WMO/Zorgverzekering maaltijdondersteuning

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

WMO/Zorgverzekering maaltijdondersteuning

Berichtdoor Mariskah » 31 Januari 2020

Hallo allemaal,

Ik heb in 2018 maaltijdondersteuning voor mijn moeder bij WMO aangevraagd omdat ze dat echt niet meer zelf kon. De manier waarop mijn moeder en ik daarbij behandeld werden door de dames WMO-consulenten was werkelijk beneden alle peil. We moesten de koelkast maar in de woonkamer zetten, zij hadden daar de mensen niet voor etc. Maaltijdondersteuning was niet aan de orde en werd dus afgewezen.

Om een lang verhaal kort te maken, ze verwezen naar de zorgverzekeraar, dus Zvw, en (de toenmalige) thuiszorgorganisatie. Ik dacht toen nog, dat zal dan wel zo horen, de thuiszorgorganisatie was ook niet echt duidelijk in de communicatie hierover en zij bedachten als oplossing 'flexibele zorg' dwz dat als mijn moeder wel alles zelf kon doen op een dag ze dit dan zelf zou doen en anders ondersteuning van de thuiszorg zou krijgen, ook bij de maaltijden.

In de praktijk liep dit voor geen meter. Het kwam zeer regelmatig voor dat ik mijn moeder aan het eind van de dag belde en dan had ze nog niets gegeten de hele dag. Eind 2018 is ze daardoor onwel geworden thuis en op de spoedeisende hulp belandt met hoofdletsel, toen ze om drie uur 's middags dan maar zelf haar ontbijt wilde gaan klaarmaken, nadat de thuiszorg niet was komen opdagen. (Helaas wilde ze toen nog niet van thuiszorgorganisatie veranderen). Ik zag haar steeds verder wegkwijnen. Begin 2019 volgde weer een spoedopname, door een ernstige luchtweginfectie met als gevolg een delier. Volgens mij zeker ook te wijten aan het niet/slechte eten. Door alle antibiotica kreeg ze een darmbacterie en daardoor verslechterde haar gezondheidstoestand nog meer. De thuiszorgorganisatie onderkende dit probleem niet. Gelukkig was ik er nog op tijd bij en is ze door mijn tussenkomst met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Toen de thuiszorgorganisatie aan het eind van deze ziekenhuisopname, toen ze weer naar huis mocht, te kennen gaf dat ze best met twee keer per dag thuiszorg kon, omdat ze "het eten toch niet opat", dit hoorde ik dan van de verpleegkundige in het ziekenhuis, zonder enig overleg met mij of met mijn moeder, was voor mij de maat vol en gelukkig ook voor mijn moeder. Natuurlijk at ze het eten niet op, ze had toch een darmbacterie, dan heb je geen trek. Maar om het daarom maar niet meer voor haar klaar te zetten?! Zo behandel je een hond nog niet. Na navraag bij de thuiszorgorganisatie hoorde ik dat zij eigenlijk de capaciteit niet hadden om drie keer per dag te komen, dus dat was de onderliggende reden.

We werden hierdoor gedwongen na de laatste ziekenhuisopname met spoed een andere , niet-gecontracteerde thuiszorgorganisatie over te stappen. Dit was de enige organisatie die nog plaats had, gelukkig heeft dit goed uitgepakt. Mijn moeder krijgt eindelijk ondersteuning bij de maaltijden, en is enorm opgeknapt hierdoor.

De zorgverzekeraar heeft er na aanvraag echter drie maanden over gedaan om een akkoordverklaring te geven, en gaf die uiteindelijk niet voor de maaltijdondersteuning. Ik ging er van uit dat wij door WMO niet ten onrechte waren doorverwezen naar de zorgverzekeraar en heb bezwaar gemaakt tegen de beslissing van de zorgverzekeraar. Maar na nog eens twee maanden wachten werden wij in het ongelijk gesteld. Omdat ik alle facturen heb gedeclareerd namens mijn moeder ben ik financieel verantwoordelijk geeft de zorgverzekeraar aan. Dus, of ik maar even de 3000 teveel gedeclareerde zorgkosten voor de maaltijdondersteuning zou willen betalen, voor in totaal 5 maanden maaltijdondersteuning.

Daarop heb ik de rechtsbijstandsverzekering van mijn moeder ingeschakeld. Inmiddels heeft WMO wel toegegeven dat ons bezwaar gegrond is: zij hadden dus wel maaltijdondersteuning moeten verlenen, dat had mijn moeder en mij dan ook veel ellende kunnen besparen. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn op dit forum die hiermee ervaring hebben. Ik ben ook nog steeds zo boos! Niet alleen over het bedrag dat ik eventueel zou moeten betalen, maar vooral over de manier waarop WMO mijn moeder heeft laten zitten, en de gezondheidsproblemen die ze daardoor heeft ondervonden. Ik overweeg ook daarover nog te gaan procederen, want het laatste vind ik eigenlijk veel erger dan het eerste. Wie heeft hier ook ervaring mee?

Groet, Mariska
Mariskah

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor josha » 02 Februari 2020

Hoi Mariska

Wat een kanjer ben je om zo te strijden voor goede zorg voor je moeder! Ik voel dat je strijdlust ook wordt ingegeven door de liefde voor je moeder. Exact hetzelfde heb ik gevoeld in het verpleeghuis waar mijn moeder kwam te wonen en ik zoveel misstanden zag waar wij mee geconfronteerd werden...

Ik heb je verhaal een paar keer over gelezen En je schrijft dat de WMO van de gemeente, in gebreke is gebleven.. zij hadden WEL die maaltijdondersteuning moeten geven. Dus je aanvraag is ten onrechte afgewezen!
Dan lijkt het me logisch dat de WMO alle kosten gaat betalen die er gemaakt zijn door hun foutieve beslissing jou door te sturen naar de zorgverzekeraar.

Ik hoop dat je meer reactie`s krijgt op het slechte functioneren van de WMO daar en samen iets kunt doen aan deze zeer gemakkelijke manier van afschuiven naar andere instantie`s die je ook niet verder helpen.

Veel moed en sterkte hierbij!

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Mariskah » 10 Februari 2020

Hoi Josha,