze casemanager ook met de handen in het haar zit mbt dit punt en moedigt het ook aan dat we bij iedere blunder een klacht indienen, doen zij zelf ook als MGT, gebundeld in een wekelijks contact.
Jol

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger), 04 November 2015

Dag Jol,

Het eerste wat mij te binnen schiet is een aangetekend schrijven.
Nooit geschoten altijd mis. Maar je kunt er daarna aan refereren.
Zet er ook een redelijk einddatum in van reageren.
Succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Jol, 05 November 2015

Dank je wel voor je reactie Leo, ik ga me hier maar eens aan wagen want inderdaad, die telefoontjes en kleine krabbelbriefjes geven weinig tot geen houvast.
Jol

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor ojhekcireg, 10 November 2015

Een zogenaamde contactpersoon is volgens mij geen wettelijke status. Indien uw vader wilsonbekwaam is kunt u het mentorschap aanvragen vis de rechter. Dan wordt geindiceerd of uw vader wilsonbekwaam is.
Mogelijk zit d egemeente met streken en doet ze liever zaken met iemand die niet echt nog kan meedenken of zelfs kan aangeven wat hij wil. Dat is dan voor de gemeente de gemakkelijkste weg.
Vervelend dat ze u dat niet duidelijk willen maken en u eventueel de weg wijzen naar het mentorschap. Naast het mentorschap is er de bewindvoering en curatele. Bewindvoering dient enkel voor financiele zaken, mentor voor niet financiele zaken zoals zorg enz. en curator omvat alles.
Succes
ojhekcireg

Geboortejaar:
1941
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Mariskah, 25 September 2020

Hoi Jol,

Ik zou in ieder geval de communicatie alleen schriftelijk laten verlopen en aangeven dat je geen prijs meer stelt op mondelinge communicatie in welke vorm dan ook. Dat er dan toch papieren en documenten naar je ouder worden gestuurd is vervelend maar die kun je dan "samen" met je ouder invullen. Dan weet jij in ieder geval wat er besproken is en heb je het op papier.
De WMO afdeling in de gemeente waar mijn moeder woont communiceert ook op deze manier en dit leidt tot veel misverstanden. Niet prettig en eigenlijk niet te doen voor dementerende ouderen en mantelzorgers. Sterkte!

Groet, Mariska
Mariskah

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie